Test: Policista řídí dopravu na křižovatce. Opravdu víte, co všechny jeho pokyny znamenají?

Jeden člověk v uniformě, který má zařídit plynulost provozu a pořádek. Ve skutečnosti vyvolá chaos a zmatek, ovšem vinou řidičů.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Jak projet správně a bezpečně křižovatkou? Problémem pro řidiče je asi všechno mimo dopravní značky a semafory. A i tam velmi často motoristé dělají chyby. Desítky a stovky dopravních nehod jsou toho důkazem. Některé křižovatky jsou zcela bez označení. Chybí tam dopravní značky. Řidiči nevědí, jak se máš zachovat, zejména s ohledem na přednost v jízdě. Přitom je to jednoduché, platí přednost zprava. Zákon jsem tady citoval už mnohokrát, tak budu jen parafrázovat. Přednost musí dát řidič tomu, kdo se k němu blíží z pravé strany.

Značky, semafory, přednost zprava, to vše je relativně snadné

Pokud by došlo k situaci, že na křižovatce se čtyřmi rameny budou stát najednou čtyři vozidla, je to relativně patová situace. Říkám relativně, protože i tady je řešení. Řidiči se musí domluvit, jeden vyjede jako první. Tím uvolní místo po pravé ruce dalšímu řidiči, který může vyjet, a tak to pokračuje, dokud z křižovatky neodjedou všichni řidiči. Pak jsou dopravní situace a křižovatky, které jsou osazené dopravním značením. Tam je to jasné, řidiči mají jasné informace, kdo má přednost, kde je hlavní komunikace, vše je zřejmé. Další možností jsou světelné semafory.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ty jsou nadřazené svislému dopravnímu značení. To znamená, že pokud svítí světla na semaforech, neplatí dopravní značky. Neplatí stopka, neplatí hlavní komunikace, neplatí vedlejší. Řidiči se musí řídit jenom tím, jestli svítí červené, žluté, zelené světlo. Zjednodušeně, je tady samozřejmě přednost v protisměru, když někdo odbočuje, a tak dále. Snažím se jen ilustrovat jednotlivé stupně v hierarchii. Nad tím vším pak stojí řízení provozu policistou.

Agresoři v černém Mercedesu vybrzdili řidiče, drsně „si to šli vyříkat“. Překvapení, vystoupili členové Policie ČR v civilu

Pokud je na křižovatce policista a řídí dopravu, neplatí nic z toho, co jsem uvedl doposud. Neplatí dopravní značky, neplatí přednost zprava, neplatí světelné semafory. Platí jenom to, co signalizuje policista. Policista nebo policisté, protože na velkých a komplikovaných kříženích může být více policistů. Provoz na křižovatkách se tedy v takovém případě řídí pokyny udávanými policistou. Pro většinu řidičů je to noční můra, která se v praxi mění v chaos. Nejde ale o žádnou složitou vědu, jen o základní pravidla, která by měl znát každý, kdo usedá za volant.

Policista je při řízení provozu nadřazen semaforu i značkám

Přesto se na silnicích setkávám s tím, že řidiči tápou, zmatkují a často reagují špatně. Výsledkem jsou nejen zbytečné kolony, ale také nebezpečné situace, které mohou skončit nehodou. Jednou jsem skutečně na vlastní oči viděl, jak policistka prosí sepnutýma rukama řidiče, aby projel semafor na červenou. Neprojel. Když policista na křižovatce stojí, obvykle se jedná o situace, kdy semafory nefungují nebo kdy je potřeba řídit dopravu kvůli mimořádné události, jako je nehoda, uzavírka nebo třeba průjezd kolony.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Policista v takovém případě přebírá kontrolu nad křižovatkou a jeho pokyny mají absolutní přednost před dopravními značkami i světelnou signalizací. Jenže v praxi to tak jednoduché není. Protože mnoho řidičů si není jistých, co jednotlivé signály znamenají, a místo aby se řídili pokyny, začnou improvizovat. A tady začíná problém. Představte si následující situaci: přijíždíte ke křižovatce, kde stojí policista. Má rozpažené ruce a čelem směřuje k vám. Co uděláte? Pokud jste odpověděli, že zastavíte, gratuluji, máte to správně.

Signály policisty vlastně kopírují pokyny a barvy na semaforu

Tento signál totiž znamená „stůj“. Policista tímto gestem uzavírá směr, ze kterého přijíždíte, a dává přednost vozidlům jedoucím z jiných směrů. A co když má policista rozpažené ruce, ale bokem k vám? V takovém případě můžete pokračovat v jízdě, protože tento signál znamená „volno“. Co když policista zvedne jednu ruku nad hlavu? Tady už začíná být situace složitější. Tento signál znamená, že se chystá změnit pokyny, vy byste měli zpomalit a připravit se zastavit. A teď si představte, že se na takové křižovatce setkají řidiči, kteří tato pravidla neznají.

Jeden zastaví, protože si myslí, že má červenou, druhý pokračuje, protože si myslí, že má zelenou, a třetí začne troubit, protože nechápe, co se děje. Výsledek? Zmatek. A to nemluvím o tom, co dělat, když policista signalizuje trojstrannou uzávěru. To má předpaženou pravou ruku a levou upaženou nebo připaženou. Řidiči, kteří přijíždějí k zádům a pravému boku policisty, musí zastavit na hranici křižovatky.

Extrém je, když řidič do policisty na křižovatce začne najíždět

Jet mohou auta, která přijíždějí k policistovi zleva. Vozidla přijíždějící k čelu policisty mohou pouze odbočit doprava. Jestliže auta přijíždějící k levému boku odbočují doleva, musí dát přednost protijedoucím vozidlům, a když odbočují doprava, pak chodcům, kteří mohou přecházet za zády policisty. Uf, oříšek, co? Když jsem se ptal mezi našimi čtenáři, tak 82 % z nich přiznalo strach, obavy, nervozitu a neznalost.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Mimochodem chodci mají na křižovatce řízené policistou stejná pravidla jako vozidla. Pokud policista ukazuje bokem k nim, mohou přecházet. Pokud má rozpažené ruce nebo zvednutou ruku, musí zastavit. Jenže v praxi to tak jednoduché není. Mnoho chodců si totiž myslí, že mají vždy přednost, a často vstupují do vozovky, i když by neměli. Přitom je to vlastně jednoduché, jde o signály, které vlastně kopírují barvy na semaforu. Přesto ale řidiči ani chodci velmi často nevědí, co dělat.

Znáte pokyny policistů?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články