Řidiči tomu věří roky, ale pravda je jinde: Opravdu se nesmíte otočit v křižovatce? Je to úplně jinak

Většina řidičů si myslí pravý opak a raději riskují nečekané manévry, než aby se legálně otočili v křižovatce. Je to totiž možné.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Otáčení v křižovatce. Pro mnoho řidičů téma, které vyvolává zmatek, nejistotu a někdy i strach. Je to legální, nebo není? Většina z řidičů má v hlavě zakořeněný mýtus, že otočit se v křižovatce je zakázané. Zajímala mne čísla, a tak jsem udělal mezi čtenáři redakční průzkum. A šest lidí z deseti mi řeklo, že se otáčet v křižovatce nesmí. Mám tedy pro tyto respondenty zprávu, že nemají pravdu. Otáčet v křižovatce se smí. Ovšem za určitých podmínek.

Mýtus říká, že se otočit v křižovatce do protisměru nelze

Začněme tím, co říká zákon. Podle pravidel silničního provozu není otočení v křižovatce zakázané, pokud tím neohrozíte ostatní účastníky provozu a pokud to není výslovně zakázáno dopravní značkou. To je jedna podmínka. A druhá podmínka říká, že se nelze otočit v křižovatce do protisměru, pokud je křižovatka řízena buď světelnými signály, nebo policistou. Jednoduché, že? Jenže v praxi to tak jednoduché není. Proč? Protože mnoho řidičů si není jistých, kdy a kde se mohou otočit, a raději to ani nezkouší. A tady začíná problém.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jiřího K.

Místo aby se otočili tam, kde je to bezpečné a legální, hledají jiné způsoby, jak změnit směr jízdy, což často vede k nebezpečným manévrům nebo zbytečným komplikacím. Představte si následující situaci: jedete po hlavní silnici a potřebujete se vrátit zpět. Před vámi je křižovatka, která vypadá ideálně pro otočení. Co uděláte? Pokud jste odpověděli, že se otočíte, gratuluji, máte to správně. Znovu připomínám, pokud nejsou semafory, není tam policista nebo značka B 25 čili Zákaz otáčení.

Absolutně jednoduchá křižovatka, ta nejjednodušší. Řidiči v testu z autoškoly přesto netuší

Platnost této značky ukončuje křižovatka, popřípadě je nutné ji řešit dodatkovými tabulkami. Takže ještě jednou, jasně a zřetelně. Jestliže před křižovatkou není značka B 25, funkční semafory nebo policista řídící provoz, pak se v této křižovatce otočit zpátky můžete. A vůbec nejde o to, jestli se jedná o malou křižovatku se dvěma navzájem kolmými komunikacemi nebo velké křížení s ostrůvky a tramvajovými pásy.

Stačí dodržet přednost, dbát na bezpečnost a otočka je možná

Bezpečnost je vždy na prvním místě. Je vhodné držet se vlevo, včas dát znamení blinkrem. A samozřejmě také dát přednost všem, kterým je třeba přednost dát. Pozor musí dát řidič zejména na tramvaje, které by mohly křižovatkou projíždět. Pokud je všechno toto naplněno, řidič se může v křižovatce otočit. Pokud má komunikace více pruhu, může si vybrat, do kterého pruhu se zařadí. Opět připomínám povinnost dodržet bezpečnost a přednost.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Otočit do protisměru se řidič může, i pokud křižovatka má pouze jeden pruh v každém směru. Jestliže jsou na křižovatce značky, řidič dává přednost, je na vedlejší komunikaci, prostě jenom počká a pak může manévr otočky realizovat. Otáčení v křižovatce je vlastně závislé i na čase, pokud například řidič jezdí v různý denní čas přes křižovatku, kde přes den fungují semafory, ale večer jsou vypnuté.

Večer se může na této křižovatce legálně otáčet do protisměru, přes den, jakkoli na to může být zvyklý, to udělat nesmí. Ne pokud semafory fungují. Obecný a kompletní zákaz otáčení se v křižovatce je tedy třeba považovat spíše za mýtus než obecně platný fakt. Skutečně je lepší se podle pravidel otočit v křižovatce než nevědět a riskovat nečekanou obrátku o kus dál, přes plnou čáru.

Věděli jste, že to je mýtus?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články