Majitelé elektromobilů se dočkali toho, čeho se báli: Stát na ně uvalí vysokou daň, aby kompenzoval ztráty za benzín

Jednou to přijít muselo a děje se to právě teď. Vlády zjišťují, že s elektromobily přicházejí o peníze, a vyhlašují nové zdanění.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Martina K.
                   

Říkám to už dlouho. Stát musí vydělávat a jeden ze zdrojů, který je štědrý jako nic jiného, jsou zdroje z pohonných hmot. Připomenu, jak se u nás počítá cena za litr paliva a kolik korun jde z jednoho litru do státní kasy. Zdanění pohonných hmot v ČR, tedy sazby spotřební daně, jsou dány zákonem č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních. Pro základní produkty je spotřební daň z bezolovnatého benzínu 12 840 Kč / 1 000 litrů, z nafty 9 950 Kč / 1 000 l a z LPG pro dopravu 3 933 Kč/t. CNG pro dopravu je také zatíženo daní, a to daní ze zemního plynu.

Člověk musí jedno, zemřít a platit daně, o nic jiného nejde

Ta má charakter spotřební daně podle zákona č. 261/2007 Sb., ve výši 264,80 Kč na MWh spalného tepla. Elektřina pro dopravu není zdaněna zvláštní sazbou. Tady pozor, tohle je jádro pudla, k tomu se ještě vrátím. Respektive o tom je tenhle článek. Pohonné hmoty jsou dále zdaněny DPH ve výši 21 %. Jinak řečeno, když si vezmete cenu benzínu, ať už je cena rafinérie jakákoliv, vždy bude v rámci ceny za litr připočtena částka 12,84 Kč. K tomu je tedy třeba připočítat vlastní náklad na litr benzínu. Ten se odvíjí od ceny na trhu, dopravy, ceny rafinérie a podobně.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

K tomu se přidává marže čerpací stanice. Ta obvykle není nějak moc vysoká, u těch serióznějších provozovatelů je to třeba jedna koruna na litr. A z této ceny se ještě počítá 21 % DPH. Tady je paradox, o kterém už jsem několikrát psal, že v rámci ceny na litr paliva platíme daň z daně. Nesmysl. Ale stát prostě vydělává. Nejsem úplně dobrý v matematice, tak teď vezmu příkladovou cenu za litr benzínu 50 Kč. Jen aby se to dobře počítalo, může to být méně. Na druhou stranu už se častokrát cena za litr benzínu 50 Kč přiblížila, takže zas tak daleko od věci nejsem.

1 litr nafty / benzínu za 72,50 Kč? Banka varuje, ceny PHM mohou v ČR bleskově vzrůst. Co to znamená pro elektromobily?

Pokud na pumpě účtují 50 Kč za litr, tak zhruba 22 Kč z toho je daň, která jde přímo státu. Téměř polovina z ceny jednoho litru jde státu. Znovu, ať je to úplně jasné. Kdyby stát nezatížil benzín tak strašnými daněmi, stál by bez nich litr paliva na místo 50 Kč asi korun 28 Kč. Teď je jasné, kolik peněz stát z pohonných hmot má. Znovu zaokrouhlím, budu počítat z hlavy. Při jedné návštěvě na čerpací stanici a jedné nádrži v průměru může být daní pro stát na jedno čerpání 1 400 Kč. Kdyby bylo na pumpě průměrně šest stojanů, je to při plném obsazení 8 400 Kč. Kdyby za hodinu se na všech stojanech protočili 4 zákaznici, tak je to jenom na dani cca 34 000 Kč.

Z elektřiny v elektromobilech nemá stát to, co z nafty a benzínu

To je za pracovní osmihodinovou dobu dejme tomu čtvrt milionu Kč. Jedna pumpa, dejme tomu 200 aut za den, pro stát 250 000 Kč. A teď si představte, že by místo aut se spalovacími motory jezdily jenom elektromobily. Kolik by byla daň z benzínu do státní kasy? V tom případě samozřejmě nula. A tohle stát co? Tohle stát nechce. Takže věřte tomu, že jakmile (nebo pokud) se začnou elektromobily opravdu rozšiřovat a nahrazovat spalovací motory, stát je zdaní. A ono už se to děje, stačí se podívat třeba na Island.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Na Islandu se rozhodli pro krok, který může být pro mnohé překvapivý. Pro mě ne, naopak. Elektromobily, hybridy, a dokonce i vodíková auta zde relativně nově podléhají zdanění za každý ujetý kilometr. Tento poplatek má nahradit chybějící příjmy ze spotřební daně na fosilní paliva, které se od roku 2018 dramaticky propadly. Island se tak stal první zemí na světě, která zavedla takový systém, a to s jasným cílem – vyrovnat rozpočet a zajistit financování infrastruktury. Tak co jsem říkal?

Nebude to trvat dlouho a elektřina bude značně zdaněna

Tohle se prostě nutně a nevyhnutelně stane všude, kde auta s klasickými pohonnými jednotkami nahradí elektromobily. A jak to celé funguje? Majitelé elektromobilů a vodíkových vozů platí za každý ujetý kilometr tuším šest islandských korun, což je v přepočtu přibližně 1 česká koruna. To znamená, pokud najedete měsíčně třeba 5 000 km, zaplatíte za to 30 000 islandských korun. Platí se měsíčně. Jak?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tak, že je každý měsíc nutné nahlásit stav tachometru na speciálních webových stránkách a provést platbu. Island je daleko, to se nás netýká. Jedna vlaštovka jaro nedělá, říká se. Dobře, tak co třeba Rakousko? Náš nejbližší soused? To už je něco jiného, že? Narazil jsem na zprávu, že Vídeň chystá zpoplatnění elektrických aut. Na rakouské scéně se schyluje k zásadní změně, která zřejmě otřese dosavadními výhodami elektromobilů.

Výkon plus hmotnost plus EV rovná se vysoká daň pro řidiče

Od dubna 2025 má vstoupit v platnost nová daň z vozidel, která se bude vztahovat i na elektromobily. Výše této daně se bude odvíjet od výkonu vozu a od jeho hmotnosti. Vlastníte výkonný elektromobil, který je navíc díky bateriím těžší než běžné spalovací auto? Pak jste na to zřejmě hůř, než když máte v garáži staré Twingo. Myslím, že se v rámci tématu skloňuje zejména VW ID.Buzz.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Vnímám to tak, že jde o relativně nové informace, berte tohle prosím zatím jen jako první zprávu, že se tohle děje, a pokud víte víc, budu rád za vaše vyjádření v komentářích pod článkem. Každopádně si myslím, že zanedlouho nějaký systém, který začne tahat peníze z kapes majitelů elektrických aut, začne platit i u nás.

Co si o tom myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články