Zavolal jsem na inzerát nejlevnější Tesly na světě. Prodejce ji dá „zadarmo“, ale elektromobil ani tak nikdo nechce

Nikdo není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. Klasické přísloví se hodí na jeden konkrétní automobil, koupí ho jen naivní blázen.

i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
i Zdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Nerad bych působil jako prodejce provinčního autobazaru, a tak se nebudu ptát. Ale v hlavě mi rezonuje otázka, která se dere ven jako jarní houba po dešti, a ne a ne se zbavit toho nutkání. Otázka je jednoduchá, zda chcete levný, opravdu levný elektromobil značky Tesla. A když říkám levný, tak myslím nejlevnější. Doslova. Zmíním značku Tesla a Model S. Automobil byl premiérově představen v roce 2009 na Motor Show ve Frankfurtu.

Tesla Model S není žádná novinka, na trhu je přes deset let

Tehdy šlo o prototyp, jestli si správně vzpomínám. To víte, za ty roky v branži se člověku občas začnou jednotlivé autosalony trochu slévat do jedné vzpomínky. Prodej byl zahájen ve Spojených státech amerických v červnu roku 2012. Řekl bych, že šlo o nečekaný úspěch, na tak mladou společnost, tak specifické auto. Během následujícího roku společnost prodala 22 450 exemplářů. Automobilové magazíny nešetřily superlativy, byly uděleny nějaké ceny.

iZdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas

Dnes už si možná nikdo nevzpomene, že se uvažovalo i o verzi s benzínovým motorem, která měla navýšit dojezd. Od toho ale Musk upustil a prohlásil, že Tesla bude vyrábět pouze elektromobily. To jen krátký exkurz do minulosti, abychom všichni věděli, o jakém autě se bavíme. Než začnu o jednom konkrétním exempláři, řeknu, že jsem se podíval na nabídku ojetin na českém internetu. Tesla Model S se prodává dejme tomu od půl milionu Kč. Spíše bych řekl, že jsou ceny aut někde na šesti stech tisících Kč a pak to roste tak, jak klesá nájezd a rok výroby.

4 cenově dostupné ojetiny, které jsou dobrou investicí. Jejich hodnota už jenom poroste

V rámci monitorování aktuálního stavu ojetin pro redakci AutoŽivě jsem narazil na inzerát, který je bizarní. Ani ne tak podezřelý, jako skutečně bizarní. Prodejcem je soukromý majitel. Tedy píše se to, já ale mám podezření, že se jedná o nějakého překupníka, který se za soukromého vlastníka pouze vydává. Už jsem viděl řady inzerátů, jak od autobazarů, tak od privátních majitelů, a tenhle mi přijde nepravděpodobný. Každopádně inzerent píše, že prodá nejlevnější evropskou Teslu Model S. Má jít o nejlevnější kus modelové řady S specifikace P85 v Evropě.

Zvědavost mi nedala, vytočil jsem číslo uvedené v inzerátu. Telefon chvíli zvonil, pak se ozval trochu unavený, přesto ochotný hlas s přízvukem z východu. Prodejce mi ochotně zopakoval všechny informace, které už jsem četl, a zdůraznil, že auto „prakticky dává zadarmo“. Na moji otázku, proč se ho tedy ještě nezbavil, když jde údajně o nejlevnější Teslu v Evropě, se jen krátce zasmál. „Nikdo ji nechce, každý se bojí té baterie, víte?“ uzavřel s pobavením. No, já se ani nedivím.

Ojetý elektromobil s nájezdem půl milionu kilometrů, to ne

Na Teslu nejsem odborník a neumím posoudit, jak moc je výbava široká či není, ale seznam je dlouhý, tak budu věřit, že nejde o nějaké holátko. Navíc podle inzerce je auto s nabíječkou zdarma. Automobil by měl být norský, tedy původem z Norska, ovšem registrovaný je v Lotyšsku. Prodejce nabízí, že auto doručí kamkoli po Evropě. Což je mimochodem právě jeden ze signálů, že nejde o privátního prodejce, ale o překupníka. Automobil je z roku 2014 a má najeto 420 000 km. To je tedy porce, že?

iZdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas

Už jsme v redakci AutoŽivě viděli leccos, ale Teslu s téměř půlmilionovým nájezdem ještě ne. V jakém stavu bude auto? Jedna věc je auto jako takové, tady bych si vsadil na to, že čalounění bude odřené, vše osahané a opotřebované. Druhá věc je, v jakém stavu bude baterie. Znovu přiznávám, že nejsem odborník na elektrická auta, ale s takovým nájezdem bych si na kapacitu připomínající původní hodnoty, když bylo auto nové, rozhodně nevsadil. Výkon 310 kW může někomu imponovat, stejně jako cena. Ani na jedno bych neskočil.

I zadarmo je tohle auto drahé, kdo ho koupí, prodělá na servise

Po dynamické stránce, respektive po té technické, bych se obával, že auto nebude auto, ale past. A cena? Nabídka je 11 499 eur, tedy v přepočtu v závislosti na kurzu asi 287 500 Kč. Já bych to auto nechtěl ani zadarmo. Odhadoval bych, že pokud někdo tohle auto koupí, sedne na lep a zaplatí necelých tři sta tisíc Kč za tuto Teslu, na servise a renovacích „vysolí“ další stovky a stovky tisíc. Je tady ještě poznámka, že pro zájemce mimo EU bude cena ponížena na 9 500 eur. To je v přepočtu asi 238 000 Kč a myslím si, že i kdyby přišel nějaký euroobčan a nabídl 230 000 Kč, tak bude auto jeho. Auto? Spíš obrovská černá díra na peníze.

iZdroj fotografie: S vědomím Mobile.de/Kaunas

Vozidlo je ze všech stran obouchané a odřené, ale to bych opravdu neviděl jako zásadní problém, to je to nejmenší. A nejlevnější, tohle by vyřešila za pár korun nějaká zručná dílna a šikovná lakovna. Podle fotek je patrné i opotřebené polstrování. A zase, to je asi ten menší problém. Náš názor v redakci AutoŽivě je jasný a zřejmý. Ruce pryč. Kdyby někdo chtěl tohle auto, tak znovu, ruce pryč. Kdyby o něm jen někdo kouskem mysli uvažoval, ruce pryč. Kuriozita? Ano, ale auto, které chcete mít? Rozhodně ne.

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Koupili byste ho?

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články