Automechanik přiznal, jak podvádí: „Dělám to schválně a účtuji si za to nemalé peníze.“ Deaktivuje systém, který je v autě povinný

Vstřikování močoviny do výfukového systému snižuje emise. Řidičům to vadí, musí kapalinu kupovat a platit, navíc se rychle spotřebovává.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Víte, co je to systém AdBlue? Před pár lety to nikdo neřešil, teď je to technologie, která se stala nedílnou součástí moderních dieselových motorů. Jde o náležitost zejména u vozidel splňujících přísné emisní normy Euro 6 a vyšší. Za redakci AutoŽivě bych hned zodpověděl na jeden z častých dotazů, které nám do redakční pošty chodí. Ne, AdBlue není přímou součástí motoru. Jedná se o systém, jenž byl vyvinut s cílem snížit emise oxidů dusíku (NOx).

Dýchat škodlivé emise nechce asi nikdo, systém tu je a funkční

To jsou škodlivé látky vznikající při spalování nafty. AdBlue je tak jedním z nástrojů, jak problémy s emisemi řešit, a to hned u samého zdroje, v autě. AdBlue není palivo. To je třeba doplnit. A jak už jsem řekl, není to ani přímá součást motoru. Je to speciální kapalina, která se používá v systému selektivní katalytické redukce, tzv. SCR – Selective Catalytic Reduction. Tato kapalina je tvořena směsí demineralizované vody a močoviny, jde přibližně o podíl 32,5 %. Chemická sloučenina se při vysokých teplotách rozkládá a mění na amoniak (NH₃).

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Amoniak pak reaguje s oxidy dusíku ve výfukových plynech a přeměňuje je na neškodný dusík (N₂) a vodní páru (H₂O). Tento proces probíhá v katalyzátoru, který je umístěn ve výfukovém systému vozidla. Princip fungování systému AdBlue je poměrně jednoduchý. Jde tedy o vstřikování kapaliny do výfukového potrubí. Což se snadno řekne, ale hůře udělá. Kapalina AdBlue je uložena v samostatné nádrži, ta je obvykle umístěna někde vedle palivové nádrže. Anebo v jiném prostoru vozidla.

Systém automaticky dávkuje přesné množství AdBlue do výfukového systému podle aktuálního zatížení motoru a množství produkovaných emisí. Řidič se o tento proces nemusí starat, jedinou jeho povinností je pravidelně doplňovat kapalinu AdBlue. To avizuje včas palubní počítač tak, aby řidič mohl kapalinu doplnit. AdBlue se stalo standardem u většiny moderních dieselových vozidel, včetně osobních aut, nákladních vozidel, autobusů, a dokonce i zemědělských strojů. Jeho použití je povinné pro splnění emisních norem.

Systém auta nahlásí, že AdBlue dochází, pak už auto nepojede

Co tím chci říct? Že bez funkčního systému AdBlue by vozidlo nesplňovalo zákonné požadavky na emise a nemohlo by být provozováno. Na druhou stranu má systém AdBlue i své nevýhody. Jednou z nich jsou dodatečné náklady na provoz vozidla. Kapalina AdBlue musí být pravidelně doplňována. I když není příliš drahá, cena se pohybuje v desítkách Kč za litr, u aut s vysokým nájezdem už mohou být tyto náklady nepříjemné. Dalším problémem je složitost systému. Ten je náchylný k poruchám. A drahý na opravy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Existují případy, že se řidiči a mechanici snaží systém obejít nebo deaktivovat. Ano, to je nejen nelegální, ale také škodlivé pro životní prostředí. Pozor ale, tohle není jen doménou českých vykuků. Narazil jsem na řadu zahraničních fór, kde se vypnutí systému AdBlue řeší. Nejeden mechanik přiznává, že záměrně vypíná AdBlue systémy v dieselových autech. Nejenže ví, že je to nelegální, ale dokonce to má jako byznys.

Stačí pár tisíc a mechanik AdBlue vypne, zvýšení emisí neřeší

Byznys, který obhajuje tím, že je AdBlue systém „katastrofálně špatný“ a opravy jsou tak drahé, že si je běžní řidiči prostě nemohou dovolit. Řešení? Místo toho, aby se majitelé aut museli potýkat s opravami, mechanik jednoduše systém vypne. Podle něj je pak téměř nemožné tento podvod odhalit. V redakci AutoŽivě jsme si dali jasný úkol a hledali jsme, jak se k tomu staví čeští „experti“.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Někteří takzvaní úpravci se schovávají za to, že upozorňují na fakt, že se jedná o úpravu, která je vhodná pouze pro sportovní účely. A že řídit takto upravené auto v běžném provozu je nelegální. To je samozřejmě pravda, ale nevěřím tomu, že když přijede člověk se zánovní Octavií RS TDI a bude chtít systém odstranit, někdo bude věřit tomu, že se s „eresem“ chystá někde závodit. V redakci jsme také narazili na mechaniky, kteří nabízejí za úplatu odstranění systému AdBlue.

Je to snadné, před návštěvou STK se to dá dát zase nazpět

S tím, že garantují, že takový zásah není vidět a že pak auto na STK nebude mít žádné potíže. Jsou i firmy, které nabízejí služby spojené s diagnostikou a analýzou nefunkčních systémů AdBlue. Plus prezentují nabídku na zrušení a deprogramování tohoto systému. V rámci „dočasného“ řešení. Podle všeho to není zase tak složité, je to softwarová záležitost, nic, co by nezvládl středně zkušený člověk s laptopem. Co na to říct? My za redakci AutoŽivě s takovým jednáním samozřejmě nesouhlasíme.

Ano, systém AdBlue jde deaktivovat. Cena se pohybuje kolem pěti tisíc Kč za běžná osobní auta, u ostatních je to asi o dva tisíce dražší. Nákladní vozy a speciální technika pak stojí asi dvacet tisíc Kč. A pak se dá také poměrně jednoduše zase aktivovat. To není rada, ale spíše varování. Jestli někdo chce jezdit s vypnutým AdBlue a zapínat ho jen před kontrolou na STK, varujeme před tím.

Je tohle podle vás správné?

Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články