Pokusy o kaskadérské triky, v horším případě spojené s natáčením se na mobil, jsou hazardováním. Které je nově postihováno pokutou.
Neodpustím si to a tento článek začnu vzpomínkou na člověka, který už téměř sedmnáct let není mezi námi. Zahynul na motorce, a pokud by někdo chtěl začít kibicovat v tom smyslu, že kdo jezdí na motorce, jezdí rychle a porušuje předpisy a kdesi cosi, tak ho velmi rychle vyvedu z omylu. Téma, o němž budu mluvit v druhé polovině článku, se věci týká sice nepřímo, na druhou stranu jde o bezpečnost jízdy na motorce. Na tu Pavel Hanzlík, motocyklový jezdec a kaskadér, dbal. Poprvé jsem se s ním potkal kdysi před lety, už ani nevím, jak je to dávno.
Pokud někdo dbá na bezpečnost na motorce, je to kaskadér
Neskutečně zajímavý člověk s příběhem, který by si zasloužil hollywoodské zpracování. Skutečně. Mimochodem do Hollywoodu Pavel kdysi zamířil. Tak trochu oklikou, přes Mexiko. Jeho přístup byl neuvěřitelný, záviděl jsem mu jeho dravost, přímočarost, odvahu. Vykládal mi, jak vyrazil do USA přes Mexiko. Prostě tam odletěl. V situaci, kdy neuměl ani slovo cizí řečí. Říkal, jak se chtěl v USA učit pokročilé triky a fígle na motorce.
Dopadlo to tak, že po prvním setkání s místní „elitou“ začal učit on je. Slyším to jako dnes, jak mi vypráví, že místní kaskadér si dal odstup, aby přijel v rámci nějakého triku. A vrátil se po chvíli s rozbitou motorkou a odřeninami po celém těle. Pavel ukázal, co uměl on, a najednou se z potenciálních učitelů stali žáci. Nebo další z historek. Dneska už je to normální, jezdit s helmou v designu hlavy filmového Predátora. Ale tehdy to tak úplně běžné nebylo. Pavel měl navíc i motorku vyzdobenou tak, že vypadala jako vetřelcovo vozidlo.
Vzpomínal, jak se svým agentem vyjeli někam do kopců nad Los Angeles. On na motorce, ve svém úboru Predátora. Agent za ním na skútru. Logicky mu skútr nestačil. Stalo se to, co by zase klidně sneslo scénář nějakého filmového trháku. Jak se Pavel chvíli proháněl po vrcholcích nad L. A., najednou se u něj snesl vrtulník a z něj vyskákali „muži v černém“. Znovu připomínám, že Pavel neuměl anglicky. Dokud nepřijel agent na skútru, situace byla víc než napjatá. Umím si představit, že pro amerického agenta, nervózního, s prstem na spoušti, může znít čeština stejně jako jazyk vesmírného vetřelce.
Pád z motorky je vždy spojen s nějakou formou bolesti
Na Pavla jsem si vzpomněl proto, že i když dělal všechny tyhle vylomeniny, když pak vystupoval v rámci komerčních akcí a představení, vždy dbal na bezpečnost. Říkal mi to, že řeší únikové zóny. Že mu nevadí, když spadne, to že se stane, ale že musí doklouzat do bezpečí a zastavit. Měl to tak vždycky. Až do jednoho osudného dne v září 2008, kdy v Budvaru v Českých Budějovicích vystupoval v rámci prezentace nějakého nového piva. Jestli si pamatuji dobře. Protože ta zpráva přišla jako blesk z čistého nebe. Pavel při jízdě spadl.
Bohužel ale při vystoupení v areálu pivovaru nebyly únikové zóny takové, jaké vždy chtěl. Doklouzal k obrubníku, narazil a na místě svým zraněním podlehl. Je to skoro sedmnáct let a vždy, když si na to vzpomenu, je mi to líto. Tolik tedy o bezpečnosti v rámci motocyklového kaskadérství. Snad stárnoucímu novináři odpustíte trochu té nostalgie. A pokud jste Pavla znali, klidně se připojte se vzpomínkou nebo nějakou historkou dole v komentářích pod článkem. Teď tedy ta novinka z veřejných silnic.
Pokus o triky a fígle v provozu je hazardování s bezpečností
Jde o trestání „kaskadérských“ kousků na motorce na veřejných silnicích. Tedy ono se to týká zjevně i aut, ale neumím si představit, že by někdo jen tak na dálnici k Paříži hodil auto na dvě kola a jel v náklonu. Francouzské úřady totiž pokračují ve svém závazku k bezpečnosti silničního provozu zavedením nového přestupku do silničního zákona. Jakýkoli kaskadérský kousek za jízdy se trestá pokutou a srážkou bodu. Nezbytné opatření tváří v tvář stále znepokojivějšímu chování na tamních silnicích.
Vyhláška č. 2024-528 byla spuštěna s cílem ochrany účastníků silničního provozu. Efektní kaskadérské kousky, jako jsou řízené smyky, často vnímané jako neškodné, ohrožují jak samotné řidiče, tak i ostatní účastníky silničního provozu. Teď hrozí každému, kdo bude přistižen při řízení ve stylu akrobacie, pokuta v přepočtu 1 700 Kč a ztráta jednoho bodu v řidičském průkazu. Podle francouzských úřadů hrají velkou roli v porušování bezpečnosti provozu sociální sítě.
Trestný bod a pokuta za drifty, skoky a otočky přes ruční brzdu
Hazardéři se natáčí a fotí na mobilní telefony a své kousky prezentují na webu. Zdroje mluví o takových tématech, jako jsou „řidičské akrobacie“ či „řízené smyky“ nebo „městské rodeo“. Chápu, nechtěl bych být přítomen ničemu z toho. Nevím, jestli byla ve Francii zapotřebí nová legislativní úprava, u nás myslím tohle není zapotřebí.
V rámci českého zákon tady je „neohleduplná jízda“, čili povinnost při účasti na provozu na pozemních komunikacích chovat se ohleduplně a ukázněně, aby člověk svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek. Máme tady povinnost respektování dopravního značení a nepřizpůsobení jízdy situaci a provozu. Důležité je podle mého názoru to, aby řidiči nehazardovali, a chtějí-li trénovat nějaké speciální manévry, vyrazili na nějaký uzavřený polygon.