Dálnice není dálnice, maximální povolená rychlost 130 km/h neplatí, limit je mnohem níž. Řidiči musí platit, platit a platit.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Některá témata se člověka týkají více, jiná méně. Když jsem před pár okamžiky dopsal článek o tom, že v indickém Dillí začnou tvrdě vymáhat zákaz vjezdu aut starších patnácti let, je to ten příklad relativní odtažitosti. Na druhou stranu věc nesmyslného počtu radarů na nově otevřené dálnici D4 do Písku se mě týká zcela bezprostředně. Proč? No, protože jsem původem z jižních Čech, pravidelně jezdím za příbuzenstvem do Strakonic, Bavorova.
Dálnice byla postavena rychle, na rychlost jízdy ale zapomeňte
Občas i do zmíněného Písku. Dva roky jsem čekal na novou dálnici a říkal jsem si, jak to bude fajn, že se cestování za rodnou hroudou urychlí. Tím jsem samozřejmě nemyslel, že v Praze položím nohu na plynový pedál jak cihlu a sundám ji teprve ve chvíli, kdy minu pod plným plynem Novou Hospodu. Ale to, co nastalo na nové dálnici, mě šokuje, štve, irituje. Tedy ne na dálnici, ale na silnici pro motorová vozidla. Že nevidíte rozdíl? Vysvětlím. Jen si dám studenou sprchu a pět minut na to, abych se zase uklidnil.
Stavba D4 mezi Příbramí a Pískem je v mnoha ohledech unikátní. Třeba tím, že se na ní podílelo soukromé konsorcium. Možná i proto byla hotová relativně rychle, a ne jako kdyby ji stavěl stát. To by také nemusela stát nikdy, třeba jako dálnice směr Polsko, kde se nám Poláci smějí a čekají, až připojíme náš kus k tomu jejich. Nicméně dálnice byla dokončena v prosinci minulého roku. Šlo o 48 kilometrů dálnice, kdy 32 kilometrů bylo postaveno nově a 16 kilometrů zrekonstruováno. V rámci stavby a rekonstrukce nedošlo jen k položení nového asfaltu.
Je tady také novinka v rámci instalace kamerového systému. Je úplně bizarní, že na novém úseku, který zase není tak zásadně dlouhý, je osm úsekových měření. Ano, osm. Tady se na jedné straně zkouší na nové dálnici na Tábor testovat zvýšení povolené rychlosti na 150 km/h, a pak tohle? Na nové komunikaci se bude hlídat 130 km/h na úseku, který autem řidič komfortně přejede za pár minut? K té rychlosti 130 km/h se ještě dostanu, potřebuji dalších pár minut na uklidnění. Jestliže se mluvilo koncem roku o tom, že se bude měřit na všech úsecích, toto pak ministr dopravy dementoval.
Osm měřených úseků na necelých padesáti kilometrech?!
Podle ministra Kupky by se mělo měřit vždy pouze na jednom úseku, který se bude denně měnit. Což je dobrá zpráva, nestane se to, co se dělo a děje běžně v Praze v tunelovém komplexu Blanka. Ten když projede řidič naráz „rychleji“, nasbírá klidně 3 x 4 body, ani neví jak. Takže denně jeden úseky z Prahy, jeden na Prahu. Lepší než drátem do oka. To ale pořád není to, co mne vytáčí do maxima. Mimochodem si pamatuji, že hejtman jihočeského kraje, Martin Kuba, glosoval stotřicítku podobně jako já.
Tak alespoň že lokální politici nejsou tak úplně mimo mísu. A tím samozřejmě nemyslím „pražského suchohřiba“. Ten je mimo jak Goro před Tokiem a nejlepší by bylo, kdyby se vrátil škodit zpátky na Moravu. Zmínil jsem Novou Hospodu. Ona hospoda jako taková už tam dávno nestojí. Ale jde o místo, kde se dělí komunikace, jedna větev se odpojuje na Strakonice, druhá pokračuje na Písek. Ovšem už ne jako dálnice D4, ale jako vozovka I/20, silnice pro motorová vozidla. Ano, jsou tam značky. Nic víc, nic méně.
Jedna značka a nic víc, rozdíl 20 km/h ale platí nekompromisně
Důležité je, že už to není dálnice. To znamená, že maximální povolená rychlost není 130 km/h, ale pouze 110 km/h. Komu to nedojde a pokračuje dál, klidě v „tempomatovém“ režimu, jede najednou o 20 km/h nad povolený limit. Rázem pak spadne do přestupkového řízení. A těch jsou tisíce a tisíce, právě tady v tom úseku, tady za tento přešlap. Odkud to vím? Nebudu uvádět zdroj jmenovitě, ale jak to jen říct? Manželka otce mé sestřenice pracuje v Písku na úřadě. Na oddělení přestupků. Je to náhoda, vím.
Teta se zmínila, jak jsou zavalení, protože tam řidiči prostě jezdí dnes a denně a nevědí, že porušují předpisy. A město kasíruje a kasíruje. Je to past na řidiče? Možná. Místní to vědí. A sundávají nohu z plynu. Kdo jen projíždí, musí si uvědomit, že tam sice není cedule s číslem, ale že tam skutečně být nemusí. Stačí tabulka, která označuje začátek silnice pro motorová vozidla. Jeden rozměr je pokutování automatizovaným systémem. Přijde vám výzva k úhradě poplatku, ten byste měli zaplatit. Co by se ale stalo, kdyby vás na místě zastavila policie?
Bez policie na místě to je za peníze, s policií už za body
Překročení rychlosti o 10 km/h a více v obci nebo mimo ni je za 1 500 až 2 000 Kč na pokutě na místě a až za 5 000 Kč ve správním řízení. K tomu dva trestné body. Stačí, aby si řidič řekl, že pojede 140 km/h, a je v toleranci, kterou zvládne právě legální stotřicítku, a za Novou Hospodou tvrdě narazí. Když mu policie naměří o 20 km/h v obci, respektive o 30 km/h mimo obec, je to už za 4 trestné body. Pokuta je pak až 3 500 Kč na místě a 10 000 Kč ve správním řízení. Doufám, že policajty nenapadne si tam stoupnout. Stačí ty pokuty ze stacionárního radaru. Do regionu svého dětství jezdím rád. Ale tohle mi to tak nějak kazí.