Zákaz blinkrů na českých silnicích: Řidiči se musí odnaučit, co celý život dělali automaticky

Slušnost se nevyplácí, rozhodně ne za volantem auta a s prstem na tlačítku varovných blinkrů. To je naopak za tučnou pokutu.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jak moc složité je použít ukazatel směru? Každý řidič si pravděpodobně myslí, že ovládání blinkrů je základní dovednost, kterou zvládá automaticky. Technicky vzato je to jednoduché – stačí pohnout páčkou nahoru nebo dolů a blinkry začnou signalizovat změnu směru jízdy. Nic víc, nic méně. Nechci být vulgární, ale tohle zvládne cvičený op. Tak proč to nezvládají řidiči? Nevím. Nevím, ale tuším. Otázkou totiž je, jestli řidiči vůbec vědí, kdy a jak blinkry skutečně používat. Umím si představit, že by řidiči měli vědět, kdy používat směrovky samostatně.

Pohyb jedné ruky v jedné ose, maximálně ve dvou směrech

Tedy vpravo a vlevo. Ale nevědí to. Nedávno jsem o tom psal. O tom, že řidič nevědí, kdy (ne)blikat. Typicky při sjíždění z hlavní na vedlejší blikají, i když jedou rovně. Blikání oběma blinkry, tedy varovné blikání, to je kapitola sama pro sebe. Správné využití výstražných světel, tedy blikání obou směrovek najednou, je další věc, ve které mnoho řidičů často chybuje. I když si motoristé jsou jistí, že blinkry používají správně, statistiky říkají něco jiného.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Udělal jsem si v rámci redakční základny našich čtenářů průzkum a ten ukázal, že přibližně 78 % z nich má v této oblasti mezery. Slušně řečeno. Motoristé používají blinkry nesprávně, nebo je dokonce vůbec nezapínají v situacích, kdy by měli. A naopak, zapínají je, když nemají. Přitom správné signalizování změny směru jízdy není otázkou slušnosti na silnici, ale především zákonnou povinností. Porušení legislativy může vést k vysokým pokutám. Používání směrových světel je jasně zakotveno v dopravních předpisech.

Auta dostanou nová koncová světla kvůli nařízení. Nebudou ovšem červená, ale modrá. Uhodnete proč?

Podle zákona je řidič povinen signalizovat změnu směru jízdy vždy, když odbočuje, vybočuje ze svého jízdního pruhu nebo pokud to vyžaduje bezpečnost provozu. Blinkry je třeba používat po celou dobu manévru a vypnout je ihned po jeho dokončení. To jsme u blikání jednotlivými směrovkami. Stejně tak je zákonem stanoveno, kdy je možné použít výstražná světla nebo zvukovou signalizaci. Není to jako pozdrav, jako poděkování, to chci říct rovnou. Řidiči často chybují, aniž by si uvědomovali, že se tím dopouštějí přestupku.

Výstražné blinkry nelze použít jako omluvu nebo prevenci

Často se setkávám s tím, že řidiči používají výstražná světla k účelům, ke kterým nejsou určena. Například když zastaví na zakázaném místě a myslí si, že blikáním „omluví“ své nesprávné parkování. Nejenom, že to nefunguje, dokonce to je větší přestupek, než kdyby motorista jen zaparkoval, kde nemá. Nehrozí za to trestné body, ale pokuta ano. A matematika je jednoduchá. Jestliže pokuta za špatné parkování je 1 500 Kč, může se stát, že řidič špatně parkující na blikačkách dostane vyšší pokutu než řidič, který zaparkuje stejně špatně.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ale výstražné blinkry nepoužije. Nesprávné použití blinkrů je totiž až 2 000 Kč. Takže blikačky jako prevence před pokutou při špatném parkování? Ne, to nefunguje. Podobně běžnou praxí je použití výstražných světel jako poděkování jinému řidiči nebo omluva za chybu. Přestože se to může zdát jako gesto slušnosti, z pohledu zákona jde o nelegální použití světelné signalizace, za které hrozí pokuta. Jsme opět u těch dvou tisíc. V zákoně je jasný paragraf, který řeší otázku „výstražného znamení“.

Poděkovat je slušnost, poděkovat blinkry je porušení zákona

Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla. Místo zvukového výstražného znamení smí řidič dávat světelné výstražné znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkového světla nebo přepínáním potkávacích a dálkových světel; k upozornění řidiče předjížděného vozidla je smí dávat i v obci. Je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích na hrozící nebezpečí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo, dává řidič světelné výstražné znamení zapnutím výstražného světelného zařízení. Výstražné znamení se užívá jen po dobu nezbytně nutnou. Je třeba zmínit, že věc se týká evropského prostředí. Pokud plánujete cestu do zahraničí, měli byste být obzvláště obezřetní. Například v Německu je nesprávné používání výstražných světel striktně postihováno. Řidiči jsou povinni zapnout varovná světla vždy, kdy je třeba zachovat bezpečnost a omezit riziko pro ostatní. Parafrázováno.

Co je horší než pokuta v korunách? Vyšší pokuta v eurech

Na druhou stranu je v Německu používání výstražných světel jako omluvy za nesprávné parkování nebo jiné přestupky nepřípustné. Pokud například někdo zaparkuje své auto v druhé řadě na silnici a zapne výstražná světla, může očekávat vysokou pokutu. V eurech, protože v Německu jsou postihy za takové přestupky často mnohem vyšší než u nás. Každopádně u nás i jinde platí, že gesto slušnosti je nelegální. Kdo poděkuje jinak než mávnutím ruky nebo pokývnutím hlavy, může za to zaplatit. A to doslova.

Používáte blinkry správně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články