Expert se prořekl a prozradil, jakých 5 automobilových značek by si nikdy nekoupil. Jednu „odstřelil“ úplně

Některé značky jsou proslulé svou kvalitou, jiné naopak. Problémem jsou výrobci, dříve vynikající, u kterých se kvalita zhoršila teď.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Jaké auto byste si nikdy nekoupili? Já jsem to měl řadu let poměrně jednoduché. Nikdy jsem nechtěl automobil značky Volkswagen, nikdy jsem nechtěl Hyundai, nikdy jsem nechtěl Opel. A přiznávám, že to nebyly racionální a pragmatické důvody, které mě od automobilů těchto značek zrazovaly. Dobrá, tak u Opelu možná ano. Ale to je detail. Ne právě intuitivní ovládání uživatelského rozhraní v modelech pár let nazpátek. Na druhou stranu, když jsem hledal rodinné kombi, které bych si pořídil, Opel Insignia byl jedním z horkých favoritů.

Jaké auto si vybrat a jakému se naopak vyhnout, věčná otázka

Srdce mě táhlo k Subaru. Rozum rozhodl a byl to Volkswagen Passat. Navzdory tomu, že VW jsem měl, až na vybrané modely, za nudné, sterilní, nezáživné. Ono ve skutečnosti takové je, že bych se v Passatu bavil, tak to tedy ne. Myslím řidičsky. Jestli bych mohl mít úsměv od ucha k uchu třeba v Mazdě 6, tak v Passatu rozhodně ne. Hyundai, tam to bylo částečně racionální. Nová auta se podbízela cenou, ale servis byl neúměrně drahý. Navíc se mi svého času nelíbil „organický“ design těchto korejských aut.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Hlavně mně bylo nepříjemné pasování se se značkou Škoda. Plus pro mě nepochopitelné chování tehdejšího ředitele českého zastoupení. Choval se jako – nevím, jak to říct a nebýt vulgární. Při analýzách trhu s ojetými automobily jsme v redakci AutoŽivě narazili na zajímavé názory, blogy, komentáře. Tématem bylo „5 aut, která bych si nikdy nekoupil“. Zaujalo mě, že jeden ze zahraničních blogerů de facto svým postojem vytvořil shodný výběr jako já. Důvody k zapovězení daných značek byly ale jiné. Pět značek aut, kterým by se měl každý řidič obloukem vyhnout?

Hyundai a Kia stahuje přes 800 tisíc aut z provozu, hrozí vzplanutím

Jeden populární komentátor a samozvaný automobilový expert varuje před pěti konkrétními značkami: Hyundai, Kia, Volkswagen, General Motors a Stellantis. Dobře, už tohle mi přijde trochu pofiderní, protože GM, a zejména Stellantis, není značka, ale koncern. Říct, že nemám rád auta od Stellantisu, znamená nemít zejména rád značky Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot. Proč právě tyto značky? Údajně mají společné jedno – problémy s kvalitou, spolehlivostí a servisem. Začněme s Hyundai a Kia.

Auta jsou někdy nekvalitní, ale (ne)platí to pro celé značky

Kritik tvrdí, že pokud se vám u těchto vozů porouchá motor, můžete čekat na opravu klidně i šest měsíců. Tento problém prý není ojedinělý a jedná se o systémový nedostatek. Volkswagen prý už dávno není tím, čím býval. Nové modely levněji vyrobené a méně spolehlivé. Tady musím odbočit, to není problém Volkswagenu, ale řekl bych že snad všech značek na trhu. Šetří se, kde se dá. Volkswagen, který byl kdysi synonymem kvality, se údajně stal průměrným hráčem na trhu. General Motors a Stellantis tedy také neunikly kritice.

iZdroj fotografie: Stellantis

Pro problémy s kvalitou u novějších modelů GM, zejména u větších SUV s 3,6litrovými motory. Ty podle internetového odborníka trpí chronickými poruchami. Podobně jako vozy od Stellantis? Mezi favority internetového experta patří Toyota, Honda a BMW. Dále chválí Nissan a Infiniti, zmiňuje Ford F-150. Já bych oponoval. Ani ne snad abych měl o čem psát. Nebo že bych nutně považoval vybrané značky či modely za skvělé. Ale vadí mi ta paušalizace. Nemyslím si, že značky jako takové mají špatná auta komplet.

Čas od času se i mistr tesař utne a Toyota vyrobí něco, co nemá

Naopak, byl bych velice opatrný protežovat jednu značku. Ano, Toyota je jistě fajn. Ale vzpomenete si na Toyotu bZ4X a uvedení na trh? Které se nekonalo? Důvod byl jednoduchý, autu upadávala kola. To je velký problém. Svolávací akce pro miliony aut také nejsou vyloženě ukazatelem neochvějné kvality. Sám mám rád Subaru. Ale první naftové boxery, to byl propadák. Koupit auto s ním znamenalo generálku pohonné jednotky.

iZdroj fotografie: Porška pro AutoŽivě.cz

Ploché motory znovu a odjinud, z Německa. Porsche, model 996 či 997 před faceliftem. Nepřímý vstřik, nájezd přes 150 000 km a téměř jistota, že motor půjde ven a opravený za čtvrt milionu Kč zase zpátky. Tři turba mezi válci u BMW? To nechcete. Určitě to nechcete platit na servise. Ze zkušenosti bych řekl, že ano, může dojít k systémové chybě. U modelu, ale ne u komplet celé značky. Ano, jsou značky, které jsou obecně nekvalitní, a i když nechci jmenovat, dívám se směrem k Itálii. Já bych řekl, že problém je v něčem jiném. V očekávání.

Generálka motoru není nic neobvyklého ani pro Porsche 911

Lidé čekají, že za své peníze dostanou dokonalost. A čeká to jak člověk, který utratí miliony za německé prémiové SUV, tak novopečený majitel Dacie za pár set tisíc. Takhle to ale nefunguje. Auta, jako dotahovaná na dohled dokonalosti, jsou stále jen stroje. A ty se mohou porouchat. Pokud si myslíte, že je nějaká značka, která je komplet tak špatná, že se vyplatí se jí vyhnout, budu moc rád za vaše názory dole v komentářích pod článkem.

Já bych se při hledání nového auta orientoval spíše tak, abych se vyhnul jedné dané specifikaci, jednomu danému modelu s konkrétním motorem. Tedy kromě úplně tristní Lancie, které bych se vyhnul obloukem. Ta je podle mně „na odstřel“, myšleno že si nezaslouží místo na trhu. Nevím o žádném modelu, který by mně nezklamal. O tom, jak jsem sednul do nového auta, zapnul stěrače a ty odlétly, taktně pomlčím.

Co byste si nikdy nekoupili?

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články