Tesla Cybertruck je největší automobilový průšvih posledních 10 let. Optimismus vyprchal a zůstala krutá pravda

Měl to být zázrak, blesk z čistého nebe, absolutní prodejní trhák a fenomén. Místo toho jde o pořádný propadák, který Elon Musk nečekal.

i Zdroj fotografie: Tesla
                   

Automobily značky Tesla se mi nikdy nelíbily. Myslím tím vzhledově. V redakci AutoŽivě samozřejmě nahlížíme na automobily zejména v rámci objektivního náhledu, vzhled je subjektivní. Ale u Tesly to já osobně mám prostě tak. Nelíbí se mi ty organické tvary. Nelibí se mi ta nabubřelost v barokních ohybech a kudrlinách. Dlouhodobě dávám najevo, že mým ideálem krásného auta je Lancia Delta Integrale, což je de facto kostka.

V jednoduchosti je síla a krása, ale nic se nesmí přehánět

To by mělo znamenat, že by se mi měl líbit Tesla Cybertruck. Auto, které by nakreslilo dítě. Myslím, že řada dětí takové auto už nakreslila, možná patříte mezi ně. Měl to být doslova zázrak, ale kazit se všechno začalo už při prezentaci, Musk chtěl ukázat, jak je auto nerozbitné, ale ke své nelibosti před zraky veřejnosti prezentoval pravý opak. Co na tom, že pak vysvětloval, proč k chybě došlo. Pokud si nepamatujete, tak mluvím o tom, jak chtěl Musk ukázat neprůstřelnost skel v bočních oknech. Po nárazu kovovou koulí ale sklo prasklo.

Nic, co byste chtěli jako majitel automobilky řešit. Trapas. Náhoda, ale příkladná. Dnes se Tesla Cybertruck, kdysi oslavovaný jako revoluční pick-up budoucnosti, stává jedním z největších propadáků automobilového průmyslu za poslední desetiletí. Tento futuristický vůz měl změnit pravidla hry. Místo toho se ukázal jako neúspěch nejen v prodejích, ale i v očích veřejnosti. Elon Musk, známý svými ambiciózními vizemi, slíbil, že Cybertruck bude prodávat v obrovských objemech, ale realita je úplně jiná.

Čínský elektromobil dobije baterie na 500 km tak rychle, jako vy natankujete plnou. Toto neumí ani Tesla

Po více než roce na trhu se prodeje tohoto tři tuny vážícího kolosu pohybují hluboko pod očekáváním – konkrétně o 84 % méně, než Musk původně předpovídal. A co to znamená? Možná by měl Musk přehodnotit, zda je tento vůz skutečně tak revoluční, jak tvrdil. Chápu to. I díky skutečně jednoduchému designu měl být Cybertruck symbolem inovace, ale místo toho se stal terčem posměchu. Jeho design, problémy s kvalitou, jako jsou odpadávající panely karoserie nebo osm svolávacích akcí během třinácti měsíců, z něj udělaly spíš vtip než seriózní volbu pro zákazníky.

Vysoká cena, pochybná kvalita a zákaz prodeje v Evropě

Tento vůz, který měl být odolný a funkční, se ukázal jako nepraktický a nespolehlivý. Přidejte k tomu cenu začínající v přepočtu na 1,8 milionu korun, což je více než dvojnásobek původně slibované částky, a máte recept na katastrofu. Myslím, že nejde jen o cenu. Stačí se podívat na videa, v nichž se ukazuje neschopnost Cybertrucku projet drsnějším terénem. Takovým, kde vedle něj v klidu projíždějí SUV a pick-upy tradičních značek. Nebo Tesla Cybertruck na sněhu. Zahrabe se a nepohne, zatímco staré Subaru za pár korun odjede bez ztráty kytičky.

iZdroj fotografie: Reuters

Musk původně tvrdil, že Cybertruck bude prodávat až 250 000 kusů ročně. Realita? V roce 2024, prvním plném roce prodeje, se prodalo méně než 40 000 kusů. Prodeje stále klesají. V prvních měsících roku 2025 se čísla dále propadla, což naznačuje, že zájem o tento vůz je minimální. Tesla dokonce přestavěla svou továrnu v Austinu, aby mohla vyrábět až 250 000 Cybertrucků ročně, ale tato investice se nyní jeví jako zbytečná.

Situace je horší kvůli politice, lidé začali vozy Tesla poškozovat

Jedním z hlavních problémů Cybertrucku je jeho velikost a design. Tento vůz je příliš velký na to, aby splňoval bezpečnostní normy v některých zemích, což omezuje jeho exportní potenciál. EU možná není hlavním trhem, ale trhem rozhodně je. A trhem zapovězeným. A to teď neřeším politiku a celní situaci. Ani na domácím trhu se mu nedaří. Cybertruck se ukázal jako nepraktický pro běžné použití, což je pro pick-upy klíčový faktor.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jak jsem zmínil, recenze a videa na internetu ukazují, že tento vůz není schopen zvládnout základní úkoly, jako je tažení nákladu nebo jízda v terénu. To jsou přesně ty vlastnosti, které zákazníci od pick-upů očekávají. Nechcete naložit ovce a zůstat viset někde v bahně napospas vlkům a medvědům. Děje se tedy to, co vlastně bylo standardem roky. Pokud někdo hledá spolehlivý a funkční pick-up, sáhne po osvědčených modelech.

Ne od Tesly, ale od Fordu nebo GM. Dalším problémem je nerezová ocel, kterou Tesla použila na karoserii. Tento materiál měl ušetřit náklady na lakování, ale místo toho přinesl další komplikace. Nerezová ocel se těžko udržuje v čistotě, doslova zvýrazňuje otisky prstů. Problém známe třeba z kuchyňských spotřebičů. Jediné, v čem Cybertruck dominuje, je sprint na čtvrt míle. Což je zcela nepodstatná disciplína. Cybertruck umí být rychlejší než sportovní auto. Komu na tom záleží?

Co myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články