Výběr nejméně spolehlivých aut možná překvapí tím, že v něm jsou vozy prémiových značek a vyšších tříd. Je třeba si na ně dát pozor.
Téma ojetin a jejich spolehlivosti řešíme v redakci AutoŽivě na denní bázi. Do redakční pošty chodí dnes a denně dotazy, které auto si má člověk koupit, aby neprodělal na servise. Je to logické. Jedno je jisté. Pokud přemýšlíte o koupi ojetého auta, měli byste být opatrní. Některé modely totiž mohou být doslova noční můrou. Na první pohled mohou vypadat lákavě – nízká cena, slušná výbava, možná i atraktivní design. Ale když se podíváte pod povrch, zjistíte, že vás čekají nekonečné problémy a drahé opravy.
Žebříčky a tabulky se spolehlivostí ojetin se vyplatí sledovat
Existují různé žebříčky ojetin podle spolehlivosti, dělají je magazíny, servery a instituce typu WhatCar!, ADAC, TÜV Report a další. Je zapotřebí ale vždy zařadit dané výsledky do určitého kontextu. Jeden z posledních žebříčků právě od německého TÜV Reportu zahrnuje v deseti nejhorších modelech jednu značku opakovaně. Má to ale svou logiku a já to následně vysvětlím. Když bych měl srovnat vlastní žebříček, na základě zkušeností a informací, které mám od spřátelených servisů či ze stanic STK, vypadal by třeba následovně.
Vlastně by nebyl moc odlišný od „hitparád“, které lze najít u výše zmíněných institucí. Obecně můžu říct, že mezi nejproblematičtějšími modely najdeme zástupce značek, které byste možná nečekali. Dacia, Renault, Ford, Tesla, Opel, a dokonce i některé modely koncernu Volkswagen. Tyto vozy v sousedním Německu často neprojdou ani první technickou kontrolou, což znamená, že jejich majitelé musí investovat nemalé částky do oprav. U nás je to samozřejmě jinak. Nicméně jak jsem zmínil, třeba Dacia má v seznamu hned několik modelů.
Tady je ale zapotřebí vysvětlit, co jsem zmínil. Automobily značky Dacia jsou levné, cenově dostupné. A to samé platí i o servise. Nelze prostě čekat, že když za pár let staré auto zaplatíte méně než tři sta tisíc Kč, vydrží stejně jako identicky starý Mercedes, který je několikanásobně dražší. To prostě není možné. Rozdíl v kvalitě prostě musí být. Proto je rozdíl i v ceně. Tak to je. Nelze si myslet, že by dvě auta, jedno nové za 400 000 Kč a druhé za 4 miliony Kč, měla vydržet stejně. Pokud se tedy Dacia opakuje v žebříčku poruchových ojetin, vnímal bych to jako přirozené. Naopak mne tam ale šokují modely prémiovějších značek. To už za mne v pořádku není.
Žebříček nespolehlivých ojetin
1. Dacia Dokker 2012–2020
2. Dacia Logan 2004–2012
3. Tesla Model 3 2017–současnost
4. Dacia Duster 2010–2017
5. Renault Clio 2005–2012
6. Dacia Sandero 2008–2012
7. VW Sharan 2010–2020
8. Ford Mondeo 2014–současnost
9. Škoda Scala 2019–současnost
10. Seat Alhambra 2010–2020
Vždy záleží na souvislostech. Ceně, věku auta a nájezdu km
Dobrá tedy, teď už víme, že Dacia má problémy se spolehlivostí. Podobně je na tom i Tesla Model 3, která má problémy s brzdami, korozí a zavěšením kol. To už za mne není rozhodně v pořádku. A co to znamená pro řidiče, který chce ojetý elektromobil? Pokud si chcete ušetřit nervy a peníze, možná byste měli zvážit jinou značku. Zkusíme se podívat na několik vybraných ojetin a jejich konkrétní problémy. Dacia Dokker trpí na úniky oleje, problémy s emisemi. Problémy jsou se zavěšením, řízením, pružinami a tlumiči.
Je třeba revidovat a opravovat brzdový aparát. Logan je na tom podobně, krom uvedeného je problematický podvozek jako takový, jsou obtíže se světly. A samozřejmě koroze. Je smutné, minimálně pro Elona Muska a jeho zákazníky, že na horních postech výběru je Tesla Model 3. Auto má potíže s brzdami, světly, se zavěšením náprav. Dacia Duster, opět znovu a podobně, trpí na úniky oleje. Koroduje výfukový systém. Jsou problémy s řízením a elektronikou. Když nebudeme řešit stále dokola Dacii (a Renault), znovu zmíním zásadní věc.
Levná značka nemůže být z principu kvalitní jako prémiovka
Připomenu, že jde o „low-costovou“ značku, je tady najednou Volkswagen Sharan. Ikona mezi MPV. Auto, které já osobně jsem si chtěl koupit, ale nekoupil. V bazarech jsem si jich prohlédl několik a ani jedno auto neprošlo sítem. Všude byly značné problémy. A to platí i pro sourozence, Seat Alhambra, který je jen o pár příček pod Sharanem. Zánovní Ford Mondeo má problém s únikem oleje, s výfukem, s brzdovými kotouči. V žebříčku je i Škoda. Model Scala a obtíže s brzdovými kotouči, světly, únikem oleje a řízením.
Dále také mezi méně spolehlivé patří třeba Opel Crossland X z let 2017 až 2022 nebo Renault Twingo z let 2007 až 2014. Znovu zmíním, že je třeba vždy zasadit věc do kontextu. Mluvil jsem o ceně. A pak je tady také nájezd a věk auta. Například městský hatchback má obvykle najeto jen do 30 000 km, zatímco manažerský sedan či kombi za stejný čas zvládne klidně 80 000 km. Tím chci říct to, že se u auta s malým nájezdem mohou neduhy projevit až po čase. Třeba když si někdo koupí městské auto v bazaru a začne ho používat jako rodinný vůz na dlouhé cesty.
S vysokým nájezdem jsou auta více opotřebená u každé značky
To pak může splakat nad výdělkem. Obecně mezi nejčastější problémy patří úniky motorového oleje, potíže s emisemi, poruchy brzdového systému, problémy se světly. A koroze. Ano, některé modely Dacie mají problémy s korozí už po několika letech provozu. To může vést k nutnosti výměny celých dílů karoserie. Řekl bych ale, že tady se to dá tak trochu čekat. Na rozdíl od Tesly. Tato značka, která je často považována za symbol inovace, má problémy s kvalitou zpracování.
Jde o špatně slícované panely karoserie, problémy s lakem, dokonce i závady na bateriích. Tyto problémy se objevují i u relativně nových vozů. To znamená, že ani záruka vás nemusí ochránit před nepříjemnostmi. Pokud uvažujete o koupi ojetého vozu, měli byste být obzvlášť pečliví s výběrem. Existuje mnoho spolehlivých modelů, které vám mohou nabídnout bezproblémový provoz. Chápu, že ne každý má ale na to, aby si koupil zánovní německý prémiový sedan. Takže pokud se rozhodnete pro některý z vozů v tomto seznamu, měli byste být připraveni na to, že vás čekají investice do oprav. Tak to prostě je.