Krádež není jen to, že někdo sáhne druhému do kapsy pro peněženku nebo sedne do cizího auta a odjede. Platí to i pro nekalé použití značky.
Kopírování tady bylo snad už od samého počátku lidstva. Stačilo, aby první pračlověk ohořelým klackem načmáral na stěnu jeskyně cosi, co mělo připomínat mamuta, a hned se našel někdo, kdo se to pokusil reprodukovat. Tady bych asi hovořil o progresu, o vývoji, o evoluci. O tom, jak se lidstvo začalo odlišovat od zvířat a začalo budovat svůj intelekt, jazyk. Jenže je rozdíl v reprodukování něčeho, čím se člověk učí.
Kopírovat v soukromí a učit se je jedna věc, vydělávat druhá
V hudební škole, když jsem chodil na kytaru, jsem hrál pořád dokola etudy slavných mistrů. Tedy pokoušel jsem se, ať ze sebe nedělám nějakého Paganiniho. Ale to bylo učení se, netvrdil jsem, že jsem to složil. A rozhodně jsem se to nesnažil zpeněžit. Popravdě mi jednou zaplatili, abych přestal hrát. Ale reprodukce za účelem nezákonného obohacení, to je jiná věc. A poměrně velmi častá. Tak častá, že je řada soudních sporů v mnoha oblastech, od umění až po průmysl. Je logické, když firmy chrání svůj majetek.
Jako Tatra, ikonická česká automobilka, která se rozhodla razantně zakročit proti neoprávněnému používání svého jména a designu. Automobilka Tatra Trucks, ať použiji správné jméno, je jednou z nejznámějších průmyslových značek v České republice. A i ve světě. Velký zájem o využívání značky Tatra mají podle oficiálního prohlášení automobilky například prodejci oblečení, výrobci modelů aut, producenti hraček, autoři knížek o automobilové historii nebo výrobci náhradních dílů. Tatra Trucks je připravena za dodržení sjednaných podmínek poskytovat poctivým a solidním žadatelům licenci k využití značky.
To je dobrá zpráva, že se dá koupit legálně třeba hračka pro děti, na druhou stranu důsledně chrání svoji značku proti zneužívání. Mimochodem já autíčko Tatra jako dítě měl. Takové to oranžové, model 148. A pak i novější. Ale to jen tak bokem. Tady se vlastně bavíme i o historickém odkazu, historickém dědictví. Označení Tatra bylo zapsáno jako kombinovaná ochranná známka pro chladicí zařízení v souvislosti s licenční smlouvou na výrobu a distribuci ledniček s německou společností Alfred Teves Maschinen und Armaturen-Fabrik G.m.b.H., Frankfurt a. M. v roce 1933. Že to nemá s auty a Kopřivnicí nic moc společného? No, to nemá.
Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks pro výzkum a vývoj:
„Významu značky a dobrého jména naší automobilky jsme si dobře vědomi. Je to hodnota budovaná našimi předky již od roku 1850. Právě síla značky pomohla Tatře i v nejhorších dobách. Teď, když je Tatra v českých rukou a daří se jí, je třeba věnovat úsilí i systematické ochraně jejích práv k duševnímu vlastnictví.“
Tatra je jednou z nejstarších automobilek na celém světě
O rok později, v roce 1934, proběhlo představení ikonické a zlomové Tatry 77. Osobní automobil byl představen na berlínském autosalonu. Společnost Závody Tatra pak podala k národnímu zápisu v Československé republice přihlášku samostatné slovní ochranné známky Tatra. Ta byla zapsána 3. září 1934. Na podzim téhož roku byla podána u Mezinárodního úřadu průmyslového vlastnictví v Bernu přihláška stejné ochranné známky k zápisu mezinárodnímu. Zápis dne 5. března 1935 proveden. O půl roku později, 9. září 1935, podala společnost Závody Tatra přihlášku kombinované ochranné známky Tatra v kruhu.
Byla přihlášena v černobílém provedení, s bílým písmem na černém podkladu. V souladu s tehdejšími výklady takové provedení pokrývalo jakoukoliv barevnou kombinaci světlého písma na tmavším podkladu. Grafické provedení slova Tatra bylo poněkud odlišné od dřívějších ochranných známek. O desítky let později, a tady zmíním ten historický odkaz znovu, v roce 1992 byla ochranná známka Tatra prohlášena Úřadem průmyslového vlastnictví za ochrannou známku proslulou. Jak je tomu dnes?
Nelegální je vyrábět bez souhlasu i jen malé modely či hračky
V současnosti Tatra Trucks disponuje řadou ochranných známek ve své slovní i grafické podobě. A to ve více než stovce zemí světa. Značka také vlastní mnoho patentů, užitných a průmyslových vzorů. Použití ochranné známky či jiného duševního vlastnictví je možné pouze na základě platné licenční smlouvy od Tatra Trucks. Pokud by někdo chtěl značku použít, musí o to formálně zažádat. V opačném případě bude vyzván k vysvětlení svého jednání. Myslet si, že někdo začne vyrábět cokoli s nápisem Tatra a nikdo si toho nevšimne, by bylo bláhové.
Tatra Trucks má v současnosti propracovaný systém na ochranu svého duševního vlastnictví včetně ochrany dobrého jména. Co to znamená? Že společnost průběžně monitoruje nabídku produktů se značkou Tatra, které se na trhu objevují. Samozřejmě pak kontroluje, zda nejsou užívány v rozporu s licenčními podmínkami a platnými právními předpisy. Není to jednoduché, stojí to velké peníze v nákladech. Ale o velké peníze se tady jedná. Sám si pamatuji na českého výrobce čtyřkolek. Vyráběl do celého světa pod svým originálním jménem, dodával do USA.
Používat cizí značky je jak neetické, tak také často nezákonné
Kupovaly od něj celebrity. Do té chvíle, než čínští plagiátoři okopírovali jeho produkty a začali je vyrábět levněji, s horší kvalitou, pod cenou. A českého výrobce de facto zničili. Takže není divu, že ochrana duševního vlastnictví Tatra Trucks zahrnuje dlouhodobé a systematické kroky. Ty v poslední době nabyly na intenzitě. Já jsem se pokusil v grafických programech nakreslit „něco jako Tatra“ a i tady, chtít to prodávat, bych asi narazil.
Jana Kunovská, manažerka duševního vlastnictví Tatra Trucks
„Snažíme se pozvednout vztahy s držiteli licence, protože si zaslouží exkluzivní spolupráci, jistotu a zázemí stabilního partnera na globální úrovni. Zároveň pružně jednáme se všemi seriózními zájemci o užití ochranné značky Tatra, protože věříme, že silná komunita fanoušků si zaslouží nejvyšší kvalitu produktů, a to v každém ohledu. Je potřeba si uvědomit, že duševní vlastnictví společnosti Tatra Trucks obsahuje nejen řadu ochranných známek, ale také průmyslových vzorů, užitných vzorů a v neposlední řadě patentů, čímž se snaží chránit i své inovace.“
I design může být objektem vlastnictví. Jak říká managment značky, tak v dobách, kdy automobilka bojovala o ekonomické přežití, nebyla ochraně duševního vlastnictví věnována adekvátní pozornost. To nyní neplatí. A děje se to, že „z trhu totiž mizí nekalá konkurence v podobě pirátských modelů zejména z asijských zemí“. Výborně.