Tradiční český Zetor zařízl ikonický model po letech výroby. Náhradník má být doslova „přelomový“

Před staršími modely stáli kluci i tatínkové a slintali, každý ho chtěl, minimálně jako hračku. Dnes je tady moderní nástupce.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Zetor
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Musím se k něčemu přiznat. Jakkoli ve svých článcích skloňuji obvykle velmi často hlavní město, kde žiju, jsem z vesnice. Pražák by o mně řekl, že jsem náplava. A měl by pravdu. Z bot mi čouhá sláma, a to doslova. Předkové byli zemědělci a já to nezapřu. Prázdniny jsem jako kluk trávil u prarodičů na chalupě, pracoval jsem tam na poli. A miloval jsem sousedovic traktor. Byl pro mne ukázkou blahobytu, toho, jak by se mělo pole obdělávat. A ne jako my, chudí, s motykou v ruce. Tohle jsem nenáviděl, chodit sbírat ručně brambory. Kdo nezažil, nepochopí.

Zemědělská technika má u nás velkou tradici a ikonické stroje

Horší už bylo chodit na bramborové pole sbírat mandelinku. Zpět k traktoru. Traktor Zetor, to je pojem. První traktory od Zetoru lze dosledovat do roku 1945 a Zbrojovky Brno. Pár měsíců po konci druhé světové války byl dokončen první prototyp. O necelý rok později, respektive v březnu příštího roku, byly už předány první produkční kusy. V témže roce byla zaregistrována ochranná známka Zetor. Sériová výroba modelu Zetor Z-25 byla zahájena 17. srpna 1946 a do roku 1947 bylo vyrobeno asi 3 400 exemplářů. V roce, kdy se změnil znovu chod českých dějin a moc padla do rukou lidu, byl k výrobě schválen Zetor 15. Ten byl tedy ve výrobě od roku 1948 do roku 1949.

iZdroj fotografie: Zetor

Výroba rostla a rostla, Zetory 25A a 25K se vyráběly do roku 1961 a vzniklo jich 158 570 kusů. Z toho nezanedbatelných 97 000 bylo určeno na vývoz. Přeskočím Zetor 35 se čtyřválcem o výkonu 42 koní i Zetor 50. Přesunu se přes konec šedesátých let i sedmdesáté roky dvacátého století do osmdesátých let. Tehdy proběhla již pátá modernizace v řadě, v roce 1984. Dala vzniknout modelu UŘ typ 5211, 5245 a dalším. Tohle byla generace, se kterou jsem se pak setkával jako kluk. Velký hranatý traktor, na hony vzdálený zaoblenému stařečkovi, jejž jsme si občas pronajímali. Dnes je všechno jinak.

Nebyl to dobrý předjížděcí manévr. Chodec utíkal jako o život, traktor se málem převrátil

I vzhled traktoru může navrhnout stejné studio, které má na svědomí vzhled sportovního Ferrari. Zetor Crystal je nejvýkonnější a nejlépe vybavený traktor v nabídce značky. Jméno odkazuje na model z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Proč jsem zmínil to Ferrari? No protože v roce 2020 byl představen ve faceliftu od studia Pininfarina. Mimochodem zkusil jsem si pohrát s grafickými programy a vytvořil jsem vlastní traktor, který by měl DNA italské značky vyrábějící supersporty. Jak se vám líbí? Zpět ale k tomu, co chystá Zetor.

Nový model musí odpovídat moderním regulím a požadavkům

Je tady čas konce, čas změny. Ikonický traktor, který si získal srdce mnoha zemědělců nejen v Česku, ale i po celém světě, se loučí. Nastává konec jedné éry. Zetor už má připraveného nástupce, jenž má být doslova revoluční. Nový model, nazvaný Zetor 6, slibuje přinést zcela nový přístup k zemědělské technice. Tento nový traktor má být nejen výkonnější, ale také ekologičtější a technologicky vyspělejší než kdy dřív. Zetor Crystal byl dlouhá léta symbolem spolehlivosti a jednoduchosti. Jeho robustní konstrukce a snadná údržba z něj udělaly oblíbený stroj na polích po celé Evropě. Ale jak už to bývá, čas nezastavíte.

iZdroj fotografie: Zetor

Požadavky na zemědělskou techniku se mění a Zetor se rozhodl, že je čas na změnu. Nový Zetor 6 má být odpovědí na všechny výzvy moderního zemědělství. Podle výrobce bude tento traktor kombinovat to nejlepší z tradice značky s nejnovějšími technologiemi. Jedním z hlavních taháků nového Zetoru 6 má být jeho motor. Zetor slibuje, že nový model bude poháněn motorem splňujícím nejpřísnější emisní normy Stage V. Agregát má být nejen ekologický, ale také mimořádně úsporný. Díky moderním technologiím, jako je systém vstřikování paliva Common Rail, má nový Zetor nabídnout nižší spotřebu paliva a zároveň vyšší výkon.

Maximálka není z říše sporťáků, a to je v pořádku, kvaltů je dost

Stroj nahradí hned dvě modelové řady, jestli to vnímám správně, kromě Crystalu i Forterr, a tak bude muset uspokojit širokou masu zákazníků. Přijde tedy s až čtyřmi výkonovými specifikacemi ve škále od 130 do 171 koní výkonu. Všechny agregáty budou naftové čtyřválce Deutz 4.1. Od motoru půjde hnací síla přes převodovku ZF TPT 16 PowerShift na kola přes 54 převodových stupňů pro jízdu dopředu a 27 dozadu. Maximálka? Tady Ferrari nečekejte, je to 40 km/h. Ale na traktor je to super.

iZdroj fotografie: Zetor

Celková hmotnost dosahuje 11,5 tun, přičemž zadní tříbodový závěs zvládne zátěž 7,2 tuny. Hnací systém je 4WD a točivý moment 564 až 699 Nm. Jen abych doplnil další technická data. Komplet přehled je na webu výrobce. Zetor 6 slibuje zcela nový design interiéru, který má být prostornější, pohodlnější a ergonomičtější. Kabina bude vybavena moderním rozhraním, které umožní ovládat všechny funkce traktoru z jednoho místa.

Zetor také slibuje, že nový model bude vybaven pokročilými asistenčními systémy a má být také modulární. To znamená, že si zákazníci budou moci vybrat z různých konfigurací podle svých potřeb. Nový model bude dostupný v několika výkonových variantách, od základní verze pro menší farmy až po výkonnější modely pro velké zemědělské podniky. Být dneska kluk, na dědečkově poli, asi bych měl nový zemědělský sen.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Máte rádi traktory?

Zdroj: Zetor
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články