Dacia obrací trh vzhůru nohama novým plus modelem: Nabídne nečekané. Mění zažitá pravidla a posouvá se o třídu výše

Rumunská značka se chystá na velký krok, jestli to dopadne, začne vyrábět luxusnější auta. A bude to trvat jen pár let.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Značka, která ještě před pár lety byla synonymem pro „auto, které prostě jezdí“. Dacia. Nabízela přijatelnou kvalitu za rozumnou cenu, a pokud jste chtěli něco víc než čtyři kola a volant, museli jste se poohlédnout jinde. Jenže to se má změnit. V redakci AutoŽivě vnímáme Dacii skutečně jako značku aut za rozumnou cenu. A vysvětlujeme, že pokud jsou tady vozy skutečně levné, je pak logické čekat, že v porovnání s kvalitou ostatních, prémiových značek, na tom Dacia nebude tak dobře. Teď to ale má být jinak.

Nejnižší ceny na trhu a auta za dostupnou cenu, tak to známe

Dacia se rozhodla, že už nebude jen tím „levným autem pro nenáročné“, ale že si troufne i na vyšší třídu. Ještě to není ono, ale určitý posun už vidím i při pohledu na novou generaci Dacie Duster, která se teď představuje v úplně novém světle. Nový Duster je širší a působí mnohem robustněji než jeho předchůdce. Pořád je to Dacia, pořád je to auto, které si může dovolit i člověk, který nemá na účtu sedmimístné číslo. Ale už to není jen „nejlevnější SUV“.

iZdroj fotografie: Carpoint

Je to auto, které se nebojí postavit vedle konkurence, která si za podobnou výbavu řekne klidně o dvě stě tisíc víc. To je současnost. Ale co budoucnost? Je třeba si uvědomit, že historie novodobé Dacie začala skromně u levného modelu Logan. Když tohle auto vidím dnes, jde obvykle o ošuntělé vozy s vyblednou karoserií a korozí kolem dokola. Jenže od té doby uteklo hodně času a Dacia se vyvinula ve značku, která překypuje sebevědomím. A nabízí auta, která jsou míle a míle daleko vpředu před původním Loganem.

900 km s Dacia Duster. Rumunská parodie na auto, nebo solidní lidovka?

Dacia podle našich informací plánuje v roce 2026 velký krok mimo zavedené konvence a kategorie. Pokud to vyjde, měla my vyrobit další vozidlo v segmentu C na platformu Bigster (CMF-B). Půjde pravděpodobně o jakýsi crossover. Tedy mix čtyřdveřového kupé a kombi. Zatím se objevují jen střípky informací, které lze vnímat, ale zatím ne považovat za bernou minci. Automobil by měl být dlouhý přibližně 4,40 metru.

Segment C byl zatím pro značku nedosažitelným teritoriem

Podle interní komunikace se mu zatím říká údajně C-Neo. Ale to není vše, tohle nemá být jedno jediné auto, které posune Dacii do světa, který u nás ovládá značka Škoda. Značka prý pro segment C plánuje i nové vozidlo „nedozírného obdivu“. Co to má znamenat? Nevím, žádné konkrétnější informace zatím Dacia neuvádí. Slýcháme však, že se zde lidé chtějí zaměřit na dodávky, obytné vozy a outdoorový životní styl.

iZdroj fotografie: Dacia

Takže nějaké MPV s obytnou vestavbou? Tohle už je skutečně spekulace. Pohrál jsem si s grafickými programy a zkusil načrtnout, jak by nová Dacia v luxusnější třídě mohla vypadat. Co na to říkáte? Než se objeví nové revoluční modely, bude Dacia pokračovat s naplánovanou modelovou ofenzivou. Na konci letošního roku se dočkají faceliftu Sandero a Jogger. Od roku 2026 bude Sandero v nabídce i s hybridem.

Za rok na to bude Sandero zřejmě elektrické. Nezmění se údajně v městské SUV a udrží si současný tvar karoserie. Stane se ale elektrickým a značka tím vlastně vytvoří precedens pro dostupnou elektrickou mobilitu. Jak levný bude tento levný elektromobil? Uvidíme. Dacia chystá zjevně velké věci, které by mohly když ne dramaticky změnit, tak alespoň pohnout stávajících trhem.

Má Dacia vyrábět luxusnější auta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články