Rozporuplný design zejména díky dvě párům odlišně tvarovaných světlometů je jedna věc, spolehlivost a pověst jsou věc druhá.
Auto, které od začátku vyvolává rozporuplné pocity. Nissan Juke. Někomu se líbí jeho vzhled, jiný na něj nemůže ani pohlédnout. My v redakci AutoŽivě to máme vlastně podobně. A nejedná se o rozdílné názory mezi jednotlivými redaktory. Jde velmi často o rozpor přímo osobní. Mám to tak, přiznávám. Auto se mi nelíbí, ten světelný koncept u první generace prostě vypadal zvláštně. Šterbinová horní světla v kombinaci s těmi výraznými kulatými lampami ve spodu, to není pro každého. Navíc malé zadní dveře, ne právě praktické.
Vypadá tak, jako žádné jiné auto, hezký tedy rozhodně není
Jenže jsem jezdil s pár auty a ta nebyla špatná. A navíc jsem řídil Nissan Juke ve speciální verzi s motorem s Nissanu GT-R a to byl mazec, tam si člověk určité pozitivní pouto vytvoří. Tenkrát šlo o akci českého Nissanu na parkovišti u O2 arény. Když jsme ale v redakci AutoŽivě analyzovali vývoje v žebříčkách spolehlivosti, narazili jsme na nové údaje magazínu WhatCar?, který Nissan Juke označil ze nejméně spolehlivé auto posledního průzkumu.
Má tedy nebo nemá smysl si ho pořídit z druhé ruky? Juke si pořád drží svůj styl. Nízká, široká a agresivní silueta, která okamžitě přitahuje pozornost, ať už stojíte na parkovišti u supermarketu, nebo projíždíte městem. Přední světla si člověk opravdu nesplete s jiným automobilem. Ale nejde jen o světla, nejde jen o vzhled. V nabídce ojetin najdete nejčastěji benzinové motory 1.6 o výkonu 86 kW, případně přeplňovaný 1.2 DIG-T s výkonem 85 kW. A pokud si potrpíte na svižnější jízdu, můžete chtít verzi 1.6 DIG-T s výkonem 140 kW, která už umí s Jukem pěkně zacvičit.
Ale pozor, tady už je potřeba počítat s tím, že spotřeba nebude úplně v duchu „eko-jízdy“ – reálně se pohybujete kolem 7 až 8 litrů na sto, a když si trochu přitopíte pod kotlem, klidně i víc. A co nafta? Ano, i ta byla v nabídce, konkrétně 1.5 dCi s výkonem 81 kW, která potěší hlavně ty, kdo jezdí dlouhé trasy a chtějí šetřit na pumpě. Co bych asi osobně nedoporučil, to je foukaný benzínový motor se čtyřmi válci o objemu 1,2 litru s výkonem 85 kW.
Nejspolehlivější je základní atmosférická šestnáctistovka
Jde o specifikaci pouze manuální šestistupňovou převodovkou. Pokud jezdíte větší dálky, tak možná. Ale do města tahle verze ideální rozhodně není, trpí krátkými jízdami. Spotřeba při městských popojížděních jde klidně přes deset litrů a značně kolísá hladina oleje. Co bych naopak doporučil? Jednoduchý základ, atmosférickou verzi čtyřválce s objemem 1.6 litrů s výkonem 69 kW a 86 kW. Tam není co zkazit. Obecně je třeba před nákupem řešit u benzinových motorů 1.2 DIG-T občasné problémy s rozvodovým řetězem.
U naftové 1.5 dCi je zase potřeba hlídat stav vstřikovačů a turba, hlavně u aut s vyšším nájezdem. U podvozku věnujte pozornost stavu tlumičů a silentbloků. Cenově se dá ojetý Juke první generace pořídat za cenu lehce přes sto tisíc Kč. Lépe vybavené kusy s menším nájezdem vyjdou na dvojnásobek, silnější Nismo pak trojnásobek. Je tady ale už nový Juke. Ten přišel o typický výraz zajímavých a neotřelých světel. Stal se z něj tak nějak obyčejně vypadající crossover. I když má pořád horní štěrbiny světel a spodní kulaté lampy, už to tak nějak není ono.
Na ojetinu první generace stačí dnes něco přes sto tisíc Kč
Dostupné pohony jsou hybrid a benzín s výkonem mezi 114 a 143 koni. Spotřeba paliva podle tabulek by měla být od 4,9 l/ 100 km. A teď k tou hodnocení, o kterém jsem hovořil na začátku. Magazín WhatCar? provedl průzkum a dotazoval se majitelů aut na jejich zkušenosti. A Nissan Juke z toho vyšel nejhůře. Průzkumu se zúčastnilo 29 967 lidí a jedno auto jednoznačně nešlo podle výsledků přehlédnout, právě Juke. Stal se tím nejhorším autem v analýze.
Co se stalo? Skoro každý třetí majitel prohlásil, že se mu v minulém roce něco na autě porouchalo nebo rozbilo. A co víc, v 80 procentech případů bylo auto při poruše údajně zcela nepojízdné. Za největší problémy lze pak označit špatnou baterii, poruchu motoru a problémy s brzdami a několik dalších věcí. To není dobrá vizitka. Mimochodem na druhém místě smutného žebříčku skončilo Opelu Mokka-e. U nás jsou samozřejmě statistiky díky prodejům jiných aut odlišné. Ale jako určité vodítko může i tato informace zafungovat.