Příliš málo řidičů má tohle pravidlo pod kontrolou. Výsledkem je pokuta 8 000 Kč a dočasná „diskvalifikace“ od řízení auta

Jízda s vozíkem není úplně jednoduchá, řidič na ni musí být legislativně a technicky vybaven, jinak mu hrozí vysoká pokuta a potíže.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Přiznávám se, že vlečení přívěsu moc neřeším. A to z jednoho jediného důvodu. Rozšířil jsem si řidičské oprávnění o třídy C, respektive C+E. To znamená, že mohu řídit „jakékoli“ nákladní auto s jakýmkoli vlekem či návěsem. Samozřejmě v rámci legálních parametrů. Ale nemusím řešit, jestli má na kouli 750 kg nebo víc. To je věc, kterou mi odpadá starost, když mě někdo požádá o to, zda bych mu z Německa nepomohl vybrat a dovézt nějakou ojetinu. Nicméně jinak je vlečení vozíku docela složitá disciplína.

Jízda s vozíkem není jednoduchá ani legislativně, ani technicky

Zejména pro ty řidiče, kteří se v tom úplně neorientují a dělají to buď minimálně, anebo vůbec. A potřebují něco převézt za autem premiérově. Vlečení přívěsu je téma, které na první pohled vypadá jednoduše. Prostě zapřáhnete vozík za auto, připojíte zásuvku, zkontrolujete světla a jedete. Jenže realita je trochu jiná, a kdo už někdy zažil, jak se mu přívěs na dálnici rozvlnil, ten ví, že tady opravdu není prostor pro improvizaci. Co všechno je potřeba vědět a zkontrolovat, než vyrazíte na cestu s přívěsem?

iZdroj fotografie: S vědomím Rudolfa Š.

První a zásadní věc je maximální povolená hmotnost, tedy to, co smíte táhnout podle technického průkazu. Každé auto má v dokladech jasně uvedeno, kolik může táhnout brzděného i nebrzděného přívěsu. A tady pozor – nebrzděný přívěs znamená, že nemá vlastní brzdový systém a jeho maximální hmotnost bývá většinou 750 kg. Brzděný přívěs může být těžší, ale musíte počítat s tím, že i tak nesmíte překročit celkovou povolenou hmotnost soupravy. Spousta řidičů si myslí, že když mají silné auto, můžou táhnout cokoliv.

Pražák s vlekem blokuje nabíječky elektromobilů a dráždí policii. Riskuje víc než pokutu. Jaký je váš názor na tyto fotky?

Jenže zákon je neúprosný a policie tohle kontroluje častěji, než byste čekali. Pokuta za překročení hmotnosti může být v řádu tisíců korun a v krajním případě vám policie může zakázat pokračovat v jízdě. Jednoduše řečeno, s běžným řidičákem skupiny B můžete mít za autem vozík s celkovou hmotností nepřevyšující 750 kg. Respektive řídit jízdní soupravu zahrnující přípojné vozidlo o celkové hmotnosti nad 750 kg, pokud součet celkových hmotností obou vozidel soupravy nepřekročí 3,5 tuny. Na to pozor.

Pro jistotu je lepší dodělat si další skupiny řidičského průkazu

S dalšími nadstavbami typu B+E a C+E už se věc samozřejmě otevírá dalším možnostem. Kdo chce víc, ale minimum starostí, tak musí do autoškoly na doplňkovou zkoušku a nechat si pak zapsat harmonizovaný kód B96. Pak může řídit soupravu, u které celková hmotnost přípojného vozidla převyšuje 750 kg a součet celkových hmotností obou vozidel převyšuje 3 500 kg, avšak nepřekračuje 4 250 kg. Zmínil jsem skupinu B+E, s tou můžete za klasickým automobilem do 3,5 tuny legálně táhnout vlek, jehož celková hmotnost nepřevýší 3 500 kg.

iZdroj fotografie: Pixabay

Když jsem říkal, že pro neznalého člověka to může být problém, jízda s vozíkem, vím, o čem mluvím. Už jen zapojit vozík může být obtížné. Jsou dva typy zásuvek na propojení elektroinstalace. Lze narazit na 7 pin nebo 13 pin zásuvku. Pokud je na autě jedna a vleku druhá, potřebujete redukci. Bez té to nepůjde. A to je jen drobnost. Samotná řidičská disciplína je pak jízda s vozíkem. A pak také couvání. To je třeba si vyzkoušet, natrénovat.

Řidiči nevědí, že mají couvat na jednu, ale točit na druhou stranu

Podle typu vozíku, délky oje, je to více či méně komplikované. Je třeba také zajistit vozík bezpečnostním lankem. U nás tohle legislativa nijak moc neřeší. Ale jsou státy, kde je špatné zapojení za pokutu. Bezpečnostní lanko musí aktivovat brzdu na přívěsu tak, aby se vlek zastavil v případě nehody a odtržení od koule. Pojistné lano bylo správně zapnuté, aby fungovalo, protože kdyby bylo špatně nainstalováno, vlek nezabrzdí a bude pokračovat dál samovolně v jízdě. Takové nehody už se staly.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Třeba v Dánsku platí, že pokud má přívěs brzdu, musí být použita správná instalace bezpečnostního lanka v souladu s legislativou. Nelze lanko kotvit ke kouli tažného zařízení. Pokud by toto odpadlo, tak nedojde k natažení lanka a aktivaci brzdy. To je logické. Bezpečnostní lanko musí být správně připojeno k poutku mimo tažné zařízení.

Jde typicky o „oko“ v blízkosti tažného zařízení. Znovu opakuji. Drát se nesmí montovat na jiná místa, jako například na samotný hák přívěsu. Na dánských silnicích je to za pokutu v přepočtu 8 000 Kč. A to rozhodně není málo. Plus je tady možnost dočasného znepojízdnění soupravy, ve hře je i řidičák. Takže pokud někdo jezdí do zahraničí pro auta nebo třeba cestuje po Evropě s karavanem, měl by si na tohle dávat pozor.

Umíte řídit s vozíkem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články