Podle současných průzkumů se dopravní nehody týkají přesně 3,5 aut na 100 registrovaných. Autonomní vozy mají díky senzorům zamezit většině běžných dopravních nehod, tudíž se v budoucnosti můžeme setkat s nehodovostí pouze u 0,5 na 100 registrovaných vozů, to je v přepočtu o 7 x méně dopravních nehod, než doposud. Silnice se konečně stanou bezpečnější a díky samořízeným vozům se budete při jízdě moci věnovat jiným aktivitám, než sledováním dění před vámi.
Nechte vůz řídit za vás
V současnosti se většina automobilek zaměřuje na vývoj svých autonomních vozů, Renault již dokonce zakoupil 40% procentní podíl ve vydavatelství, protože předpokládá, že si řidiči budou v budoucnu za jízdy číst. Nechce svého plechového miláčka bezpečně řídit a za vás, a vy se věnujte jiným činnostem. Třeba té četbě.
Česká asociace pojišťoven autonomní vozy vítá
Menší nehodovost na silnicích a dálnicích potvrzují Petr Jedlička a Lukáš Houska, autoři publikace Analýza autonomních vozidel, kterou představila Česká asociace pojišťoven. Zvrat by měl nastat v době, kdy na silnicích začne přibývat počet samořízených vozů.
V současnosti roste trend s nákupy vozů s asistenčními systémy, po roce 2022 se bude do ostrého provozu pouštět až dvojnásobek vozů s asistenčními systémy, například s autonomním brzděním a v roce 2027 počet vozů vzroste až na 50%. Průzkum vychází z analýzy České asociace pojišťoven. Zatím nehovoříme o samořízených vozech, ale o poloautonomních vozech.
Před rokem 2020 se budou zcela běžně prodávat poloautonomní vozy, tedy automobily, které vyžadují zásah řidiče, ale ve většině případů zvládají dění na silnici sami. V roce 2027 budou k dispozici plně autonomní a poloautonomní vozy, které budou mít nad běžnými vozy převahu.
Pojišťovny změní ceny za výši pojistného
Snížení nehodovosti by logicky mělo snížit cenu pojistného. Na druhé straně vzniknou nová rizika v podobě kybernetických útoků. Cena opravy poloautonomního nebo autonomního vozu bude na druhou stranu oproti současným typům vozů vyšší.
Pojišťovny se proto už nyní připravují na budoucnost a sestavují „dotazník“ pro majitele nových vozů. Vyplňovat se bude počet airbagů, zda mají systém pro udržování v jízdním pruhu, multikolizní brzdu, elektrickou stabilizaci nebo parkovací asistent či asistent pro rozpoznání únavy řidiče. Čím vyšší bude výbava vozu, tím nižší pak bude sleva na pojistném.