Jak nastartovat s vybitou baterií i bez kabelů? Poradíme vám

Jak oživit baterii auta
                   

Nastartovat auto pomocí kabelů je jednoduché …ale co dělat v případě, že vám baterie odejde neznámo kde? Třeba na dovolené, kde není zrovna reálné sehnat vmžiku novou nebo jste uvízli mimo civilizaci. Naštěstí nemusíte hned opouštět auto a vydávat se pěšky do kilometry vzdáleného města doufajíc, že seženete baterii novou, ani čekat, než někdo pojede kolem a nahodí vás. Ukážeme vám způsoby, s nimiž nastartujete auto s vybitou baterií sami, a to i bez použití kabelů.

Jak nabít baterii auta bez kabelů

Pro auta s automatickou i manuální převodovkou existuje několik možností, jak motor nastartovat, a vybrané z nich dokonce prodlouží životnost baterie. Není neobvyklé, že někteří řidiči nechávají pod kapotou baterii, co je dávno za zenitem.

Nastartujte bez kabelů auto s manuální převodovkou

Auto s manuální převodovkou lze nastartovat několika způsoby. Rozhodně nemusíte být ani v jednom případě automechanik nebo manuálně zručný, stačí nepanikařit.

Pusťte auto z kopce při zařazené rychlosti (jenom v nouzi)

Asi nejznámější metodu představuje „puštění“ auta z kopce, kdy zařadíte kvalt a zůstanete stát na spojce. Zároveň uvolníte brzdy a necháte auto sjíždět z kopce cca 10kiometrovou rychlostí, přičemž otočíte klíčkem ve startéru (pouze o jeden stupeň, nestartujte). Kdyby nechtěl motor naskočit, přeřaďte na dvojku, pusťte spojku a sešlápněte plyn, zatím je zapnuté zapalování. Nebude-li se auto dlouho chytat, dejte motoru i startéru odpočinout.

Roztahování auta z kopce

Tohle už je trochu extrém …takhle velký kopec rozohdně nepotřebujete

Starší ročníky nejspíše moc dobře znají tuhle metodu z roztahávání fichtla, co naskočil hned na jedničku. Dříve byla tahle metoda běžná, ale dnes už se příliš nedoporučuje, a to zejména u novějších aut, kde hrozí riziko poškození katalyzátoru nebo motoru. Stejně tak není vhodné používat roztahování u dieselů v zimním období, protože ventil dojíždí těsně k hlavě a hrozí přeskočení řemenu.

Doporučujeme: 8 věcí, které byste neměli dělat s manuální převodovkou a spojkou

Použijte nabíječku auto-baterií

Pokud stojíte s autem na rovině a kopec je v nedohlednu, bude nezbytné sáhnout po technice. Autobaterii lze spolehlivě oživit nabíječkou – jejich pořizovací cena je kolem 500Kč, ty lepší obvykle stojí do dvou tisíc. Nevýhodou je, že ji musíte zapojit do zásuvky, což vás značně omezuje. Na druhou stranu je to způsob, kterým udržíte baterii při životě i poté, co je „na odpis“. Auto bude připraveno k provozu cca během hodiny (často se ale nechává nabíjet i přes noc), aniž by vás při dalším vypnutí motoru nechalo někde stát.

V dnešním moderním světě však můžete sehnat i přenosnou nabíječku autobaterií, jakousi výkonnou powerbanku. Do té zapojíte kabely a přicvaknete je k baterii – během několika desítek minut budete schopni nastartovat.

Doporučujeme: 6 věcí, které byste neměli dělat s automatickou převodovkou

Využijte síly solární energie

Pokud uváznete zcela mimo civilizaci (třeba na půli cesty mezi městy), můžete využít k nahození motoru sluneční paprsky. Nezbytná je v tomto případě solární nabíječka, kterou pořídíte za pár stovek. Tu stačí na nějakou dobu položit na palubní desku a zapojit do autozapalovače. Už za několik desítek minut budete schopni nastartovat a pokračovat v jízdě.

Solární nabíječka auto baterie

Solární nabíječka může být takhle malá nebo i větší …

Auta s automatickou převodovkou mají startování těžké

Hůře jsou na tom majitelé aut s automatickou převodovkou, která se za žádnou cenu nepokoušejte roztáhnout! Automaty totiž fungují na jiném principu, a kromě zdechnuté baterky nefunguje ani elektrické palivové čerpadlo a nedochází k promazávání motoru. Pokud byste auto přeci jenom pustili z kopce, může dojít k proklouznutí rozvodového řemene, což je oprava i na pár desítek tisíc. Pokud tedy máte automatickou převodovku, dobíjejte baterii klasickou nabíječkou ze zásuvky nebo tou solární (postup je stejný jako u aut s manuální převodovkou).

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články