EU zavádí kontroverzní opatření: Auta budou řidiče trestat za překročení rychlosti nesnesitelným zvukem. Konec klidné jízdy?

Nikdo je nechce, ale mít je musí všichni. EU rozhodla o tom, co musí mít člověk ve svém soukromém autě.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Evropská unie rozhodla o implementaci nových technologií do moderních automobilů. Cílem je prý zvýšit bezpečnost na silnicích a chránit chodce i samotné řidiče. Tyto technologie zahrnují i systémy, které mohou na řidiče působit velmi intenzivně a nekompromisně. Je to tak, v případě, že řidiči překročí rychlostní limity nebo vykazují známky nepozornosti. EU totiž plánuje, že nové vozy budou vybaveny funkcemi, jež využívají kombinaci vibrací, zvukových upozornění, a dokonce i silných, téměř nesnesitelných zvuků.

Řidič musí být ve stresu, třeba tak utratí víc peněz za léky

Ty fungují a budou fungovat jako varování před potenciálně nebezpečným chováním za volantem. Částečně už to začalo a děje se to. A bude to pokračovat. Hlavním cílem těchto technologií je snížit počet nehod, a tím i úmrtnost na evropských silnicích. Podle statistik dochází k velkému množství nehod právě kvůli nepozornosti nebo nadměrné rychlosti řidičů. EU se proto rozhodla jít cestou, která v zásadě nutí řidiče k dodržování pravidel pomocí různých upozornění a restrikcí přímo v autě. Pokud tedy například řidič nedodrží rychlostní limit, auto na něj začne aktivně reagovat. Jak?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jde to od lehkých vibrací v sedadle nebo volantu až po zvukové upozornění, které se může s časem zintenzivňovat. Důraz přitom není kladen jen na rychlost, ale i na další aspekty jízdy, jako je sledování pruhu či upozornění na překážky. Když se zaměřím na konkrétní technologie, které EU nařídila, jedním z hlavních bodů je systém Intelligent Speed Assistance (ISA). Tento systém je navržen tak, aby automaticky sledoval rychlostní limity a upozorňoval řidiče, pokud je překročí. ISA funguje na bázi kombinace GPS a kamery, která rozpoznává dopravní značky, a následně přizpůsobí upozornění aktuálním podmínkám.

Až Evropská unie zakáže auta se spalovacími motory, plán je jasný. Porsche začne vyrábět obytné přívěsy

To může znít relativně jednoduše, ale ve skutečnosti jde o velmi propracovaný systém, který je schopen efektivně zasahovat, a pokud je aktivován v plné míře, dokáže rychlost vozu automaticky snížit na povolenou hodnotu. Já to vnímám tak, že pokud si koupím nové auto, nebudu už jeho pánem. Auto na mě bude bzučet, blikat, vibrovat, a co hůř, aniž bych já chtěl, bude zpomalovat. Jinak řečeno auto bude dělat něco jiného, než co chci já jako řidič. Což je podle mě docela špatné, a nepřípustné.

EU přebírá velení nad jízdou autem. Odpovědnost má ale řidič

Auto se chová jinak, než chci já jako řidič, kdo má ale odpovědnost za to, co se děje? Samozřejmě že já, jako řidič. Jinak řečeno, pokud by auto samovolně zabrzdilo, a tím došlo k dopravní nehodě, budu odpovědný já jako řidič. Přestože jsem nic neudělal a reagovalo samotné auto. Za mě je to úplný nesmysl. Vnímám to tak, že vlastně budu jezdit autem, u něhož nevím, co udělá. Už to je dost velký stres, a tím to samozřejmě nekončí. Jsou tady všechny ty signály, které auto na řidiče vysílá. Takže jedu autem, za nějž jsem dal nemalé peníze, a nemám jistotu, co udělá. Navíc mě neustále obtěžuje nejrůznějšími signály.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jardy Š.

To je opravdu paradox, to je opravdu nesmysl hodný Evropské unie. Další diskutovanou funkcí je systém varování pomocí vibrací. Pokud systém zjistí, že řidič vybočil z pruhu, sedadla nebo volant začnou vibrovat. Toto už ve svém autě mám a štve mě to. I když dám blinkr a začnu měnit pruh, volant vibruje a tahá mě do protisměru. Čáry, které zůstaly po opravě silnice, systém čte a reaguje na ně. Všechno to mě neskutečně irituje. Nefunguje to tak, jak má. Vibrační signál je prý koncipován tak, aby byl pro řidiče nepříjemný, zároveň dostatečně účinný, aby mu připomněl, že je nutné být soustředěný na řízení. Já ale nechci mít v autě něco, co je nepříjemné!

Systém kecá do řízení, ale za nehodu může samozřejmě řidič

Nesedám do auta proto, aby mě od první minuty štvalo a prudilo. Jedním z nejkontroverznějších opatření je podle mého názoru zavedení zvukových upozornění. Ta v případě závažného „přestupku“ mohou dosáhnout až velmi nepříjemné intenzity. Někteří experti se obávají, že příliš hlasitý nebo dlouhý zvuk by mohl naopak řidiče znervóznit nebo rozptýlit, a tím paradoxně zvýšit riziko nehody. I přesto EU trvá na tom, že správně kalibrované zvukové systémy mohou být účinným prostředkem k tomu, aby si řidiči uvědomili závažnost svého jednání.

iZdroj fotografie: Vyacheslav Argenberg / Creative Commons / CC-BY-SA

Já nesouhlasím. Už jsem o tom psal kdysi v jiném článku a připomenu to znovu. Volvo, které na mě na dálnici začalo tak blikat a tak bzučet, že jsem se leknul strašným způsobem. Nechci to bagatelizovat, ale mluvil bych klidně o infarktu. Lekl jsem se tak, že jsem málem naboural. Tohle je ta bezpečnost? Za mě určitě ne. Zvuky mohou být ve formě pípání nebo tónu sirény, který se stává intenzivnějším s každým dalším překročením limitu.

Kritici upozorňují na to, že tyto systémy mohou být pro řidiče až příliš obtěžující. Upozornění, jež mají na bezpečnost silnic pozitivní vliv, by podle nich měla být nastavena tak, aby řidiče pouze upozornila, nikoli stresovala. Stresující jízda totiž může vést k opačnému efektu. Namísto zlepšení chování za volantem může zvýšený stres způsobit, že řidič nebude věnovat dostatečnou pozornost dopravě.

Bude hůř, další nesmysly od EU budou do aut následovat

Já bych nejradši celou Evropskou unii poslal s těmito rádoby zlepšeními k šípku. Bohužel, nejsem tak moc svým pánem. Řada těchto nařízení už platí, řada těchto systému už je pro nová auta povinná. A bude hůř. Zajímavé je, že Evropská unie uvažuje o zavedení těchto technologií i pro starší vozy. To by vyžadovalo dodatečné úpravy a instalaci příslušného vybavení do ojetin. To už je za mě ale totální hloupost. Nebo se pletu?

Je tohle budoucnost, kterou chcete?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články