Pořízení prémiového kombi je vždy sázkou do loterie, pokud nemá auto kompletní historii. I tak jsou náklady na servis nemalé.
Příští rok bude Audi A6 slavit dvacetileté výročí, na trhu je tento osobní automobil vyšší střední třídy od roku 1994. Od svého uvedení na trh se vůz stal fenoménem, po kterém toužily tisíce manažerů, kteří povýšili a jezdili do té doby v Passatech. A6 je v nabídce ve dvou karosářských variantách, jako sedan a jako kombi, kterému Audi říká Avant. Právě verze s velkým kufrem, s naftovým šestiválcem 3.0 TDI, pohonem všech kol a automatickou převodovkou je bazarovou ikonou.
Benzínové motory jsou lepší, populárnější je ale TDI
Za dobu produkce dostal model pod kapotu řadu naftových i benzínových pohonných jednotek. Za ty nejlepší lze považovat benzínový přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI s výkonem 125 kW a také osmiválec 4.2 V8 s výkonem 246 kW. Čtyřválec má robustní řemenové rozvody, snesitelnou spotřebu a je v zásadě bezporuchový. To platí i pro masivní osmiválec. Populární však byly a jsou naftové šestiválce, jakkoli ty skrývají riziko vysokých servisních nákladů.
Je třeba hlídat vířivé klapky u 2.7 TDI a 3.0 TDI. Servisovat rozvody, jakmile se přiblíží hranice 250 000 km. Jejich porucha je pro motor fatální, cca 50 000 Kč na výměnu je nutností. Pokud kupující hledá v autobazarech, musí řešit servisní historii, stav automatické převodovky i pohonu všech kol. Jakýkoli servisní úkon je finančně nákladný. Aktuálně je na německém inzertním serveru v nabídce nejlevnější Audi A6 3.0 TDI Avant z roku 2005 za v přepočtu 64 800 Kč. Má naftový šestiválec o výkonu 165 kW, automatickou převodovku a na tachometru 383 833 km.
Dohledali jsme původní objednávkový katalog z roku 2004 a dle informací z inzerátu jsme auto retrospektivně nakonfigurovali. Dalo to docela zabrat, protože mnoha prvkům výbavy už se dnes říká jinak, nicméně jsme po usilovném sezení v redakci došli k finální částce. Podržte si klobouky dámy a pánové, 1. majitel za tuto specifikaci zaplatil dealerství v přepočtu 1 621 820 Kč včetně DPH. Samozřejmě cenu berte s rezervou, kvůli inflaci a zdražování za poslední dekádu. Nicméně i tak se jedná o pokles 96 % z původní ceny.
Auto s historií a kompletním servisem ano, bez historie ne
Exemplář je ve výbavě S-line, má xenony, kožené čalounění. Interiér nevypadá na první pohled zle, s trochou úsilí a detailingu by jistě vypadal mnohem lépe. Kůže je samozřejmě popraskaná, ale s tím se po takovém nájezdu musí počítat. Exteriér už je na tom hůře, karoserie je bouraná vpravo na předek. Podle fotek to ale vypadá jen na povrchové šrámy, jakkoli více by ukázala prohlídka na místě, bez které nelze takové auto kupovat. Šestiválec o objemu 2 967 cm3 má slušný zátah a spotřebu, se kterou lze pracovat prostřednictvím stylu jízdy.
O technických potížích už bylo psáno výše v textu. Výbava je příjemně bohatá, v autě je vše, co by řidič mohl chtít jak před dvaceti lety, tak dnes. Nechybí audio Bose, střešní okno, tažné zařízení. A to není samozřejmě všechno. Jestli se vyplatí takové auto koupit, je samozřejmě těžkou otázkou. Nájezd blízký čtyř stům tisícům kilometrů je nemalý. Auto, tedy přesněji řečeno motor a jeho periferie, jsou citlivé na pravidelný a pečlivý servis. S kompletně vedenou a vyplněnou servisní knížkou a fakturami za všechny důležité servisní úkony nemusí být koupě takovým rizikem. To by mohlo nastat v případě neuváženého nákupu auta bez jakéhokoli historického záznamu.