Svět už nikdy nebude, jako byl dřív, automobilky hrají vabank. Hazardují s tím nejcennějším, co mají, s historií a odkazem.
Poměrně velká revoluce v označování modelů přišla v roce 2017. Tehdy Audi opustilo značení ve stylu objemu motoru plus typu motoru. Uživatelé a zákazníci Audi museli zvládat podivné označení výkonů vozidel, které se opíralo o kombinace dvou čísel. Číslo určovalo výkonový interval, v němž se daný exemplář nachází. Pokud si dobře pamatuji, tak tehdy vedení automobilky argumentovalo snazším pochopením a lehčí orientací v modelové nabídce. Já podezřívám Audi, že šlo o něco jiného.
Proč zmizelo označení 3.0 TDI? Přehlednost, nebo dieselgate
Za mne to byl zastírací manévr související s takzvanou kauzou Dieselgate. Pokud celý svět věděl, že motory 3.0 TDI nějak souvisí s oním podvodem, pak nový systém označování kontroverzní označení 3.0 TDI vymazal ze světa nových aut. Jakkoli třílitrové šestiválcové diesely v nabídce stále byly. Teď po sedmi letech tato zmatená praxe končí. A nový způsob nebude o moc intuitivnější. Minimálně pro někdejší příznivce značky bude znamenat konec ikonických modelů.
Právě třeba Audi A6 Avant 3.0 TDI, kombi, které svého času miloval a chtěl každý manažer, už nebude. Audi se rozhodlo zrušit nepřehledný systém a přeorganizovat označení svých modelů. Teď ve jménu elektromobility. Na pořadu dne je tedy zrušení dvoučíselného označení výkonů vozidel. Zmizí kombinace dvouciferného čísla a označení TFSI, TDI a quattro. Tato změna má usnadnit orientaci zákazníkům a udělat nabídku Audi přehlednější.
A je to tady znova. No nic. Novou strategii symbolizuje elektromobil Q6 e-tron, který se stal prvním modelem bez číselného označení výkonu. Jde o posun v rámci rostoucí rodiny elektromobilů Audi, mezi které patří Q4 e-tron, Q8 e-tron a e-tron GT. Ale změny nekončí. Audi přeorganizuje označení svých modelových řad s ohledem na typ pohonu. Lichá čísla budou vyhrazena pro modely se spalovacími motory a sudá čísla pro elektromobily. Například z A4 se stane A5 a A6 bude nově označeno jako A7.
Kdo bude chtít Audi A6, dostane namísto nafty elektromobil
Původní označení A4 a A6 pak bude vyhrazeno pro elektrické varianty těchto modelů. Takže pokud dneska v bazaru chcete A6 a lačníte po naftě, za pár let vám prodejce při poptávce po A6 přibzučí s elektromobilem. Nové označení je zřejmé i pro SUV. Tam spalovací modely ponesou znak Q3, Q5 a Q7, zatímco elektrické varianty budou označeny Q4, Q6 a Q8. Tato změna přichází v době, kdy se Audi připravuje na velkou vlnu nových modelů.
Mezi nimi je například elektrický Audi A6 e-tron, nová řada A5 sloučená s A4 a nástupce Q5. V příštím roce pak přijdou na řadu nástupci Q3, facelift RS3, Q6 e-tron Sportback, elektrická náhrada za limuzínu A8 a vrcholové SUV Audi Q9. Zda zákazníci pochopí logiku značení, těžko říct. I motorističtí novináři leckdy nad tím chaosem kroutí hlavou. Definitivně elektrickému peklu propadne Audi v roce 2033. Dobrovolně již dva roky před termínem nadiktovaným eurototalitou. Do té doby se systém značení třeba ještě změní. K lepšímu to ale asi nebude.