Dnes auta stará třicet let, ve své době se jednalo o technologické inovace. Z některých jsou ikony, jiná už dávno shnila na vrakovištích.
Devadesátá léta. Éra, kdy se svět měnil rychleji než playlist na diskotéce a kdy se automobilový průmysl nadechoval k velkým změnám. Byla to doba, kdy se na silnicích začala objevovat auta, která dnes považujeme za legendy, a kdy se technologie, jež byly dříve výsadou luxusních modelů, začaly dostávat i do běžných vozů. Ano, kdo si dobu pamatuje, tak ví, že u nás to bylo dost divoké. Kuponová privatizace, rozdělení federace a podobně.
Divoká doba a divoká auta, dneska už by tohle opravdu nešlo
Devadesátky nám přinesly auta „ze západu“, taková, která jsme do té doby neznali. Volkswagen Golf třetí generace, představený v roce 1991, nastavil standardy pro kompaktní vozy. Renault Twingo bylo revoluční nejen svým designem, ale i svou praktičností. Jeho posuvná zadní sedadla umožňovala variabilní uspořádání interiéru. Pamatuji si, jak jsem v něm převezl skříň. Japonské značky v devadesátkách doslova zářily.
Toyota Corolla, Honda Civic nebo Mazda MX-5. To byla auta, která si získala obrovskou popularitu díky své spolehlivosti, kvalitě a jízdním vlastnostem. Americké automobilky v devadesátkách také směrem k Evropě nezahálely, nicméně kdo by si dnes vzpomněl na Dodge Viper? Snad jen Jarda Jágr. Škoda Felicia byla prvním modelem, který vznikl po spojení s Volkswagenem.
Felicia byla modernější, spolehlivější a kvalitnější než její předchůdci. Byla to první Škoda, která se mohla rovnat západní konkurenci. Devadesátá léta byla obdobím, kdy se automobilový průmysl měnil rychleji než kdy dřív. Stejně jako všechno. Kdo si tedy dokáže vybavit auta doby, kdy se začalo jezdit ve velkém do Rakouska utrácet drahocenné šilinky? Kdy se u nás pomalu začaly standardem stávat auta s klimatizací. A kdy výkon nad 100 koní přestal být nedosažitelným snem?
1. Mladoboleslavská automobilka představila v devadesátých letech svou ikonu, která se vyrábí dodnes. Šlo o
A) model Octavia I. generace,
B) model Tudor II. generace,
C) model Ferrat III. generace.
Škoda se stala součástí koncernu VW a začaly pro ni zlaté časy
2. Dnes už si nikdo asi nevzpomene, ale v devadesátých letech platil sedan od Seatu za prestižní auto pro úspěšné podnikatele. Šlo o model:
A) Ibiza,
B) Fiero,
C) Toledo.
Souběžně běžela výroba dvou generací jednoho modelu
3. Volkswagen v devadesátých letech představil znovuzrozený model, jednalo se o:
A) Panzertank Tiger,
B) Wermachtwagon 11C 49,
C) New Beetle.
4. Volkswagen znovu, z jiného úhlu pohledu. Jeden model se začal znovu vyrábět jako „nový“, přestože ten „starý“ se nepřestal vyrábět a stále sjížděl z výrobní linky v Jižní Americe. Jde o:
A) Amarok,
B) Beetle,
C) Phaeton.
Téměř každá automobilka závodila v rally a uměla to prodat
5. Pro devadesáté roky 20. století byly stále ještě typické výklopné přední lampy. Měla je i ikona tehdejší doby:
A) Toyota Celica,
B) závodní verze Subaru GT 86,
C) pouze naftová varianta Mercedesu E.
6. Mazda MX-5 je tady už dekády, ale kdo ví, jak se jmenovalo „hachtbackovité“ kupé, které ve své době „musel“ mít každý druhý tuner, a bez křídla, nárazníků a vytažených blatníků se auto neobešlo? Že nijak zvlášť nejelo, nikdo neřešil.
A) Mazda RX-7,
B) Mazda RX-8,
C) Mazda MX-3.
7. Počátkem devadesátých let byl uveden na trh nový Volkswagen Golf. Která to byla generace?
A) první,
B) třetí,
C) šestá.
8. Bizarností dnešním pohledem, běžnou věcí v kontextu devadesátých let byly karoserie typu sedan. Měl ji i Ford, model:
A) Mustang,
B) Focus,
C) Kuga.
Porazit Ferrari chtěl leckdo, ale jen málokomu se to povedlo
9. Koncept vznikl už v osmdesátých letech, ale unikátní auto se prodávalo v „devadesátkách“ vybrané klientele, mělo totiž za cíl pokořit Ferrari. Byla to:
A) Škoda Felicia RS,
B) Toyota MR-2,
C) Honda NSX.
10. Dnes je to etablovaná značka s globálním přesahem a vlivem na evropský trh. V polovině devadesátých let ji u nás skoro nikdo neznal. Takže i speciální koncept HCD 3 Concept jako kdyby neexistoval. Vyrobila ho značka:
A) Kia,
B) Daewoo,
C) Hyundai.
Správné odpovědi:
1A, 2C, 3C, 4B, 5A, 6C, 7B, 8B, 9C, 10C