Prošlápnout plyn do podlahy u nějakého sportovní automobilu s atmosférickým osmiválcem nebo tradičního offroadu je jistě úchvatné a opojné.
Každý, kdo kdy řídil starý Chevrolet Corvette nebo Cadillac Escalade by tomu dal jistě za pravdu. Opojné ovšem není jezdit s takovým vozem k čerpací stanici. Spotřeba velkoobjemových agregátů je nemalá a cena jízdy na kilometr značně leze do peněz.
Nízká spotřeba, to je určitě méně než 4.0 l/100 km
Provedli jsme mezi vybranými čtenáři anketu na téma „vaše auto a co nejnižší spotřeba“ a připravili žebříček pěti nejúspornějších ojetých aut. Všechny pozice byly obsazeny kompaktními městskými automobily s naftovými motory. Čemuž se nelze divit, až na výjimky jejich řidiči přiznali, že vozidla používají nejenom do města, ale zvládají i mimoměstské přesuny. Tato auta snad ani nesrkají palivo, jako kdyby jen „učuchávala“ výpary.
Šestým vozem v řadě je benzínový automobil. Tedy přesněji řečeno hybrid, který má jako základní spalovací jednotku benzínový agregát. Je třeba upřesnit, že nešlo o žádný fundovaný a autorizovaný průzkum, ale o dotaz na originální názory čtenářů. Tedy že výsledky a hodnoty uvedené spotřeby nemusejí odpovídat jak tabulkovým údajům, tak zkušenostem jiných motoristů.
Audi A2
Hned v úvodu automobil, který nepatří mezi ty právě obvyklé. Dalo by se říct, že Audi A2 doslova předběhlo svou dobu. Konstrukcí z lehkých kovů. Skvostným koeficientem aerodynamického odporu, který byl nejnižší ze všech sériové vyráběných aut své doby. Když se tomu přidá motor 1.2 TDI a vhodné pneumatiky, dostane se řidič na spotřebu 3.6 l/100 km tak, jako čtenář, pan Radim S. Výkon 61 koní sice řidiče nedonese do říše řidičských snů, ale zjevně neudělá nežádoucí průvan v peněžence.
Volkswagen Lupo 3L
Aniž by se znali majitelé tohoto a předchozího automobilu, existuje mezi jejich vozy určitá příbuznost. A to pod kapotou, i tento Volkswagen pracuje s agregátem 1.2 TDI. Majitel, pan Michal H., i dovezl auto ojeté ze zahraničí a uvádí 3,7 l/100 km jako průměrnou spotřebu. Lupo bylo skutečně v přímí pokrevní linii s Audi A2, ovšem jednodušší a méně sofistikované. I dnes je považováno za vynikající a úsporný automobil, zejména do městského provozu.
Peugeot 107
Údaje průměrné spotřeby 4,2 l/100 km nám sice poslal čtenář, ale uvedl, že s automobile jezdí jeho žena, paní Zuzana S. Poměr mezi městem a dálniční jízdou je odhadem prý sedmdesát ku třiceti, styl jízdy klidný. Pod kapotou automobilu pracuje motor 1.4 HDi s výkonem 54 koní. Na otázku, zda to není málo, by nejeden řidič odpověděl, že jistě ano.
Malý výkon v malém voze nemusí být hendikepem
Nicméně podle komentáře čtenáře si majitelka a řidička na nedostatek výkonu nijak nestěžuje, protože „stejně se jen tak pomalu loudá po městě a na to jí to stačí.“ Auto měří na délku 3,4 metru, na stovku zrychlí za dlouhých 15,6 sekundy a maximálka je 154 km/h. Opět nijak dramatické hodnoty, opět ale s dodatkem, že v daném případě to prý plně dostačuje a nevadí. Navíc je auto svou spotřebou ekonomické na provoz.
Smart Fortwo
Kdyby nic jiného, tak byl Smart průkopníkem v parkování. To, že se s autem dalo, a stále ještě dá, zaparkovat příčně i na místě podélného stání je fenomenální. Auto mělo zajímavou sendvičovou struktura, který chránila posádku při nehodě, karoserii s délkou 2.5 metru. A poměrně velkou škálu motorů a výbav, v extrému dokonce od brutálního tunera, značky Brabus.
Ladit mikroautomobil jako sporťák asi nemá smysl. Stalo se
Diesel má však potenciál pouhých 41 koní a 100 Nm, což nejsou parametry z kategorie závodních aut. Z nuly na 10 km/h zrychlí automobil za uloudaných 19,8 sekundy, maximální tempo je 135 km/h. Ale o to tady nejde a nikdy nešlo. Ve městě je auto absolutně fantastické a má malou spotřebu. Pan Jarda M. udává apetit svého vozu 4,3 l/100 km.
Citroen C1
Dvojče Peugeotu 107 je podle výsledků ankety o něco málo žíznivější, rozumějte o jednu decku. I zde máme řidičku a ne řidiče, slečna Klára D. má ve svém voze motor 1.4 HDi s výkonem 54 koní, jako u výše uvedeného Peugeotu. Ovšem jezdí s nepatrně vyšší spotřebou, a to 4,3 l/100 km. Lze pouze spekulovat, zda rozdíl pramení z výbavy, kterou Citroen má, anebo z jiného stylu jízdy.
Toyota Yaris Cross
Po první pětce s dieselovými motory následuje první stroj s benzínovým agregátem. Pan Pavol R. uvedl průměrnou spotřebu paliva 4,8 l/100 km. Výsledek je bezpochyby dosažen díky jedinečnému hybridnímu pohonu, který mimo elektrickou část spoléhá na 1.5litrový benzínový motor s výkonem 116 koní. A to jezdí čtenář nejenom ve městě, pro které je hybrid jako dělaný, ale také velké dálky mezi Prahou a Slovenskem.