Co dělat na podzim s autem je asi každému jasné, je to ideální doba přípravy na zimu. Co ale na podzim nikdy nedělat?
Podzim je obvykle považován za tu nejsmutnější část roku, s kazícím se počasím se zhoršuje zdravotní stav zejména starších lidí, k horšímu se mění dosud pozitivní společenská nálada, stoupá spotřeba antidepresiv. Smutným obdobím je podzim i pro majitele automobilů a pro auta samotná. Jednak dochází k nadměrnému opotřebovávání vozidla, k většímu znečištění díky počasí.
Lepší špinavé auto, než umyté? Vlastně skoro ano
Zároveň je třeba chystat se na zimu, která přinese ještě náročnější klimatické podmínky a nízké teploty. Jak auto na podzim připravit na podzim k jízdě, o tom už byly naspány desítky odborných článků. Existuje ale také poměrně hodně věcí, které na podzim s autem naopak nedělat. Zejména s motorem a karoserií. Zcela zapovězené je mytí motorového prostoru. Výjimkou může být profesionální ošetření ve vyhřívané specializované dílně, ale doma v garáži nebo venku v myčce, nikdy!
Mytí motorového prostoru je vhodné praktikovat zejména v letní sezóně, na podzim nemá šanci prostor kolem motoru řádně vyschnout. Dopady způsobené vlhkostí na motor, elektroinstalaci, elekroniku, kovové díly, by byly drastické. Není dobré zatěžovat motor auta hned po startu. Je obecně známé, že není dobré auto nechat před jízdou dlouho běžet na volnoběh a ani my to nedoporučujeme. Ale na podzim se vyplatí auto zahřát běžnou a plynulou jízdou a motor ihned netrápit plným plynem!
Voda a mráz, to nejde dohromady. Ne při mytí auta
Správný postup je nastartovat, rozjet se, auto za jízdy ohřát na provozní teplotu, a teprve potom začít, je-li to nutné, ostřeji akcelerovat. Hygiena ještě jednou, tentokrát ne pod kapotou, ale u karoserie a vnějších periferií. Pokud na podzim padají teploty vzduchu k nule, leckdy už jsou i přízemní mrazíky, auto se nemyje. S vodou na kapotě a teplotami pod nulou hrozí zamrznutí těsnění, dokonce i dveří, kufru či víka palivové nádrže. A samozřejmě trpí i lak. Výjimkou jsou opět automobily z temperovaných garáží. Pokud řidič umyje své auto a zajede s ním do tepla, je to v pořádku. Leckdy stačí i podzemní parkoviště bez výhřevu, s konstantní teplotou na bodem mrazu.
Potřetí a naposledy očista vozu, na podzim není doporučeno leštit karoserii, hlavně brzdy ráno a v podvečer, auto pastami. Obecně nanášet jakékoli přípravky. Ne každá pasta je schopna odolat nízkým teplotám, často nelze správně rozetřít, je nanesena nerovnoměrně a ztrácí své vlastnosti. Samozřejmě existují výjimky ve specializované chemii, tu lze použít i v zimě. V obecném pohledu však na podzim autu ošetření nesvědčí, pokud autu dopřát nějakou komplexní péči o karoserii, tak včas, dokud je slušné počasí.