Zaparkované auto v Praze se samo rozjelo, přejelo 2 pruhy a způsobilo nehodu. Chyba řidiče, na tohle si dávejte pozor

Auta občas mohou jet bez řidiče, nejde ale o autonomní jízdu. V Praze šlo o pochybení řidičky, byla z toho bouračka.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Starší ročníky si možná pamatují seriál Knight Rider, v hlavní roli se zcela autonomním a inteligentním automobilem. Mezi jeho schopnosti patřila i jízda bez řidiče. To bylo v osmdesátých letech 20. století. Dnes jsou autonomní automobily už někde součástí běžného provozu, byť zatím spíše ve zkušebním formátu. Rozhodně ne u nás. Přesto ale nedávno na Budějovické ulici v Praze 4 jedno auto bez řidiče jezdilo.

Auta bez řidiče mohou občas jet i u nás. Není to ale záměrné

Přesněji řečeno bez řidičky. A nejenom, že jelo, ono také nabouralo. Situace nebyla v žádném případně vůbec vtipná, šlo o závažný prohřešek proti bezpečnosti a jen se štěstím se nikomu nic nestalo a škoda byla jen na majetku. Řidička Hyundai zaparkovala na středovém pásu mezi dvěma směry. V každém směru dva pruhy, parkuje se téměř na kolmém parkovacím stání.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Žena vystoupila z auta a odešla svižnou chůzí za svými potřebami do nedalekého obchodu. Bohužel už si nevšimla, že se auto téměř ihned po jejím odchodu dalo do pohybu. Mírně couvalo, pak sjelo z vyvýšeného obrubníku, čímž nabralo vyšší hybnost. Sjelo kolmo do vozovky a přejelo oba dva pruhy. Naštěstí v tu chvíli nejelo žádné auto, nehoda by byla na světě. I tak se ale věc neobešla bez kolize. Automobil Hyundai přejel až na druhou stranu vozovky a tam naboural do boku bílého vozu Škoda.

Krátká jízda, ovšem škoda na Škodě už není zanedbatelná

Jakkoli šlo na první pohled o krátkou vzdálenost jízdy, síla už byla taková, že došlo k promáčknutí boku. Když se žena vrátila zpět, nestačila se divit. Popis situace končí ve chvíli, kdy řidička vyndala mobilní telefon a začala telefonovat. Dá se předpokládat, že na policii. Co se tedy stalo a proč se auto rozjelo? S největší pravděpodobností žena zastavila, nezařadila rychlost a nezatáhla ruční brzdu. Auto stálo na mírně nakloněné rovině a během chvíle se dalo do samovolného pohybu.

Jeden ze svědků prohlásil: „Auto jelo samo, to za to asi ta paní nemůže?“ Ale může, nezajistila auto – je to jen a jen její vina. Výjimkou by bylo, kdyby auto zajistila, ale to se rozjelo kvůli technické závadě. Nicméně tam by nastoupili znalci, žena by musela prokázat, že vozidlo bylo zajištěno. A pak by se dalo hovořit o tom, že se nehoda nestala její vinou. Ve výsledku nehoda skončila „jen mírným poškozením aut“.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

V tom nejhorším případě mohlo dojít ke střetu s kolmo jedoucími vozidly. Nebo dokonce s člověkem mimo relativní bezpečí auta, kdyby například v tu chvíli přišel řidič k nabouranému vozu Škoda a byl přimáčknut na karoserii. Přesto je ale poučení zřejmé, pečlivě kontrolovat po zaparkování automobil a vždy ho zajistit proti pohybu. A samozřejmě uzamknout. Rutina, která je ale nutná a povinná pro každého řidiče a řidičku.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Ujelo vám někdy vlastní auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články