Auta občas mohou jet bez řidiče, nejde ale o autonomní jízdu. V Praze šlo o pochybení řidičky, byla z toho bouračka.
Starší ročníky si možná pamatují seriál Knight Rider, v hlavní roli se zcela autonomním a inteligentním automobilem. Mezi jeho schopnosti patřila i jízda bez řidiče. To bylo v osmdesátých letech 20. století. Dnes jsou autonomní automobily už někde součástí běžného provozu, byť zatím spíše ve zkušebním formátu. Rozhodně ne u nás. Přesto ale nedávno na Budějovické ulici v Praze 4 jedno auto bez řidiče jezdilo.
Auta bez řidiče mohou občas jet i u nás. Není to ale záměrné
Přesněji řečeno bez řidičky. A nejenom, že jelo, ono také nabouralo. Situace nebyla v žádném případně vůbec vtipná, šlo o závažný prohřešek proti bezpečnosti a jen se štěstím se nikomu nic nestalo a škoda byla jen na majetku. Řidička Hyundai zaparkovala na středovém pásu mezi dvěma směry. V každém směru dva pruhy, parkuje se téměř na kolmém parkovacím stání.
Žena vystoupila z auta a odešla svižnou chůzí za svými potřebami do nedalekého obchodu. Bohužel už si nevšimla, že se auto téměř ihned po jejím odchodu dalo do pohybu. Mírně couvalo, pak sjelo z vyvýšeného obrubníku, čímž nabralo vyšší hybnost. Sjelo kolmo do vozovky a přejelo oba dva pruhy. Naštěstí v tu chvíli nejelo žádné auto, nehoda by byla na světě. I tak se ale věc neobešla bez kolize. Automobil Hyundai přejel až na druhou stranu vozovky a tam naboural do boku bílého vozu Škoda.
Krátká jízda, ovšem škoda na Škodě už není zanedbatelná
Jakkoli šlo na první pohled o krátkou vzdálenost jízdy, síla už byla taková, že došlo k promáčknutí boku. Když se žena vrátila zpět, nestačila se divit. Popis situace končí ve chvíli, kdy řidička vyndala mobilní telefon a začala telefonovat. Dá se předpokládat, že na policii. Co se tedy stalo a proč se auto rozjelo? S největší pravděpodobností žena zastavila, nezařadila rychlost a nezatáhla ruční brzdu. Auto stálo na mírně nakloněné rovině a během chvíle se dalo do samovolného pohybu.
Jeden ze svědků prohlásil: „Auto jelo samo, to za to asi ta paní nemůže?“ Ale může, nezajistila auto – je to jen a jen její vina. Výjimkou by bylo, kdyby auto zajistila, ale to se rozjelo kvůli technické závadě. Nicméně tam by nastoupili znalci, žena by musela prokázat, že vozidlo bylo zajištěno. A pak by se dalo hovořit o tom, že se nehoda nestala její vinou. Ve výsledku nehoda skončila „jen mírným poškozením aut“.
V tom nejhorším případě mohlo dojít ke střetu s kolmo jedoucími vozidly. Nebo dokonce s člověkem mimo relativní bezpečí auta, kdyby například v tu chvíli přišel řidič k nabouranému vozu Škoda a byl přimáčknut na karoserii. Přesto je ale poučení zřejmé, pečlivě kontrolovat po zaparkování automobil a vždy ho zajistit proti pohybu. A samozřejmě uzamknout. Rutina, která je ale nutná a povinná pro každého řidiče a řidičku.