Pravidelný servis a kontrola, který zahrnuje měření pomocí přístroje. Bez odpovědného přístupu může autobaterie zkolabovat už po několika letech.
Každá část automobilu podléhá opotřebení, některá dokonce i když auto nejezdí. Mezi tyto komponenty ohrožené v čase bez ohledu na nájezd patří autobaterie. I když automobil stojí v garáží, kapacita autobaterie klesá. Po určitém čase se pak může stát, že auto nenastartuje. Autobaterie má určitou životnost, existuje ale možnost, jak ji několikanásobně prodloužit, v čem spočívá ono tajemství?
Základní péči o autobaterii zvládne každý řidič
Většina autobaterií obvykle nevydrží déle než tři roky, ty nejodolnější pak zvládnout zhruba pět let v ideální kondici. Odborníci říkají, že s dobrou péčí může autobaterie vydržet s a správně pracovat až deset let. Pomocí jednoduchých tipů lze životnost prodloužit. Základem je čistota. Nejenom pro lidi platí, že čistota je půl zdraví, to samé lze prohlásit i ohledně autobaterií. „Je třeba udržovat v čistotě jak samotnou autobaterii,“ říká expert na servis evropských a japonských automobilů, pan Pavlíček, „velkým problémem může být hromadící se prach s nečistotami.“
Jsou-li kontakty baterie znečištěné, přispívá to u baterie ke ztrátě náboje. Aby toho nebylo málo, tak je zde mastnota a oxidace, která neumožňuje úplné nabití autobaterie ze sítě, záložní baterie či dobíječky. Už jen díky nečistotám je část drahocenné energie ztracena při nabíjení, zbytečně. „Pokud můžete, měřte pravidelně síťové napětí,“ radí expert, pan Pavlíček.
Měření pomocí přístroje má být součástí servisu
Toto by mělo být prováděno ne prostřednictvím kontrolek na přístrojové desce, tam může dojít ke zkreslení. Ale pomocí voltmetru. „Je to jednoduché a snadné,“ radí pan Pavlíček, „každý řidič, minimálně zručný, by to měl zvládnout.“ Napětí by ideálně nemělo klesnout pod 13,5 voltu při zatížení a 14,2 voltu mimo zatížení. Nadměrný odběr hraje také proti dlouhé životnosti autobaterie.
Motorista by neměl do auta instalovat žádná další přídavná zařízení. Určitě ne bez odborné konzultace a profesionální servisní pomoci. Nejenom že může dojít k poškození autobaterie, ale také ke zkratu v elektrických rozvodech automobilu. Automobil vyžaduje pravidelný servis a cyklicky opakované kontroly, těm by měl podléhat i elektrolyt v autobaterii. Měl by být kontrolován v ideálním případě alespoň jednou za tři měsíce.
Bez pravidelné kontroly se může baterie zcela vybít
Jinak hrozí jízda se suchými deskami. To bezpochyby akumulátoru nesvědčí. V neposlední řadě je třeba nezapomínat kontrolovat úroveň nabití baterie. To by mělo být prováděno každý měsíc. Včasné nabíjení, správná péče, udržování čistoty a pravidelné měření napětí je základem pro prodloužení životnosti autobaterie. U levnějších modelů až dvakrát, u dražších značek a modelů dokonce dvakrát až třikrát.