Pár let nazpátek bylo vše jinak, řidič byl také automechanik a doma v garáži si opravil téměř cokoli. Dnes si motorista sám nevymění žárovku.
Bylo by to skvělé, kdyby člověk uměl sám vše opravit tak snadno, jako to zvládne profesionál. Bohužel někteří lidé jsou zruční a jiní ne. Někdo nedokáže sám doma zatlouct do zdi pomyslný hřebík, někdo jiný se klidně zase pustí do rekonstrukce domu, renovace nábytku, opravy automobilu. Právě poslední zmíněné je to, co neumí úplně každý. Tak ruku na srdce, kdo z vás někdy něco na autě opravoval? Dobře, a teď ta samá otázka, ovšem neodpovídají vyučení mechanici. A tím se množina docela okleští.
Udělat si to doma sám už není tak snadné, jako to bylo dřív
Udělal jsem rychlý redakční průzkum a zjistil jsem, že 89 % řidičů nikdy na svém autě nic nedělalo. Chápu. Dnešní moderní auta jsou poměrně komplikovaná, takže se do toho ne každý pustí. Navíc už je pryč takové to nadšení, ten garážový entuziasmus, který tady panoval ještě před několika dekádami. Je pravda, že dnes už se nikdo s domácím nářadím na svůj Mercedes za milion korun asi nevrhne.
Tak jako to bylo dřív se Škodou 1000 nebo Žigulíkem. Já mám v živé paměti, když jsem se svým strýcem opravoval rodinná auta. Byla jiná doba, nebyly díly, nebyly peníze. Dneska už by asi nikoho nenapadlo, že lze měnit pneumatiku na ráfku pomocí sekery a dřevěného klínu. Jde to, chce to jen šikovnost a vědět, jak na to. Stejně tak nemůžu zapomenout na výměnu pérování v Trabantu naší tety. Také zážitek, který už z hlavy nedostanu.
Možná proto jsem neměl ostych ve svém prvním autě vzít nářadí včetně vrtačky, dělat díry do karoserie. Anténu jsem prostě musel někde ukotvit. Ale místo původního rádia jsem za každou cenu chtěl mít kazeťák. Povedlo se. Ale nejde jen o to, byla doba, kdy jsem si měnil brzdové destičky, dokonce jsem dvakrát měnil motor. Dnes už bych to nezvládl. Jen aby bylo jasno, nemám žádné technické vzdělání, jen humanitární střední školu. A to, že jsem na autech pracoval, nemá být nějaké vychloubání. Jen konstatování faktu. Dnes je to ale jiné.
Dolít kapalinu do ostřikovačů je ještě ok, destičky měnit už ne
A vlastně to i chápu, je to opravdu dávno, co jsem si i já jako nadšenec a někdejší kutil lehl pod auto. Přesto ale lidé, kteří neváhají svá auta opravovat, existují. A možná tady jsou i ti, kteří to nikdy nezkusili, ale chtěli by. Nezkusili to, protože neví, jak na to. „Je logické, že amatéři neopravují auta,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Já se také nehrnu do medicíny, protože o tom nic nevím.“ Nicméně každá mince má dvě strany.
„Na druhou stranu doma si zábal, obklad, horký čaj nebo mastičku připravím“, říká expert. A s auty je to vlastně podobné. „Je logické, že něco málo si laik doma na autě udělat může,“ říká mechanik Pavlíček. „Se složitými věcmi by měl ale člověk jet do servisu.“ Nicméně pro ty, kteří chtějí něco sami vyzkoušet, jsou tady rady, třeba na YouTube. Existuje řada lidí, kteří jsou ochotni se podělit o své znalosti a zkušenosti. Jako třeba youtuber Scotty Kilmer.
Ten sám o sobě říká, že je mechanik už 55 let a je tu, aby se podělil o své znalosti. Hlásá, že nemá žádné sponzory a že vše, co říká, je pravda. No, byl bych opatrný. Nicméně ukazuje třeba hack, jak zajistit, aby auto jezdilo jako nové. Tedy jak vyřešit problémy s řídicí jednotkou. Stačí pár drátů a vědět, jak na to. Pokud máte chuť, podívejte se na video, na to, které je zaměřené na restart celého auta.
A je na vás, jestli něco takového budete zkoušet. Já osobně to nedoporučuji. Nerad bych se s někým dohadoval, že jsem mu poradil něco, co mu zničilo auto. Mne videa tohoto chlapíka zaujala a myslím si, že něco z toho vyzkouším. Ale jak říkám, doba je jiná a nutit vás, abyste si umazali ruce a montérky, by bylo možná považováno za nemístné.