Jedno je jisté, autobaterie nevydrží na věky. Záleží ale na každém, jestli ji zničí za tři zimy nebo za osm.
Zima. Někdo ji nemá rád, vadí mu nízké teploty, počasí obecně, konec roku vnímá jako důvod k depresi. Jiný zase zimu zbožňuje, těší se na sníh, na vánoční romantiku. Do jaké skupiny patřím já? Asi to vlastně není důležité, důležité je, že vnímám zimu jako období, které přináší motoristům zvláštní povinnosti. Je tady nutnost vyměnit pneumatiky, jezdit na zimních. Zima přináší změnu v řidičském stylu jízdy, laicky řečeno to více klouže. Auto je v zimě specifickým způsobem zatěžováno. Některé komponenty trpí víc než v létě.
V létě auto nezamrzne, teploty pod nulou technice nesvědčí
Zima je pro autobaterii obdobím, které ji dokáže pořádně potrápit. A někdy i definitivně zlikvidovat. Přitom stačí dodržovat několik základních pravidel a vyhnete se nepříjemnému překvapení v podobě auta, které nenastartuje v tu nejméně vhodnou chvíli. Tedy, jak bych to řekl, že auto nestartuje, na to není asi nikdy vhodná chvíle. Ale snad víte, jak to myslím. Sám jsem si tím prošel v době, kdy jsem měl starou škodovku a nechal jsem ji stát týden v mrazu. Pak jsem se (ne)divil, že se ani nehne.
Zima je pro autobaterii skutečným zabijákem, je potřeba se o ni náležitě starat. Co všechno se dá udělat, abyste se vyhnuli nepříjemnostem? Základem je uvědomit si, že autobaterie v zimě trpí hned několika způsoby. Jednak je tu samotný mráz, který snižuje její kapacitu, a pak také fakt, že v zimě používáme více elektrických systémů než v létě. Topení, vyhřívání sedadel, vyhřívání zrcátek – to všechno jsou věci, které baterii zatěžují (a na které si v létě vlastně ani nevzpomeneme).
Když k tomu přidám krátké jízdy po městě, kdy se baterie nestihne dobít, je zaděláno na problém. Prvním krokem k péči o baterie je pravidelná kontrola jejího stavu. Nemusíte být žádný expert, stačí si pořídit jednoduchý voltmetr nebo tester autobaterií. Pokud naměříte méně než 12,4 voltu, je čas začít jednat a dobít ji. Baterie by měla mít v klidu napětí alespoň 12,6 voltu. Baterie může velice rychle degradovat, když se o ni člověk nestará. A zima na věci skutečně nic nepřidá. Už teplota -10 stupňů Celsia snižuje výkon baterie o třetinu a teplota -20 °C rovnou o polovinu.
Sledovat napětí je to nejmenší a nejjednodušší, co se dá dělat
Startér během startu ztuhlého motoru přitom potřebuje až dvojnásobně více energie než za tepla. Další důležitou věcí je pravidelné dobíjení. Pokud jezdíte převážně krátké trasy po městě, baterie se nestihne dobít a postupně se vybíjí. V zimě je tento problém ještě výraznější. Studený motor spotřebuje více energie při startování a alternátor má méně času na dobití baterie. Řešením je buď pravidelné dobíjení, nebo alespoň jednou týdně delší jízda mimo město. Ideální je jet alespoň půl hodiny po dálnici nebo prostě mimo město, kde motor běží ve vyšších otáčkách a alternátor má šanci baterii pořádně dobít. Pokud si říkáte, že nemá smysl jezdit jen tak, bez cíle, tak nemáte pravdu.
Cílem je v tuto chvíli dobití baterie, ne dosažení nějakého konkrétního místa. Mnoho řidičů také podceňuje vliv zapnutých periferií v autě a různých elektrických spotřebičů na baterii. V zimě je sice příjemné mít vyhřívané sedačky a zrcátka, ale každý takový systém znamená další zátěž pro baterii. Zvlášť když auto startujete po delší době stání v mrazu. Je důležité tyto systémy a asistenty zapínat až po nastartování, kdy už motor běží a alternátor dodává energii. Samostatnou kapitolou je parkování v mrazu. Ideální samozřejmě je mít auto v temperované garáži.
Kdo má garáž nebo temperované stání, má o problém méně
Chápu, ale ne každý má tu možnost. Pokud musíte parkovat venku, snažte se najít místo, které je alespoň částečně chráněné před větrem a extrémními mrazy. Každý stupeň pod nulou totiž snižuje kapacitu baterie o několik procent. Často se setkávám s dotazem, zda je lepší baterii na zimu vyndat a skladovat ji v teple. U moderních aut to ale není dobrý nápad. Jednak je to relativně technicky náročné kvůli různým řídicím jednotkám a alarmům, jednak moderní auta potřebují napájení i v době, kdy stojí.
Řada aut pak potřebuje připojit na diagnostiku, protože odpojená baterie zahlásí chyby. Takže zpět ke garáži nebo parkovacímu místu. Než vyndávat odpojenou baterii, je lepší namísto toho investovat do kvalitní nabíječky s udržovacím režimem. Ta dokáže baterii udržovat v optimálním stavu i během dlouhodobého stání. Sám takovou používám. A funguje to. Jen je třeba mít kabel natažený tak, aby ho řidič viděl. Vím, o čem mluvím, také jsem si jednou takříkajíc naběhl a jen tak tak si to uvědomil.
Stalo se mi, že jsem přišel k autu, zapomněl jsem na připojený kabel nabíječky a chtěl jsem startovat a rozjet se. No nic. Důležité je také udržovat baterii v čistotě a kontrolovat, zda nejsou zoxidované kontakty. Oxidace na kontaktech může způsobit špatný přenos energie, a tím pádem i problémy se startováním. Stačí kontakty očistit drátěným kartáčem a ošetřit speciálním sprejem na kontakty. Je to jednoduchá údržba, která může předejít velkým problémům. Závěrem pak musím dodat, že i přes pečlivou údržby dříve či později baterie dojde ke konci životního cyklu. A pak je třeba koupit baterii novou.