Přepínání automatické převodovky na „neutrál“ na semaforech: Odborník argumentoval technickými pokyny

Jak pomoci automobilu a šetřit jeho opotřebení? Vyřazováním na neutrál u automatu ne, jde o chybný mýtus.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Koncept pohonu osobního auta má jasnou logiku. Přenos hnací síly na poháněná kola automobilu jde přes převodovku. Základní dělení a možnosti, jak měnit správné rychlostní stupně, je na samočinnou a přímo řazenou převodovku. Přímo řazená převodovka, lidově nazývaná manuál, je ve své podstatě jednoduchým technickým systémem.

Jízda s manuálem je pro řidiče intuitivní, s automatem neví

Řidiči manuální převodovku dobře znají a ví, jak ji používat. Chápou systém, kdy je lepší na semaforech při čekání na zelenou vyřadit na neutrál. Jak je to ale u automatického řazení? Některé mýty říkají, že je také vhodné vyřazovat na neutrál. „Zda ve voze s manuálem vyřadit na neutrál, nebo stát na spojce, to už jsme společně řešili v jiném článku,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Detaily si mohou čtenáři dohledat, z technického hlediska říkám, že je lepší vyřadit.“ 

iZdroj fotografie: Matti Blume / Creative Commons / CC-BY-SA

Jak je tomu ale u automatické převodovky? „Těžko říct, kdo tento nesmysl vymyslel,“ říká odborník, „ale podle toho, že občas je vidět, jak autům na semaforech blikají světla zpátečky, řidiči tento mýtus následují.“ Pochybná teorie totiž říká, že pokud řidič s automatem vyřadí na neutrál nebo do polohy parkování, mechanismus mu déle vydrží ve službě. „Inženýři nevynalezli automatické převodovky,“ vysvětluje odborník Pavlíček, „aby řidiči zatáhli za páku na každém semaforu! Automat funguje jinak.“  

Vyřazování na neutrál nešetří auto, právě naopak!

Snad jedinou možností, kdy dává smysl nestát na brzdě, ale skutečně přesunout volič do polohy N, respektive P, je například před železničním přejezdem. Tedy tam, kde lze očekávat mnohaminutové stání a čekání na místě. V tomto případě je skutečně možné přesunout páku do polohy parkování, což umožní pravé noze uvolnit se.

iZdroj fotografie: Volkswagen

„Je ale naprosto nesmyslné přepínat na neutrál,“ radí expert, „to dopadne špatně. Mechanismus se opotřebovává více, než když řidič stojí na brzdě.“ Pro všechny nevěřící jedna rada, stačí se podívat do manuálu a přečíst si pokyny výrobce. Motorista pak snad pochopí, že dodržováním mýtu škodí sobě i automobilu.

Vyřazujete vy na neutrál?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články