Pro jednoho krok k horšímu, pro jiného systém, který pomůže v krizové situaci. Víme, jak tahle brzda v reálu funguje.
Možná vás to také napadlo. Mě určitě. A vzhledem k mé povaze byl od nápadu, od myšlenky, jen kousek k realizaci. V podstatě mi to zabralo zlomek sekundy. No nic. Ne vždy je taková rychlost žádoucí. Neříkejte ale, že jste na to nepomysleli také. Na to, co se stane, když během jízdy po dálnici zatáhnete za táhlo automatické ruční brzdy. Já bych si tipnul, že tohle napadlo už mnoho z nás. Hlavně ty, co jezdili se staršími vozy, kde bývala klasická ruční brzda. Vyzkoušel jsem to. Volil jsem, do jakého auta sednu.
Pokus, který není bezpečný, tohle nikdy raději sami nezkoušejte
Nejprve jsem se projel Volkswagenem Passat 2.0 TDI s pohonem všech kol. Ten má automatickou parkovací brzdu. Nakonec jsem ale zvolil deset let starý Renault Clio. Vyrazil jsem s ním směr jih, na dálnici do Zbraslavi a dále, po Strakonické. Nicméně pokus jsem samozřejmě realizoval na uzavřené ploše nedalekého letiště. Dobře, pak i na dálnici. Rozjel jsme se na rychlost cca 120 km/h, pak jsem s rovnými koly zatáhl za automatickou brzdu. Proč rovná kola? Obával jsem se zablokování kol, smyku. To se nestalo. Kola se nezablokovala a auto se nezhouplo do smyku.
K mé spokojenosti auto zpomalilo v původním přímém směru. Moderní auta umí manuální brzdu aktivovat tak, aby brzdila rovnoměrně všemi koly a spolupracovala s dalšími systémy, jako je ABS a ESC. Není to, jako když jsem zamlada v plném tempu zatáhl za ruční brzdu ve své Škodě 105. Kdo někdy zkusil, ví, o čem mluvím. Právě přítomnost elektronických asistentů je důvodem, proč se auto nepřetočí. Proč ale tlačítko, a ne tradiční páka? Za mne jde o úsporu místa. A o to, že vše dnes řídí elektronika. Už to není jen a pouze soustava lanek jako dřív.
Vše vychází z bezpečnostních požadavků. Klasická ruční brzda dnes zůstává v podstatě jen ve sportovních autech. Tam má využití pro ovládání při smyku. A znovu, kdo nevyzkoušel, neví, o čem je řeč. Každopádně u „běžných“ modelů se tento mechanismus transformoval do elektrického systému. Středový tunel, který byl dříve domovem ruční brzdy s pákou, má dneska místo pro různá tlačítka, ovladače, místo pro mobil. Zpátky ale k mému pokusu. Co se stalo dál, když jsem dokončil manévr? Na přístrojové desce se rozsvítila varovná hláška.
Ruční brzda, tedy klasická, byla a je výborná na driftování
Informovala o nutnosti kontroly brzdy v servisu. Nic ale není tak horké, jak se uvaří. Stačilo, abych vypnul motor a zase nastartoval, a hlášení zmizelo. Nicméně servis brzdy není úplně jednoduchý. Je třeba mít na paměti určitá specifika. Elektronická brzda vyžaduje při běžných servisních úkonech, jako je výměna brzdových destiček, uvedení do servisní polohy pomocí diagnostiky. Dobře, dá se to obejít tím, že se vezme drátek a baterie a vše se sepne přímo na brzdách, ale to vás tady učit nebudu. Dalším problémem může být vybití baterie.
To se systém uzamkne a není možné s vozidlem manipulovat bez mechanického odblokování. Obvykle pákou pod sedačkou nebo za pomoci speciálního programu. Zase, existují určité fígle, ale to není nic pro laické uši. Znám dva hlavní typy automatické brzdy. Jednodušší varianta pracuje na principu motoru, který ovládá lanka. Dochází k přenosu tahu podobně, jako to dělá klasická ruční páka. Toto řešení se označuje jako první generace a je spíše levnější a jednodušší. Modernější a stále častěji využívané řešení je založeno na elektromotorech integrovaných přímo v brzdových třmenech.
Aktivovat brzdu může v nebezpečí i člověk z místa spolujezdce
To umožňuje přesnější a rychlejší reakci. A nedojde k tomu, co nutně po určitém čase čeká každé lanko. Jeho vytahání. Výhodou moderních systémů je vyšší přesnost a schopnost spolupracovat s ostatními bezpečnostními asistenty v autě. Táhlo či tlačítko automatické ruční brzdy není v moderních vozech jen nahodilým zlepšovákem. Má svou opodstatněnou funkci, zejména v krizových situacích. A nejde jenom o řidiče jako takového.
V případě ztráty vědomí člověka za volantem může tuto brzdu aktivovat i spolujezdec. Auto začne efektivně zpomalovat, nehrozí nekontrolovatelný smyk. Ten samozřejmě spolujezdec ze své pozice nemůže ovládnout. Jestli se dá automatická brzda použít tak jako ta stará, pro driftování? Bohužel, pokud jsem před chvílí psal, že funguje tak, že nevyvolá smyk v případě krize, nevyvolá smyk ani v případě zábavy.
Systém spolupracuje s asistenty a auto v klidu samo zpomalí
Tlačítko se nechová jako klasická páka a nedává možnost manuálně blokovat kola zadní nápravy. Pro řidiče, kteří neřeší sportovní vyžití a zaměřují se na bezpečnou jízdu, je výhrou, snižuje riziko nechtěného smyku. Kdo chce ale jezdit bokem, má smůlu, musí auto destabilizovat třeba pomocí spojky nebo zhoupnutí volantem.
Tento moderní prvek tedy zvyšuje bezpečnost, ale omezuje hravost a radost z jízdy, kterou někteří motoristé s manuální pákou ruční brzdy znají. Závěrem samozřejmě doplním varování, abyste toto jen tak sami nezkoušeli. Já jsem zkušený profesionál, vzal jsem riziko pokusu na sebe. Vy to prosím v žádném případě nedělejte. Automatickou brzdu použijte jen v případě krize. A zde vám přeju, abyste ji nikdy použít nemuseli.