Vyloženě problematické automatické převodovky: Kdo se jim nevyhne, zaplatí v servisu desítky tisíc Kč

Koupit si ojetinu s automatickou převodovou nemusí být riskantní, pokud si řidič zvolí správně. Je nutné vyhnout se vyhlášeným potížistům.

i Zdroj fotografie: Pixabay
i Zdroj fotografie: Alfa Romeo
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: Citroen
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Volvo
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Obliba automatických převodovek v nových autech nejenomže roste u stále větší a větší skupiny zákazníků. Ale také, s rozmachem elektrických aut, kde to koncepčně souvisí, je zařazení automatů do aut obvyklejší. V oblasti ojetých automobilů je tomu samozřejmě trochu jinak, tam je podíl automatických převodovek proti přímo řazeným jiný. Díky nájezdu a poklesu ceny se i auta prémiových tříd s automatickými převodovkami stávají dostupnější. 

Jako nové oslnily, v ojetinách řidiče vyložené trápí

Samozřejmě svět ojetých aut má daleko k ideálu, postupem času se projeví závady menšího i závažnějšího rázu. A i některé automatické převodovky se po čase od uvedení na trh ukázaly jako vyloženě poruchové. U některých systémů jde o relativně snadné potíže s cenově dostupným servisem, u jiných ale vyžaduje uvedení do odpovídajícího stavu značné finanční investice. Které systémy tedy patří do rizikové skupiny?

Jatco JF506E

Velmi oblíbený na trhu s ojetinami je pětistupňový klasický automat Jatco – model JF506E. Zákazníci autobazarů jej mohou znát například z druhé generace Land Roveru Freelander, dále z Volkswagenů Golf, Bora, Sharan, ze Seatu Alhambra, z Audi A3 a také z Fordu Mondeo.

Oblíbené modely, bohužel řazení jím kazí image

Popravdě si nevede nijak zle, v závislosti na značkách a modelech prošel systém revizí a modernizací spojenou s úpravou převodů. Po několika letech používání je patrné opotřebení elektromagnetických komponent, obvyklá je závada na spojce. Náklady na běžnou renovaci jsou v průměru 50 000 Kč.

iZdroj fotografie: Ford

BMW – GM 7531411

Na přelomu milénia BMW hojně využívalo automatické převodovky od General Motors. Například u E46, E39 nebo E53 bychom narazili na pětistupňový měnič, vyráběný ve francouzských závodech. Byl kombinovaný s výkonnými naftovými motory s velkým točivý momentem, a právě přenosy značných sil přezpívají k rychlému opotřebení převodovky.

Dálniční koráby, které mají potíže na dálnici

Bohužel, tomuto automatickému mechanismu součinnost s vysokovýkonnými agregáty nesvědčí. A co hůře, americkému automatu z té doby nesedí dlouhé dálniční přesuny, často se přehřívá. Naštěstí je zde poměrně hodně dílen a mechaniků, kteří si umějí s potížemi poradit.

iZdroj fotografie: BMW

Aisin AW55-50

Dalším oblíbeným systémem v nabídce celé škály automobilových značek je Aisin AW55-50. Systém byl na trh uveden dvacet let nazpět a ihned si získal přízeň mnoha výrobců. Pětistupňovou automatickou převodovku přijaly za svou například Volvo, Renault či Suzuki. Mechanismus zpočátku překvapoval svým plynulým řazením, uměl fungoval s pohonem předních nebo všech kol, do maximálního točivého momentu 330 Nm.

iZdroj fotografie: Volvo

Pravidelná výměna oleje prodlužovala jeho životnost, i tam se ale objevil častý problém, odcházející solenoidy. Specialisté doporučují instalaci přídavného chladiče oleje, převodovka má tendence k přehřívání. Převodovku je možné v poměrně hodně servisech opravit, nejde o nepopulární systém, vyplatí se vsadit na specialistu a ne garážového mistra. Náklady na opravu jsou v řádech 30 000 až 40 000 Kč.

Audi – Multitronic

Člověk by očekával, že systémy navržení Audi, které je proslulé svou odolností, mohou překvapit jen v pozitivním slova smyslu. Bohužel od roku 1999 je v nabídce automobilky bezstupňová převodovka Multitronic. Pronikla do variant A4 a A6 s pohonem předních kol do výkonu 204 koní. Nasazení tohoto systému mělo zvýšit jízdní komfort, oceňovaný zejména staršími řidiči.

I prémiová značka může šlápnout s převodovkou vedle

Dalším benefitem mělo být u tohoto automatického systému výrazné snížení spotřeby paliva. V praxi je koupě auta s Multitronicem zárukou nemalých výdajů za servis. Pro mladé a aktivní řidiče se systém ukázal jeho nevhodný. Dynamický styl výrazně zkracuje životnost, která je už tak poměrně omezená. Dochází k natahování řetězů simulujících ozubená kola, důsledkem jsou blikající kontrolky a trhavé řazení. Důkladná oprava vyjde až na 100 000 Kč.

iZdroj fotografie: Audi

Aisin TF-80SC

Dalším globálním automatem, který je mezi evropskými řidiči velice oblíbený, je Aisin TF-80SC. Šestistupňová klasická konstrukce byla aplikována v modelech s pohonem předních i všech kol. Flegmatický charakter se skvěle chodí ke značkám, ve kterých byl nabízen, typicky jde o Citroen, Volvo, Opel a Alfu Romeo. Uvážlivý chod převodovky zklidňuje jízdu a zvyšuje cestovní komfort.

Flegmatický charakter je v pořádku, poruchovost ne

Automat dokáže přenášet relativně vysoké síly, zvládne spojení i s poměrně velkými a výkonnými motory. Mezní točivý moment je 440 Nm. Známky opotřebení signalizuje škubání, opotřebované disky a netěsnosti. Existuje řada komponent, které se mohou porouchat, každý z dílů lze však snadno opravit. Celková generálka japonského vynálezu vyjde zhruba na 50 000 Kč. 

iZdroj fotografie: Citroen

Fiat Selespeed

Nejeden výrobce automobilů se pokusil přijít na trh s automatizovanou převodovkou. Základem byla obyčejná manuální převodovka obohacená o elektronické ovládání. Bohužel i přes zajímavý nápad se řešení v každodenním provozu neosvědčilo. Jízda s takovým systémem nebyla až tak komfortní, vyžadoval aktivní zapojení řidiče. Jízda byla typický zpomalenými změny rychlostního stupně, s prodlevami.

Automat, který je manuál. To nemůže fungovat

Své potíže měl i italský systém Selespeed používaný v Alfách Romeo a Fiatech. Řidič mohl řadit buď pomocí pádel nebo pohybem páky. Uživatelé se potýkají s notorickými závadami elektrohydraulické jednotky. Příznaky jsou okamžité cukání v extrému blokace rychlostních stupňů. Náklady na obnovení dobré kondice jsou 20 000 až 30 000 Kč, problém se však může po několika desítkách tisíc kilometrů vrátit.

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

VAG DL501

Dvouspojkové převodovky se u prodejců objevily jako blesk z čistého nebe a řidiči si je rychle oblíbili pro hladké řazení, bleskurychlé změny rychlostních stupňů a nízkou spotřebu paliva. Průkopníkem byl koncern VAG. Řazení se dvěma spojkami najdeme třeba u Audi. Verze s pohonem všech kol používaly systém s kódovým označením DL501, s komerčním názvem S-Tronic.

iZdroj fotografie: Audi

Převodovky s dvěma spojkami zazářily. A měly chyby

Sedmirychlostní mechanismus je vybaven středovým diferenciálem a uzpůsoben pro distribuci točivého momentu až 550 Nm. Doporučení výrobce ohledně výměny oleje má vliv na životnost převodového systému, doporučení odborníků je měnit olej určitě častěji. Po najetí 200 000 až 250 000 km už může být pozdě, záleží samozřejmě na okolním prostředí a jízdním stylu. Obojí má přímý dopad na opotřebení spojek. Náklady na regeneraci zařízení je do 100 000 Kč.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Co vy, automat nebo raději manuál?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články