Převodovka auta není nezničitelná, právě naopak. Mnoho motoristů dělá zbytečné přešlapy, kvůli kterým pak platí na opravách stovky tisíc korun.
Co je ta nejdůležitější součást automobilu? Jeden by řekl motor, jiný volant, další kola. Pravdu by měli všichni a nikdo. Automobil je totiž komplexním souborem jednotlivých komponent, kde každá má svou opodstatněnou a nezaměnitelnou roli. Svou roli klíčové součásti automobilu má i převodovka. Nicméně je často opomíjena. To vede k nechtěným problémům a vysokým nákladům na opravy.
Manuální převodovka nemá určité věci ráda, nedělejte je
Pokud chce řidič udržet převodovku v dobrém stavu a předejít zbytečným výdajům, musí se vyhnout následujícím chybám. „Jaké jsou největší chyby, které dělají řidiči vůči manuálním převodovkám?“ ptá se sám sebe odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Tou velmi častou je ruka na řadicí páce,“ odpovídá si. „I zdánlivě bezvýznamný tlak na řadicí páce může způsobit zvýšené tření mezi vidlicemi a ozubenými koly či synchronizačními kroužky.“ To podle experta vede k rychlejšímu opotřebení a zvýšenému zahřívání oleje.
„Držte ruce pryč od řadicí páky, pokud právě neřadíte,“ říká expert Pavlíček. Může se to zdát jako zanedbatelná věc, ale podle experta rozhodně není. I minimální tlak na hlavici řadicí páky přenáší síly na táhla. Tlak pokračuje dále i na vidlice, kterými zajištují změny kvaltů. Co je výsledkem? „Rapidnější destrukce a opotřebení materiálu, zbytečné zahřívání olejové náplně,“ vysvětluje odborník Pavlíček.
Podle automechanika je ruka na řadicí páce výrazným prohřeškem, který zkracuje životnost převodovky. Druhý „přestupek“ je také velmi obvyklý a častý, jde o stání se zařazenou rychlostí. „Stání se zařazenou rychlostí zbytečně namáhá spojku a spojkové ložisko,“ říká expert Pavlíček. Podle něj není spojka připravena k takto prolongovanému odpojení od pohonné jednotky a převodovky.
Stát na spojce je problém, mít nohu nad spojkou také
„Spojkové ložisko je konstruováno pouze na krátkodobou zátěž,“ popisuje problém zkušený automechanik. „Lepší je stát na neutrál a mít při tom nohu na brzdovém pedálu.“ Nohy na nesprávném místě jsou opravu problémem. Jako třeba odkládání nohy na spojkový pedál. Pokud řidič nešlape spojku, měl by nohu dávat pryč, na podložku vedle. Ten, kdo ji drží nad spojkovým pedálem, posléze začne nechtěně spojkový pedál mačkat. Tím částečně spojku otevírá a přidírá ji.
Převodovka nemá ráda extrémy. Takže problém jsou nízké otáčky na vysoký kvalt. A stejně tak není vhodná drsná agresivní jízda. Při jízdě na vysoký rychlostní stupeň dochází k podtáčení motoru. Což se projevuje neblaze zejména na dvouhmotovému setrvačníku. Hrubé a neplynulé řazení a přeskakování převodů zase může způsobit opotřebení synchronizačních kroužků. „Vyvarujte se příliš agresivní jízdy,“ radí expert Pavlíček, „tak co nejvíce ušetříte převodovku.“ Problémem jsou jak drsné změny rychlostních stupňů, tak i nežádoucí velké skoky. Například z šestky na trojku.
Posledním, a ne nejméně zásadním prohřeškem proti manuální převodovce je její nesprávná nebo nekompletní údržba. „O převodovku se musí řidič pravidelně starat,“ apeluje automechanik Pavlíček. Existují sice výrobci, kteří své převodovky prohlašují za nezničitelné, s životností auta, ovšem praxe ukazuje opak. Nelze podceňovat výměnu oleje v převodovce, ideálně nepřekračovat 80 tisíc kilometrů. Jezdí-li řidič „náročně“, třeba tahá podval nebo přívěs, pak se hodí intervaly zkrátit. Prevence je pro snížení rizika poškození a nákladů na opravy klíčová.