Efektivita je klíčové slovo. Někde pracují od rána do večera bez výsledku, jinde si dají den volna navíc a vyrobí toho více.
Stalo se to nenápadně koncem minulého roku a je třeba říct, že tohle by se líbilo asi každému. Minimálně tomu, kdo říká, že „pátek je malá sobota“. V tom smyslu, že v pátek už se moc nepracuje a člověk se těší na víkend. Když je tedy teoreticky páteční pracovní morálka špatná, proč pátek nevypustit úplně? To si možná řekli v Lamborghini. Automobilka zavedla historickou změnu v pracovním režimu svých zaměstnanců.
Dělat méně za více peněz? Tohle umí jen Italové, poklona
Italští výrobci luxusních sportovních vozů se dohodli s odbory na zavedení čtyřdenního pracovního týdne. Jde o systém pro zaměstnance ve výrobě. Tato dohoda, označená jako první svého druhu v evropském automobilovém průmyslu, přináší výrazné snížení pracovní doby bez snížení mezd. Nešla ale ruku v ruce se snížením platu, naopak. Podle dohody zaměstnanci ve výrobě střídají čtyřdenní pracovní týden s tradičním pětidenním režimem.
Tento systém se bude během roku pravidelně měnit. Zaměstnanci pracující ve dvousměnném režimu mají střídání pracovního týdne každý týden, zatímco zaměstnanci v třísměnném režimu mají dva čtyřdenní týdny za sebou, po kterých následuje jeden pětidenní týden. Dohoda o zavedení čtyřdenního pracovního týdne je součástí širší dohody o novém rámcovém pracovním kontraktu v automobilce Lamborghini.
Tato dohoda také zahrnuje vytvoření 500 nových pracovních míst a zvýšení mezd. Italské odborové svazy FIOM a FIM-CISL označily dohodu za historickou a zdůraznily, že principem těchto rozhovorů bylo „pracovat méně a pracovat lépe“. Společnost Lamborghini také zvyšuje bonusy pro své zaměstnance. Kromě zavedení čtyřdenního pracovního týdne dostanou zaměstnanci jednorázové prémie ve výši 1 000 eur a cyklické prémie s 50% navýšením.
Ve výsledku je patrné, že jde o krok dopředu. Vyrobí se více
Ono to vlastně má ale docela smysl. Práce není o čase, ale o efektivitě, o výsledku. Pokud vyrobí v Lambu za 4 dny dostatek aut, tak proč by se tam měli trápit pátý den? Kontrastem jsou firmy, kam chodí zaměstnanci jen tak si sednout. Nic nedělají, „pracují pro práci“ a berou za to peníze. Samozřejmě že toto všechno je placeno ze zisku firmy. Jinak řečeno to zaplatí zákazníci značky v rámci pořízení aut nebo zajištění servisních oprav.
Náklady jdou tedy za zákazníky, za majiteli značky Lamborghini a těmi, kdo si vozy této firmy chtějí koupit. Takže pokud je v titulku uvedeno, že to zaplatíme „my všichni“, berte to prosím s nadsázkou. Tedy pokud právě vy nemáte v garáži nějaké auto s býkem na kapotě. Nebo se k jeho pořízení právě teď nechystáte. Nás v redakci se to zatím tak nějak netýká. Člověk by řekl, že bohužel.