Kdysi renomovaná značka dnes už není ani na hraně, dávno padla a je otázkou, jestli dokáže vstát z popela. Celebrity za volantem nepomohou.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Britské automobilky mají své zvláštní kouzlo. Některé mám rád, jiné ne. Ale u všech dokážu ocenit určitý punc výjimečnosti. A to nemluvím hned o Rolls-Royce. Zrovna ten mě při první jízdě nijak neuchvátil. Ale třeba takové MG? Myslím tím skutečné MG, ne současnou čínskou parodii, která si na MG hraje jen díky tomu, že koncern vlastní logo a práva. MG je fajn. Bylo fajn. Aston Martin také nebyl pro mne, radši Porsche.
Styl, ale auta nebyla pro každého, teď nebudou pro nikoho
Ani Bentley nezasáhlo mé srdce jako třeba italské automobily. Ale znovu. Dokážu ocenit jedinečnost, chápu, proč mají britské vozy tolik fanoušků, a respektuji jejich tradici. Přesto se neřadí mezi značky, ke kterým bych měl osobní citový vztah. Platí to zejména pro modely z posledních let. Ty starší vozy v sobě stále nesou jistou dávku originality a charakteru. Rolls-Royce, Aston Martin, Bentley jsem zmínil. A Jaguar? Dřív možná, teď už ne.
Z posledních událostí je jasné, že Jaguar prochází jedním z nejkritičtějších období své historie. Vůbec poprvé za dlouhou dobu se nad jeho budoucností vznáší otazník, který se každým dnem zvětšuje. Dnes Jaguar stojí na zásadní křižovatce. Možná už ji dokonce minul a vydal se směrem, ze kterého nebude návratu. Prototyp Type 00 je toho důkazem. Vážně, první auto po velkém třesku, a růžové? Existuje cesta k úspěchu, návrat do hry?
Přiznám se, že si tím nejsem vůbec jistý. Když jsem poprvé četl zprávu o tom, že Jaguar zastavuje prodej svých modelů, nevěřil jsem. Musel jsem si ji přečíst dvakrát. Nejprve jsem si myslel, že jde o informaci o ukončení výroby vozů se spalovacími motory. Jenže realita byla mnohem drastičtější. Jaguar se rozhodl ukončit prodej všech svých modelů. A co je ještě překvapivější, tento krok začíná na jeho domácím britském trhu. Informace říkala, že mimo Velkou Británii se budou některé modely, jako například F-Pace, I-Pace a E-Pace, stále prodávat.
Konec s novými auty, z Jaguaru se tak stane jen autobazar?
Ale jinak Jaguar na domácím trhu končí s prodejem nových aut. Logicky by měl přejít na výrobu elektrických vozů, ale je tu zásadní problém – žádné takové modely zatím nemá. Neměl. Tedy stále nemá. Je tady ten Type 00. Ale ten má do produkčního auta hodně, hodně daleko. Jaguar se zjevně rozhodl opustit segment běžných vozů a zaměřil se výhradně na prémiovou klientelu, která si může dovolit utratit miliony za luxusní elektromobil. To by mohla být zajímavá strategie, pokud by měl Jaguar nějaké elektrické modely, které by mohl nabídnout.
Konkurence v této kategorii je obrovská. On relativně dlouho neukázal nic, pak přišel s tím Typem 00. Na trhu už dnes dominují značky jako Tesla, Porsche, Mercedes-Benz nebo BMW – všechny mají zavedené elektrické modely, zkušenosti a silné zázemí. Jaguar byl kdysi v prémiovém segmentu považován za konkurenceschopného hráče, ale v posledních letech se mu nedařilo držet krok ani v oblasti vozů se spalovacími motory. Jak tedy může uspět na poli elektromobility? Nevím, kdy se Jaguar rozhodl pro přechod na elektromobilitu.
Jaguar kdysi chtěl konkurovat Mercedesu, dnes nemá šanci
Netuším, zda má ještě sebemenší šanci uspět, když Tesla, BMW, Porsche a další značky už dávno proinvestovaly miliardy ve vývoji a výzkumu. Jaguar zatím žádný elektrický model na trhu nemá. Pokud se jeho plány nezmění, první stroj by měl dorazit v roce 2026. Dřív asi ne. Výroba modelu F-Pace skončí v roce 2025, nové elektromobily se mají objevit v létě 2026. Co bude Jaguar mezitím prodávat? Zdá se, že nic nového.
A tak se z kdysi prestižní automobilky může stát v podstatě jen prodejce ojetých vozů. Skutečně nevím, co s Jaguarem bude. Je otázkou, zda přechod na elektromobilitu může být pro Jaguar tou správnou cestou. Přístup, jakým automobilka tuto transformaci provádí, je minimálně sporný. Osobně si pokládám otázku, zda se Jaguar vůbec dokáže z této situace dostat.
Elektřina někam patří, že, Musku, ale pod kapotu Jaguaru ne
Kdybych byl v pozici šéfa značky, asi bych šel cestou Ferrari. Nebo jiné, luxusní automobilky. Vzal bych, co mám, co umím a držel se toho. Zdražil bych. To by přilákalo kupce z Blízkého východu. Něco jako Pagani. Nebo tak něco. Horacio stačil roky jeden model, teď jede byznys s dalším. Nemá modelovou řadu bohatou jak brunejský sultán. Doba, že by automobilka hrnula z linky překapotované Mondeo, už nikdy nenastane.
Co bude s Jaguarem? Osobně si myslím, že nic. Že čas od času ukáže nějaký podivný elektrický prototyp a tím to skončí. Pokud Číňan nenapumpuje do značky miliardy a nezačne chrlit levná elektrická auta jako MG. Nebo má někdo jiný názor? Kdysi národní poklad, hrdost britského inženýrství, je dnes k pláči. Nadšenci v ČR, se kterými jsem věc řešil, lamentují, ale to je tak jediné, co mohou.