Instruktor autoškoly poslal auto se studentem na koleje. Bez ohledu na rozjetou tramvaj

Chudák student autoškoly, instruktor ho poslal do nebezpečné situace. Stál na kolejích a blížila se tramvaj.

i Zdroj fotografie: S vědomím Jiřího W.
i Zdroj fotografie: S vědomím Jiřího W.
i Zdroj fotografie: S vědomím Jiřího W.
i Zdroj fotografie: S vědomím Jiřího W.
i Zdroj fotografie: S vědomím Jiřího W.
i Zdroj fotografie: S vědomím Jiřího W.
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Některá velká města v ČR disponují v rámci infrastruktury tramvajovou dopravou. Typicky Praha, samozřejmě i Brno, aby se Moravané necítili odstrčeni, ale i další města. Pro řidiče, který není zvyklý a provoz s tramvajemi, může být jízda pod Praze (a Brně atd.) stresující. Je třeba znát pravidla provozu, a hlavně je v rychlosti a pod tlakem umět aplikovat.

Jízda po městě, kde jsou tramvaje, může být obtížná

Výhodu by měli mít řidiči, kteří absolvují autoškolu v tam, kde tramvaje jezdí a mohou si na ně zvykat hned od začátku. To je možná logické tvrzení, ale to, čeho byl svědkem jeden náš čtenář, tuto myšlenku vyvrací. Pan Jirka z Prahy stál nedaleko tramvajové zastávky v pražských Vršovicích a viděl neuvěřitelnou věc.

iZdroj fotografie: S vědomím Jiřího W.

Vůz autoškoly se rozhodl odbočit ze svého jízdního pruhu doleva a zkřížit tak tramvajový pás. Bez ohledu na to, že podle situace bylo zřejmé, že automobil zůstane stát na kolejích. Co říká na téma tramvají naše legislativa? V silničním zákoně č. 361/2000 Sb., oddíl Jízda ve zvláštních případech § 13 se píše, že „na tramvajový pás v úrovni vozovky se smí v podélném směru vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci… Při vjíždění na tramvajový pás nesmí řidič ohrozit ani omezit v jízdě tramvaj.“

Zastavit na kolejích je nebezpečné. A mimo pravidla

Realita? Auto stálo na kolejích a od zastávky se blížila tramvaj. Pikantní je, že jak vůz autoškoly stál na kolejích, zařadilo se za něj další auto. Jeho řidič po chvíli zjevně ztratil nervy, přejel na koleje vedle autoškoly a stál souběžně. Aby pak v podstatě dokončil předjížděcí manévr, autoškolu objel a pokračoval dál.

iZdroj fotografie: S vědomím Jiřího W.

Pan Jirka situaci okomentoval poměrně expresivně, když řekl: „Sledoval jsem autoškolu na kolejích a když se blížila tramvaj, začal mi běhat mráz po zádech.“ Není se čemu divit, tohle byla opravdu nebezpečná situace. Čtenář Jirka pak ještě doplnil názor na druhého řidiče: „Když jsem viděl, že ještě druhé auto najelo na koleje a začalo autoškolu předjíždět, nechápal jsem.“

Ohrozit a omezit tramvaj, vozidlem autoškoly?!

A pokračoval s komentářem: „Co se má chudák v autoškole naučit, když ho hned od začátku učí takové hlouposti!“ S tím se v podstatě nedá než souhlasit. Instruktor v autoškole by měl fungovat směrem ke studentovi bezchybně.  Neměl by ho nabádat k porušování předpisů.

Je jisté, že někdy ve velkých městech není prostor a řidič má potřebu najet si více do křižovatky a podobně. Ale vždy v rámci pravidel. A u absolventa autoškoly by bylo možná lepším řešením mu vysvětlit, že než se vrhnout na koleje před tramvaj, stálo by za to popojet o pár desítek metrů a využít k bezpečnému manévru třeba světelnou křižovatku.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Co říkáte na chování autoškoly vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články