Na pneumatikách jsou barevné tečky, mají přesný a jasný účel. Vyplatí se je nepodceňovat

Barevné značení na nových pneumatikách nepodléhá žádnému standardu. Pokud tam je, měli by o něm řidiči vědět a kontrolovat mechaniky v pneuservisu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Většina nových pneumatik má na boční straně barevné tečky. Jde o obecně zažitý princip, většina řidičů přesto nemá tušení, k čemu barevné symboly slouží. Někteří výrobci pneumatik toto značení nejenom ignorují, ale nahrazují jiným, vlastním a originálním konceptem. Používají trojúhelníky a popřípadě jiné symboly. Neexistuje normované a předepsané používání sjednocených barev a značek.

Barevné značky souvisejí s konstrukcí pneumatiky

Pokud jsou použité barvené tečky, pak jde většinou o žluté, bílé, červené nebo zelené znaky. Pro řidiče jsou svou důležitostí barevné tečky zásadní, byť je většinou sami nemohou nijak využít. O co tedy jde? Pneumatika by svým tvarem měla splňovat definici ideálního kruhu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Měla, ale nesplňuje, v rámci výrobního procesu vzniká tvar, který se od kruhu mírně odlišuje, není pravda, že směrem od pomyslného středu má pneumatika v každém svém bodě identické vlastnosti. Žlutá tečka většinou označuje nejlehčí místo na pneumatice, a to je důležitý signál pro pneuservisy, v tomto místě by měl být montován ventilek.

Překvapení, pneumatika nemá tvar ideálního kruhu

Pokud má být tedy pneumatika nasazena správně na disk, pak by žlutý bod měl být nejblíže k ventilovému otvoru. Co je červený puntík? Jak už bylo řečeno, pneumatika nemá tvar ideálního okruhu a při rotačním pohybu dochází ke kolísání. Pomocí analýzy lze na pneumatice určit bod, kde je rozdíl mezi nejvyšším a nejnižším bodem kolísáním. Právě červený bod pak označuje místo s nejvyšším bodem kolísání.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Protože disky také nejsou ideálně kulaté, mají i tyto body kolísání a existuje teorie, že nejvyšší bod kolísání na pneumatice, označený obvykle červeně, by měl být proti bodu nejnižšího kolísání disku. Tam je obvyklé značení důlkem či jinou značkou. Takovou montáží by mělo dojít k vyvážené kolísání. Je třeba zmínit, že se jedná o diference v řádech setin až desetin milimetru, jde o odchylky obvykle téměř zanedbatelné.

Značejí je důležité pro mechaniky v pneuservisu

Chybí-li na pneumatikách barevné označení, popřípadě je vyvedeno jinými barvami než typickou žlutou a červenou, nic se neděje. Důležité je při nazouvání pneumatik na disk na vyvažovačce sadu správně vyvážit pomocí závaží a pak je vše v pořádku. V pneuservisu by měli respektovat barevné značení, nicméně vyvážení závažím by mělo potencionální nerovnoměrnosti smazat a eliminovat.

Co vy, řešíte barevné body na pneumatikách?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články