Baterie s dojezdem 1 000 km ukázala spalovací motory jako omyl lidstva. Nabije se za 10 minut a přepíše dějiny

Jak rychle natankujete nádrž po hrdlo? Dobíjení této baterie není o moc pomalejší, jde o pár minut, a to doslova.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Starší ročníky si to budou pamatovat. Za dob komunismu se řada přelomových vývojových věcí udála nebo vznikla v JZD Slušovice. Slušovice se pak staly synonymem pro místo, kde vznikají nové a převratné, téměř neuvěřitelné věci. Mluvilo se o „socialistickém zázraku“. Dnes je to podobné, jen se místo městě ve zlínském kraji budeme bavit o Číně. Tam dnes vznikají skutečné zázraky. Auta bez řidiče, která dokonce lítají. Dobrá, nechme stranou, že třeba právě tenhle projekt koupili Číňané od Slováků. Nicméně tedy k čínskému technologickému zázraku.

Čína válcuje svět. Nabít baterii za 10 min na 600 km jízdy?

Na výstavě Auto China 2024 představila společnost CATL, to je světový lídr ve výrobě baterií pro elektromobily, revoluční věc. Opravdu bez přehánění. A to říkám jako člověk, který elektromobily nemusí. Právě proto, že dojezd a nabíjení je obvykle velkým problémem. Teď je tady baterie, která by mohla znamenat konec posledních výhod spalovacích automobilů. Nebo minimálně by mohla zařídit, že elektrická auta nebudou už tak hendikepovaná.

Čínský elektromobil dobije baterie na 500 km tak rychle, jako vy natankujete plnou. Toto neumí ani Tesla

iZdroj fotografie: Catl

Tato baterie, označená jako Shenxing PLUS, je první lithium-železito-fosfátová (LFP) baterie na světě, která dosahuje dojezdu přes 1 000 kilometrů. To není všechno, zároveň umožňuje superrychlé nabíjení s rychlostí 4C. To znamená, že se může nabíjet čtyřnásobnou rychlostí své kapacity během jedné hodiny. Pokud má tedy baterie kapacitu 100 kWh, maximální nabíjecí výkon může dosahovat až 400 kW. Společnost CATL již v srpnu 2023 představila baterii Shenxing, která je nyní používána v čtyřech elektromobilech.

Chystá se tajná dohoda evropských automobilek. Spojí se a zakročí proti čínským autům. Jak se nás všech bude „kartel“ týkat?

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Do konce roku 2024 by měl počet modelů využívajících tuto technologii vzrůst na více než 50. Shenxing PLUS by měla umožnit přechod na elektrický pohon i těm zákazníkům, kteří pravidelně jezdí dlouhé trasy a dosud upřednostňovali spalovací vozidla. To by mohlo podpořit rozvoj elektromobilů v regionech s méně hustou nabíjecí infrastrukturou, jako jsou Čína, Severní Amerika nebo Austrálie. Tak ještě jednou. Jde o vážně věc, která zaslouží pozornost. Já to tak vnímám a vy byste měli také. Možná jsme právě teď u mezníku, který znamená přelom ve veřejné mobilitě.

Rozvoj jde rychle dopředu, evropský trh nestíhá a jen zírá

Nové technologické objevy umožnily baterii Shenxing PLUS dosáhnout dojezdu 1 000 km čistě na elektrický pohon. Katoda této baterie je vyrobena technologií granulární gradace, která umisťuje každou nanometrovou částici do optimální polohy. Tím dosahuje ultra vysoké kompaktní hustoty. K anodě je přidán patentovaný 3D materiál ve tvaru včelího plástve, který zvyšuje hustotu energie a účinně řídí objemovou expanzi během nabíjecích a vybíjecích cyklů.

EU zaklekla na české řidiče: Za typický národní zlozvyk teď přijdeme o řidičský průkaz. Dojezdili jsme

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Jednodílné pouzdro optimalizuje využití vnitřního prostoru a umožňuje článkům Shenxing PLUS dosáhnout bezprecedentní úrovně hustoty energie. Na systémové úrovni má baterie Shenxing PLUS topologickou strukturu optimalizovanou na bezmodulové technologii CTP 3.0, která zvyšuje efektivitu balení o 7 %. Díky těmto objevům v materiálech a struktuře hustota energie bateriového systému Shenxing poprvé překračuje hranici 200 Wh/kg a dosahuje 205 Wh/kg.

S touhle baterií přejedete na jedno nabití celou ČR. Teroeticky

Pokud je tento odstavec pro vás spíše španělskou vesnicí než důvodem, aby vám spadla čelist, řeknu to znovu a jinak. Tohle všechno umožňuje dojezd přes 1 000 kilometrů. Baterie Shenxing PLUS nabízí dlouhý dojezd, to je skvělé. Ale také se rychle nabíjí. Dokáže poskytnout dojezd 600 km za pouhých 10 minut nabíjení. To výrazně převyšuje běžné baterie dostupné na trhu. Tato rychlost nabíjení znamená, že baterie se může nabíjet rychlostí 1 km za sekundu. Pro dosažení tak vysoké rychlosti nabíjení používá Shenxing PLUS nové technologie, včetně rychlého lithium-iontového vodivého povlaku a nového nanometrového zapouzdření.

Jak natankovat více paliva za stejnou cenu? Čeští řidiči přišli na slabinu všech benzínek a zveřejnili svůj „tajný“ recept

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To umožňuje hladší a efektivnější přenos energie mezi katodovými a anodovými materiály. CATL také rozšířila kapacitu svorek v systému baterie, aby rychle odváděla teplo při vysokovýkonném nabíjení. Nově vyvinutý model polarizace umělá inteligence dokáže předpovídat a řídit nabíjecí proud v reálném čase, což umožňuje rychlejší a inteligentnější doplňování energie. Není to jen baterie, jak ji člověk vnímá ve smyslu „hloupého“ zdroje energie. CATL také zahájila výstavbu sítě superrychlého nabíjení Shenxing s cílem vytvořit největší platformu pro superrychlé nabíjení v Číně.

Tady možná vidíme začátek konce spalovacích motorů

LFP baterie mají oproti bateriím s jiným chemickým složením vyšší odolnost vůči přehřátí, což snižuje riziko požáru. Mají také větší počáteční cyklickou stabilitu a menší degradaci, což znamená, že jejich kapacita časem nedegraduje tak rychle a umožňuje vyšší počet nabíjecích cyklů. LFP baterie jsou schopny pracovat při vyšších teplotách, aniž by to ovlivnilo jejich výkon nebo životnost.

20letý mladík si vypůjčil tátův Mustang, ale nějak zapomněl, že nemá řidičák. Tak ho zrušil o první lampu

iZdroj fotografie: Eli Christman / Creative Commons / CC-BY-SA

To z nich dělí ideální produkt pro sportovní vozy nebo vozy jezdící v extrémních podmínkách. Výroba těchto baterií je navíc levnější. Například po výměně lithium-iontových baterií za LFP baterie klesla cena Fordu Mustang Mach-E o více než čtvrt milionu Kč. Obsahují také méně vzácných kovů než kobalt, což snižuje environmentální zátěž při jejich výrobě. Podtrženo a sečteno, tohle je pravděpodobně skutečný zlom. Za jak dlouho a zda vůbec se projeví na evropském trhu? To je otázkou, která je zatím bez odpovědi.

Je tohle konec spalovacích aut?

Zdroj: CATL
Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články