Kdo jezdil tankovat palivo na Benzině, má smůlu. Značka, kterou znali Češi od roku 1953, definitivně končí a zaniká.
Prazdroj, Kofola, Škoda. Některé české značky, jakkoli do nich postupem času vstoupil zahraniční kapitál, považují vlastenci za národní bohatství. Za státní, „náš společný“ majetek. Kromě prvně uvedených to může být ještě třeba Budvar nebo také Benzina. Právě ta, díky intervenci zahraničního majitele, po dlouhých letech na českém trhu definitivně končí. A nikdo z nás s tím nic nenadělá.
Další česká značka spadla do cizích rukou a nenávratně končí
Benzina je původně česká, respektive československá distribuční síť pohonných hmot a motorových olejů. Benzina vznikla v roce 1953, v roce 1958 byla zaevidována jako oficiální značka Sdružení československých rafinerií a dlouhé dekády u nás provozovala síť čerpacích stanic. Po rozpadu koncernu vznikla samostatná státní společnost Benzina, která se však později nevyhnula privatizaci. Od roku 1995 se stala součástí holdingové struktury Unipetrol.
Ten je od roku 2002 jediným akcionářem Benziny. Od vstupu polského vlastníka do české značky se dalo očekávat, že dřív nebo později dojde k přejmenování na polský Orlen, a to se také stalo. Proces je teď ve fázi, kdy i veškeré reklamní aktivity zcela ustupují od značky Benzina. Skupina ORLEN Unipetrol přistoupila od začátku prosince letošního roku k výrazné změně v marketingových aktivitách. Začala propagovat pouze značku ORLEN na svých čerpacích stanicích. Jinak řečeno, Benzina se v posledních letech mění na Orlen.
Zůstávají podobné barvy, ale tradiční logo a název mizí. Definitivně. Zbigniew Leszczyński, člen představenstva skupiny ORLEN Unipetrol zodpovědný za maloobchodní aktivity, vysvětlil: „Většina našich čerpacích stanic na českém trhu je již přejmenována a na konci letošního roku ponese logo orla již 357 z celkového počtu 434 stanic. Proto je logické, že se již zaměříme pouze na podporu značky ORLEN.“ Skupina ORLEN Unipetrol působí na českém trhu a logicky v Polsku. Dále Německu, Maďarsku, Litvě, na Slovensku a od příštího roku také v Rakousku.
Benzina z Česka zmizí, nová značka se rozšíří do nového státu
Unifikace značky probíhá na všech těchto trzích jako součást celkové strategie skupiny ORLEN. V Česku začala tato unifikace v roce 2019, kdy se na českém trhu objevily první čerpací stanice s dominantní přítomností značky ORLEN. Téhož roku došlo ke změně označení celé sítě na ORLEN Benzina. Pro českou značku to byl na tuzemském trhu skutečný začátek konce.
Skupina ORLEN Unipetrol bude chtít zpět své investované peníze, v České republice investovala v posledních letech desítky miliard korun do modernizace a rozvoje své sítě čerpacích stanic. Včetně elektrických nabíječek, na 66 stanicích nabízí 267 elektro dobíjecích míst. Postupně buduje vodíkovou infrastrukturu s prvními dvěma stanicemi v Praze a Litvínově. Takže ten, kdo jezdil do teď na Benzinu pro mega párek s belgickou, teď bude muset své emoce přehodit na ORLEN. Až na pár stanic už Češi u Benziny nenatankují.