Nový zákon pro řidiče i spolujezdce: Co přináší, od kdy platí? Chybuje jeden, ale pokutu platí všichni

Začne to pásy a skončí to tím, v co člověk věří nebo jestli jí nebo nejí maso. Tohle tady už bylo a připustit to nelze.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Narazil jsem na českém internetu na zajímavou zprávu. Pokud bych ji měl prezentovat já a považoval bych ji za ověřenou, pak bych pokračoval asi v následujícím duchu. Psal bych o tom, že byl nedávno schválen zákon, který zavádí nové, přísnější sankce za nepoužití bezpečnostních pásů. Cílem je zvýšit bezpečnost silničního provozu. Zákon zjevně přichází s revoluční změnou, posunuje odpovědnost za chybu jednoho na úroveň společné odpovědnosti.

Pásy musí být zapnuté, platit ale budou i ti, co jsou v pořádku?

Pokud jeden spolujezdec nemá zapnutý bezpečnostní pás, pokuta se vztahuje na všechny osoby v automobilu, včetně řidiče. Tento nový přístup má zajistit větší odpovědnost všech účastníků jízdy. Dříve byl za nepřipoutání pokutován pouze konkrétní jedinec, který zákon porušil. Ovšem teď budou pykat všichni. Tedy platit všichni, sankce jsou rozloženy na celou posádku. To má odradit od podobného chování a posílit důraz na bezpečnost při každé jízdě. A to není všechno. Výše pokuty se má lišit podle věku pachatele přestupku.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Pokud dospělá osoba poruší předpis a není připoutána, dostane pokutu ve výši v přepočtu cca 2 400 Kč. Ovšem pokud nepřipoutaný cestující bude nezletilý, pokuta bude vyšší. V přepočtu jde o částku cca 3 600 Kč podle aktuálního kurzu. Trik je tedy v tom, že v případě, že bude v autě více osob a některý z nezletilých spolujezdců nesplní povinnost a nepřipoutá se, může vzrůst celková výše pokuty až na 14 400 Kč, a to s rozdělením mezi všechny cestující. Zákon se netýká České republiky, ale Belgie. Tam má platit od 1. září 2026.

Dopravní značka je nečitelná. Jestli platí je podle zákona jasné, zda hrozí pokuta také

Belgie se prý rozhodla zavést tento nový právní předpis jako součást širší reformy silniční legislativy s cílem snížit počet nehod a zranění způsobených nedbalostí v oblasti bezpečnostních opatření, konkrétně bezpečnostních pásů. To znamená pro všechny řidiče jediné. Při návštěvě Belgie bude důležité mít vždy zapnutý pás, pro všechny, jinak se cestující mohou snadno ocitnout v situaci, kdy pokutu zaplatí všichni. A to i v případě, že porušení zákona se dopustí pouze jeden člověk v autě. A co to znamená pro čtenáře? Nejprve začnu věrohodností.

Kolektivní vina je nástroj z totalitních a válečných režimů

Nechci spekulovat, zda tohle platí nebo je to novinářská kachna. Snažil jsem se ověřit zdroje, včetně belgického Ministerstva dopravy, a nic takového jsem nenašel. Jediné místo, kde se o tom píše, je jakýsi pofiderní makedonský web psaný cyrilicí. Tedy myslím si to, nejsem lingvista a rozhodně nejsem odborník na staré slovanské jazyky. Podle mého názoru nejde o nic relevantního. Ale ta myšlenka sama o sobě mě zaujala.

Je v pořádku přenášet odpovědnost z jednoho člověka na celou posádku? Nemyslím si. Pokud člověk jako soukromý jedinec chce vědomě spáchat přestupek, nemůže za to být trestán nikdo jiný. Příklad? Vezete babičku. Ta se odmítne připoutat. Tak ji vysadíte? To asi ne. Ale je to dospělá žena, a pokud dojde na řízení s policií, babička zaplatí pokutu – zjednodušeně řečeno. U nezletilých to je pak podle mne ještě komplikovanější.

Evropa se vrací tam, kde bylo Německo ve 40. letech 20. století

Pokud mají právní odpovědnost, a opakuji, že nejsem odborník na tuto část práva, dalo by se o tom uvažovat. Ale pokud je za nezletilého právně zodpovědný jeho dospělý zákonný zástupce, pak pokuta nepadne na mladistvého, ale na rodiče (tedy zákonného zástupce). Jinak řečeno, dítě nic platit nebude. Vezete sousedovic kluka na trénink, ten se odmítne připoutat. Necháte ho tam, nebo ho odvezete? Pokud by vás zastavila policie a on nebyl i přes vaše výhrady připoutaným, zaplatíte za něj pokutu? Nebo jeho rodiče?

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Nevím, celá situace je značně nejistá, nebo na hliněných nohách, jak se říká. A čistě subjektivně nesouhlasím s nějakou formou kolektivní viny. To je absurdní. Skupina lidí nemůže odpovídat za prohřešky jedince. Pro ty, co nevědí, co kolektivní vina je, stručné vysvětlení. Kolektivní vina je princip odpovědnosti za činy jednotlivce přenášené na celou skupinu lidí. I když kolektivní vina může vést ke zvýšené odpovědnosti mezi členy skupiny, je obecně považována za morálně a psychologicky problematickou.

Jeden člověk udělá chybu a zaplatí za to všichi? To snad ne!

Ano, kolektivní trest může být efektivní, protože tlačí skupinu k ovlivnění jednotlivce. Ale princip je to nespravedlivý, protože trestá lidi, kteří se nepodílejí na provinění. Moderní právní systémy preferují individuální odpovědnost. Samozřejmě. To znamená, že každý člověk by měl nést následky svých vlastních činů. Nikdo nechce trpět za to, že soused z baráku hází odpadky z okna na ulici.

Zejména když sám je čistotný, recykluje. Historicky byla kolektivní vina uplatňována hlavně v autoritativních režimech, kde byl tento princip využíván k manipulaci veřejnosti a legitimizaci represí. Nebo ve válce. I proto je dnes vnímána negativně. Přesto zjevně myšlenka kolektivní viny nezmizela zcela a někdy bývá využívána k ospravedlnění různých forem sankcí a diskriminace, obvykle na základě stereotypů a předsudků. To je ale špatně.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Jinak řečeno, jsou tady společensky nepřijatelné přístupy, které absolutně nepřipouštějí princip kolektivní viny. Typicky odpovědnost skupiny lidí (třeba nějaké etnické či rasové menšiny) za chování jednotlivce. Nelze v rámci současného společenského řádu nahlížet na celou skupinu opálených spoluobčanů jako na pachatele trestné činnosti. Je to záležitost jednoho konkrétního člověka. A podle stejné analogie nelze nahlížet na posádku auta jako na společného viníka prohřešku jednoho cestujícího. Nebo se pletu?

Co si o kolektivní vině myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články