Co je nastříkáno bílou barvou na silnici, musí řidič znát, dodržovat a respektovat. U jedné věci to ale neplatí.
Asi jste je už viděli. A možná jste si říkali, co znamenají, pokud vůbec něco znamenají. Když na ně člověk narazí poprvé, možná si řekne, že jde o dílo vandala, třeba partu puberťáků se spreji. Ale protože jsou skoro všude, člověk začne spekulovat, o co by mohlo jít. Že to nemůže být náhoda. Mluvím o dvou bílých čtvercích nastříkaných na silnici. Abych byl přesný, symbol tvoří dva bílé čtverce, dotýkající se jedním rohem. Nejde o dílo náhody ani „umělecký skvost“ vandala či sprejerů. Bílé čtverce na silnicích nejsou náhodnou anomálií.
Bílé značky na silnici obvykle musí řidiči znát, tady ale ne
Jsou součástí důležitého procesu tvorby digitální technické mapy. Mohou za to v podstatě geodeti, kteří mají tento projekt na starosti a používají tyto vlícovací a kontrolní body pro zajištění přesnosti mapování silniční infrastruktury. Dva bílé čtverce, dotýkající se jedním rohem, slouží jako základní orientační body, které pomáhají zaznamenat polohové údaje s požadovanou přesností. Tento proces je důležitý pro vytvoření digitální mapy, která bude mít mnohostranné využití, včetně lepšího plánování, správy a modernizace krajské infrastruktury.
Kde jsou čtverce k vidění? Skoro všude, lakonicky řečeno. Na asfaltových komunikacích II. a III. třídy. Jde o jeden z typů geodetických bodů podle zákona č. 200/1994 Sb., které tvoří ucelené bodové pole nutné pro pořízení státem nařízeného mapového díla, tzv. vlícovacích měřických bodů. Pokud se řidiči obávají, že se jich to nějak týká, nemusí se bát. Nejde o dopravní značky, čtverce nemají žádný vztah k vodorovnému dopravnímu značení dle vyhlášky č. 294/2015 Sb. a není třeba se jimi jakkoli řídit.
Vzhled a signalizace vlícovacích bodů vychází z návodů Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního (ČÚZK). Pokud by někdo tvrdil, že viděl různě vypadající čtverce, je to pravda. Vzhled a umístění se mohou mírně lišit v závislosti na lokální situaci. Digitální mapy jsou podle zákona povinné pro všechny kraje v ČR. Jejich příprava se neobejde bez precizního sběru dat, který je základem pro další kroky v rámci tohoto rozsáhlého projektu.
Řidiči mohou bílé čtverce zcela ignorovat, netýkají se jich
K tomu jsou potřeba právě tyto čtvercové značky, které jsou umístěny přímo na tělese silnic. Bez nich by nebylo možné dodržet parametry, jež jsou pro zajištění přesnosti mapování nezbytné. Začíná to nástřikem čtverců, poté přichází na řadu mobilní mapování, což zahrnuje speciální vozidla vybavená kamerami, podobně jako auta, která fotí mapy pro Google. Mapování se provádí nejen z automobilů, ale i z letadel. Body se skenují kamerami z letadla či automobilu.
Podle ŘSD jde o jednu z metod pořizování velmi přesných geodetických dat. Jmenuje se letecká stereofotogrammetrie a bodové zaměřování pomocí specializovaných geodetických vozidel. Obě metody vyžadují přesné a dobře signalizované vlícovací body, které jsou polohově určeny s velmi vysokou přesností. Pro zajímavost, pátral jsem a zjistil, že nejde historicky o žádnou novinku.
Kdo na bílé čtverce vztáhne ruku, dopouští se trestného činu
Pokud se nepletu, letecká fotogrammetrie na našem území sahá do šedesátých let minulého století. Nicméně skutečné začátky lze dohledat až ve dvacátých letech 20. století. Dekádu poté vznikla fotoletecká skupina, která zajišťovala podklady pro Vojenský zeměpisný ústav. Zpět do současnosti.
Zmínil jsem vandaly. Jak už víme, nejsou autory bílých čtverců. Naopak je poškozují. A to je mimochodem trestný čin. Lidé tyto značky buď ničí celé, nebo je přemalovávají. Černá nebo jiná barva, kterou jsou čtverce poškozovány, způsobuje komplikace. Značky je třeba opakovaně označovat a geodeticky zaměřovat, což zpomaluje celý proces mapování a zároveň zvyšuje náklady spojené s obnovou těchto důležitých bodů.
Já bych se zeptal „proč?“, ale zbytečně bych tím jen utvrdil sám sebe v přesvědčení o nerozumu některých spoluobčanů. Že je poškozování jen přestupkem? Ano, ale může být hodnoceno i jako trestný čin. Zásadně to narušuje veřejně prospěšnou práci, na níž závisí přesné mapování kraje. Cílem celého projektu digitální mapy je získat detailní technické údaje o silnicích, mostech, tunelech a dalších prvcích infrastruktury.
Tyto informace budou následně využity nejen pro správu a údržbu komunikací, ale také pro další rozvoj a modernizaci regionu. Měly by přispět ke zlepšení v mnoha oblastech správy majetku. Nicméně víme, jak to dopadlo s digitalizací ve stavebnictví. Doufejme, že to nebude stejné fiasko. Tak či tak, pro nás jako řidiče to znamená, že bílé čtverce nemusíme vůbec řešit.