O zákazníky nejde, ani o nadšené řidiče jako takové. BMW mluví o tom, jaké budou nové modely, a ty nebudou benzínové.
Ikona. Ano, je to ikona. To musí uznat i ten, kdo BMW a jeho sportovní modely právě nemiluje. A třeba fandí Mercedesu a „jeho“ AMG. Tak či tak, BMW M3 je skutečně ikonický model, má dlouhou historii sahající až do roku 1986. Tehdy byla poprvé představena první generace E30 M3. Vůz byl původně navržen jako homologační pro závodní vozy. Říká vám něco zkratka DTM? Auto muselo splňovat specifická pravidla závodních seriálů, v nichž mělo soutěžit.
BMW M3 vzniklo kvůli závodům DTM, dnes jde jen o image
První generace byla vybavena čtyřválcovým motorem s výkonem 143 kW a dosahovala maximální rychlosti 235 km/h. Charakteristickými rysy byly rozšířené blatníky, zadní spoiler a agresivní aerodynamika, které zvyšovaly výkon a stabilitu vozu. Dnes je považováno za raritu, respektive klasiku. S příchodem druhé generace E36 M3 v roce 1992 se změnil design i technické specifikace. Tento model byl „nabuzen“ řadovým šestiválcovým motorem.
Ten postupně nabízel různé varianty výkonu, od 213 kW do 236 kW. Tento model byl významným krokem vpřed díky pokročilým technologiím, jako byly například variabilní časování ventilů VANOS. Třetí generace E46 M3 byla představená v roce 2000. Tento model měl pod kapotou opět řadový šestiválec, tentokrát s výkonem 252 kW. M3 E46 byla dostupná ve dvou karosářských verzích: kupé a kabriolet. Technologie jako elektronická stabilizace (DSC) a sekvenční manuální převodovka (SMG) přispěly k jejímu úspěchu na trhu.
Už jen když o tom autě píšu, mrazí mě z toho, jak moc se mi líbilo. Ten motor, 3,2litrový šestiválec, byl skvělý. Měl jsem ho rád. V M3, ale i v Z4 M. No nic, zpět „do budoucnosti“. Čtvrtá generace E92 měla místo tradičního šestiválce osmiválec s výkonem 309 kW. Popravdě, i tohle auto jsem měl hrozně rád. Bylo to první auto, se kterým jsem jel na Nordschleife. To je vzpomínka, která přetrvá.
Je BMW s osmiválcem ideální prvotinou na Ring? Ano!
Pátá generace se vrátila k použití řadového šestiválcového motoru. Tentokrát ovšem přeplňovaného dvěma turbodmychadly. A foukaný šestiválec má i poslední generace G80 M3. A co bude dál? Rozhodně to nebude šestiválec, nebude to ani osmiválec. Nebude to totiž nic, co by vzdáleně vonělo benzínem. Jedno je jisté. BMW M3 si za svou historii získalo pověst jednoho z nejvýkonnějších a nejuznávanějších sportovních vozů.
Jeho vývoj od první generace po současnost odráží zjevný technologický pokrok. Každá generace M3 přinesla nové technologie a vyšší standardy výkonu. S přechodem na elektrifikaci v blízké budoucnosti se očekává, že BMW M3 bude i nadále ztělesňovat dynamiku, výkon a inovace, které definují tuto ikonickou modelovou řadu. Jenže je tady jedno velké „ale“. BMW se připravuje na zásadní změnu své sportovní divize M.
Co bude v M3 následovat po šestiválci? Elektromotor, jak jinak
Ta bude zahrnovat přechod na plně elektrické modely. A teď si prosím dejte pár minut na to, abyste to vstřebali a vzpamatovali se z toho. Přechod bude proveden na nové platformě Neue Klasse. První z těchto elektrických modelů, včetně nové generace BMW M3, se očekává kolem roku 2026 nebo 2027. Nová M3 tedy už nebude vrnět, ale bzučet. Nová generace bude mít čtyři elektromotory a software určený k maximální jízdní dynamice. To přinese výkon až 1 000 kW (1 359 k) a zrychlení z 0 na 100 km/h za zhruba tři sekundy.
Tento výkon bude dosažen díky pokročilým technologiím, jako je 800V architektura, která umožní rychlé nabíjení a dlouhodobou sportovní jízdu. Já mám ale jiný názor. Nejde jen o výkon. Zpět k začátkům. První BMW M3 mělo bratru 200 koní a stačilo to. Teď je potřeba tisíc. Ředitel divize M zdůraznil, že nové modely budou mít specifické vyladění podvozku. A odlišné chemické složení akumulátorů, které zajistí vyšší výkonnost a efektivnější chlazení než u běžných modelů. Přečíst to nahlas, tak se mi udělá zle od žaludku. Je mi těžko, už jen když to píšu.
Motor už nikdo neřeší, u M3 se bude BMW pyšnit bateriemi
Namísto abych psal o objemu motoru, píšu o chemickém složení baterií?! Modely se čtyřmi elektromotory budou vybaveny pokročilým systémem řízení točivého momentu. Ten „výrazně zlepší jízdní vlastnosti a dynamiku vozidla“. Výkon těchto aut prý překoná vše, co BMW dosud nabídlo. A znovu, opravdu jde právě o tohle? Kromě verze se čtyřmi elektromotory se zvažuje také dvoumotorová varianta s pohonem zadních kol.
Ta nabídne výkon kolem 500 kW (679 k) a odlišný jízdní zážitek. Možné je také uvedení karosářské varianty kombi M3 Touring a verze pro SUV Neue Klasse X, která by mohla přijít na trh kolem roku 2027 nebo 2028. Teď už skutečně sahám po prášku na žaludeční potíže. SUV? Že se ale vůbec zneklidňuji. Elektromotory pro nové modely budou navrženy tak, aby byly lehké a kompaktní.
Zároveň budou vybaveny systémem chlazení, který umožní jejich nepřetržitý vysoký výkon. BMW prý očekává, že nové elektrické modely M získají srdce a mysl fanoušků sportovních vozů. Nezískají. U Audi už sklízejí ovoce této pokřivené teorie a mluví se o zavření továrny. Je otázkou, jestli to nové modely BMW M mohou změnit, jestli to mohou zvládnout. Přechod na elektrifikaci prý „představuje pro BMW významný milník a slibuje revoluci v segmentu sportovních vozů.“ Bude to milník, anebo poslední hřebík do pomyslné rakve? Ukáže čas.