Praktická a odolná technika v elegantní karoserii, navíc s motorem, který už se nikde jinde nedá sehnat. Proč je třeba si ho koupit?
Labutí píseň tradičních řadových šestiválců s atmosférickým plněním se značkou BMW. Generace BMW řady 3 E92 Coupé, vyráběná v letech 2006 až 2013, znamenala konec jedné éry. Tradice tohoto modelu v provedení kupé s atmosférickým řadovým šestiválcem, pohonem zadních kol a manuální převodovkou byla svého času ikonickou. Jak jinak, šlo vlastně o extrémně atraktivní variantu zcela běžného „rodinného“ automobilu.
Jeden model auta nabízel praktičnost i emoce a eleganci
Nebylo mnoho automobilek, které nabízely vedle sedanu a kombi také kupé. Navíc se zadokolkou. A tak i když nástupci této generace již nenabízejí tuto kombinaci ve standardních verzích, E92 Coupé zůstává zajímavou ojetinou. A to zejména ve své špičkové verzi 330i. Dvoudveřové kupé E92 v konfiguraci s benzinovým řadovým šestiválcem a pohonem zadních kol se dnes může dostat na cenově velice přijatelnou hladinu.
Přesto je, logicky, dražší než praktické verze. A je také méně dostupnější co do počtu ojetin na trhu. Modely s manuální převodovkou, výbavou a M-paketem se dají sehnat za rozumné peníze. Přestože ceny neklesají, naopak jejich stagnace svědčí o stále zachované atraktivitě těchto vozů. Oproti předchozí generaci E46 přinesla E90/E92 lepší antikorozní ochranu karoserie, modernější výbavu a vyšší úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti.
Starší motory jsou lepší než ty novější s přímým vstřikem
Z hlediska konstrukce však došlo ke kompromisům, například zadní náprava je z plechových profilů, což mohlo vést k problémům s korozí. Ojetá BMW řady 3 E92 mohou mít několik specifických problémů, na které by si potenciální kupci měli dát pozor. Mezi nejčastější problémy patří hluk od podvozku a bouchání kol. To není vada jako taková, ale vlastnost pneumatik runflat. Vůle v zavěšení se dá označit za systémový problém ojetin z českých silnic. Realitou je celkově zanedbaná údržba většiny ojetin a z ní plynoucí další problémy.
Podvozek je obecně ošizený a zadní náprava na více ojetých modelech může vykazovat známky koroze, jak už bylo řečeno. Doporučuje se investovat do výměny silentbloků a opotřebovaných dílů zavěšení. Příplatkové aktivní řízení, měnící převod podle stylu jízdy, není ideální volbou. Určitě ne pro pravověrného řidičského nadšence. Při koupi je doporučeno zjistit, zda vozidlo toto vybavení má, a případně se mu vyhnout.
Automat ZF je šestistupňový a v případě modelů 335i funguje i dvouspojkový automat 7DCT, oba mohou být spolehlivé. Pravidelná výměna oleje je však klíčová pro zajištění jejich správné funkce. Jakým motorům se spíše vyhnout? Modely s motorem N53 mají potenciální rizika spojená s přímým vstřikováním. Kvalitní údržba a pravidelná výměna oleje jsou nezbytné. Vyšší spotřeba oleje je běžná, ojetiny si po vyšším nájezdu vždycky něco vezmou, ale litr oleje na 1 000 km už je moc.
Přeplňování dorazilo, nicméně lepší jsou atmosférické verze
Zakarbonování motoru hrozí proto jednotkám N43 (318i a 320i) a N53 (325i a 330i) s přímým vstřikováním. Závady vstřikování a občas i vysokotlaké palivové pumpy se mohou týkat motorů N43 (318i a 320i) a N53 (325i a 330i). Závady systému Vanos a ucpávání kanálků oleje hrozí motorům N52 při dlouhých intervalech mezi výměnami oleje. Problémy elektrické vodní pumpy mohou nastat při vyšších nájezdech, stejně tak závady automatických převodovek, především kvůli neměněnému oleji.
Možné jsou problémy systému xDrive, potíže jednotek ABS, problémy s akumulátorem a elektroinstalací zejména vinou neodborných zásahů. Existuje také riziko koupě podvodné ojetiny, která bude mít stočený tachometr či falšovaný původ. I toto je třeba brát na vědomí, byť nejde přímo o technickou záležitost. Motory, které doporučujeme? Jsou to jednotky s kódovým označením 325i/330i N52 do data výroby 09/2007.
Rizika jsou spojená zejména s motory po faceliftu a původem
Je to poslední generace řadových atmosférických šestiválců s nepřímým vstřikováním, jde o velice dobré motory. Také motor 335i N54 (do data výroby 03/2010), třílitrový šestiválec se dvěma turby, je servisně už náročnější řešení (citlivost na kvalitu oleje a paliva), ale pořád je to asi lepší než s velmi rizikovými přímovstřikovými šestiválci N53. Pod kapotou tohoto trojkového bavoráku samozřejmě pasovala i nafta. Jakkoli to není ukázka sportovnosti, tak motory 325d/330d M57 (do data výroby 09/2008) nejsou špatné.
Jen je třeba hledat ty s pravidelným a dobrým servisem. BMW řady 3 E92 Coupé z let 2006 až 2013 nepředstavuje typický sběratelský stroj, ale nabízí ojetinu v atraktivní konfiguraci a stále kvalitní jízdní zážitek pro nadšené řidiče. Aktuálně je na německém inzertním serveru na prodej BMW 330 Ci Edition Exclusive s manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Rok výroby auta je 2006. Auto má najeto asi 50 000 km.
Nabídka je omezená, přesto není radno kupovat narychlo
Třílitrový šestiválec nabízí slušný výkon, stejně slušná je i výbava. Nepraktická může být světlá kůže, ale na druhou stranu, na trhu není tolik pěkných aut, aby byla příležitost příliš spekulovat a nedělat určité kompromisy. Kompromisem nesmí být ale prověrka, ta je nezbytností. Jinak za cenu v přepočtu 590 000 Kč může být toto auto zajímavou investicí. Která se sice asi příliš nezhodnotí finančně, ale určitě se „vyplatí“ s ohledem na řidičskou zábavu a jízdní vyžití.