Brno musí mít to, co Praha, i když naštve tisíce řidičů. Spustí úsekové měření. Na 70 km/h, kde je 50 km/h, se bude jezdit 60 km/h

Druhé největší město u nás tak nějak zaspalo a teprve teď se chystá vytasit s měřením, které v hlavním městě funguje už roky.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Když dojde řeč na Brno, tak s oblibou říkám, že jsem byl víckrát v Barceloně než v Brně. Jde o rádoby vtipnou poznámku v tom smyslu, že nemám důvod do moravské metropole jezdit. Vyjma účastí na nejrůznějších motoristických akcích na Masarykově okruhu. Ale to není až tak úplně Brno. Když jedu na okruh, do Brna vlastně ani nedojedu, vyrazím po D1, pak Ostrovačice, sjezd a okruh. V Brně jako takovém jsem byl dvakrát.

Nejlepší na Brně je závodní okruh, který je tedy před Brnem

Jednou jsem tam pracoval na nějaké cateringové akci, podruhé vyzvedával nějaké zboží. A ano, potřetí se jel podívat na auto, které jsem chtěl koupit. Ale že bych navštívil Brno jako takové, to nikdy. Mám ale rád vtipy o Brně a o Brňácích. A ne, nejsem původem Pražák, aby bylo jasno, rodilý Pražák by mě označil za náplavu. Spíše se mi jen líbí to popichování, hašteření, beru to jako nevinnou součást naší povahy. Rád před kamarády z Brna utrousím poznámku o tom, že se divím, že přijeli do Prahy a že dostali vízum.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Oni kontrují zase peprností mířenou na Pražáky. Máme se rádi. Vlastně jim docela závidím. Tedy záviděl jsem to, že nemají ve městě žádné úsekové měření. Oni se mi smáli, jak sbírám pokuty za rychlost a platím jako mourovatý, a oni nic, protože „mí totiž tady toto žádné tyto radary nemáme“. Brněnský přízvuk se mi takhle napodobuje těžko. Nemají, ale budou mít. Brno se chystá na velkou změnu v městském dohledu nad rychlostí.

A zase to Brno. Nuda tam není, v 10km koloně můžete hrát šipky nebo sledovat, jak policajti podvádějí s majáky

Zatímco v Praze jsou úsekové radary běžnou součástí silničního provozu, v Brně se tento systém zatím nepoužíval. To se ale brzy změní. Radní totiž plánují zavést první úsekové měření rychlosti přímo v městské zástavbě, a to na Kníničské ulici. Lhal bych, kdybych řekl, že vím, kde to je. V Brně znám jednu jedinou ulici kdesi na periferii, kde má kamarád firmu. Kníničská ulice je prý známá svým špatným povrchem a aktuálně zde probíhají stavební práce. Rychlost je proto snížena ze 70 km/h na 50 km/h.

Špatný asfalt si vynutil snížení rychlosti, po opravě bude co?

A právě zde má být umístěn první úsekový radar, který bude měřit rychlost na delším úseku, nikoliv jen na jednom bodě. Pokud si myslíte, že můžete zpomalit jen u radaru a pak zase šlápnout na plyn, tak na to zapomeňte. Půjde o úsekové měření, systém změří průměrnou rychlost mezi dvěma body. Po dokončení oprav by se rychlost měla zvýšit na 60 km/h. To je podle mě typické Brno. Byla tam sedmdesátka, tak to snížili na padesátku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A až se asfalt opraví, zvedne se to, ale už jenom na šedesátku. Ještě ať se tam v noci jezdí třeba čtyřicítkou, a bude fakt groteska. A proč právě Kníničská? Znovu, vycházím jen z toho, co jsem se dočetl a co mi řekli kamarádi, když jsem se ptal. Ale jestli je to pravda, nevím, třeba si ze mě Brňáci zase dělali srandu. Nicméně pokud je to tak, je tato ulice nejen frekventovaná, ale také sousedí s velmi vytíženou cyklostezkou.

Takže je tady zřejmě záměr zvýšit i bezpečnost cyklistů. Tomu rozumím a nemám nic proti tomu. Kdy bude celá věc odstartována? Do Brna se vrací Moto GP, jestli se tedy mohu začít radovat, a tak by měl systém začít fungovat před 20. červencem 2025. Brňáci si tak budou muset zvykat na nový typ radarů a na to, že platí pokuty za rychlost. Ale ano, mají další věc, kterou doteď mohli Pražákům jenom závidět.

Má tohle Brno zapotřebí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články