Šetřit palivo a brzdové obložení lze mnoha způsoby, jedním z nich je brzdění motorem při jízdě z kopce. Je ale potřeba vědět, jak na to.
Valná většina řidičů používá ke zpomalení auta tradiční postup, prostě šlápne na brzdový pedál a auto zabrzdí prostřednictvím brzdové soustavy. Existují ale i jiné možnosti, jak auto zpomalit, například brzdění motorem. Měl by ho znát každý řidič. Každý motorista by měl vědět, že se může hodit a kdy je dokonce vhodné jej použít. Nejenom kvůli úspoře paliva, ale také z důvodu menšího opotřebení součástí auta.
Brzdit motorem je potřebná dovednost, když je třeba
Důležité je nespoléhat se na „babské“ rady a „odborné“ komentáře zasloužilých nemoderních řidičů. Brzdění motorem je v podstatě jednoduché na provedení, ale vyžaduje určitý cit a zkušenost. Jednoduchost spočívá v tom, že stačí sundat nohu z plynu a je to. Dílčí komplikovanost je ukrytá v riziku poškození automobilu. Platí pravidlo, že čím nižší rychlost je zařazena, tím více bude při brzdění motorem auto ztrácet rychlost.
Jede-li řidič autem z kopce na pětku, podřazení na čtvrtý rychlostní stupeň přiměje auto zpomalit. Následné podřazení na trojku způsobí další zpomalení, je ale zapotřebí sledovat a nezvýšit přehnaně otáčky motoru, jinak se může tento styl brzdění prodražit. Klíčové je přizpůsobit styl podřazování strmosti kopce a rychlosti jízdy.
Při nízkém stupni hrozí přetočení motoru do omezovače
Motorista musí znát své vozidlo, automobily mají různé převodování a délky rychlostí a nelze dát jednoznačnou a obecnou radu, kdy a jak podřazovat. Expert na servis evropských a japonských automobilů, pan Pavlíček k tématu říká: „Brzdění motorem je jistě v pořádku, řidič ale nesmí přetočit motor. Nesmí se dostat otáčkami do omezovače, pokud jede na šestku z dlouhého kopce a podřadí na trojku, tak zcela jistě skončí destrukcí.“
Jedním z hlavních důvodů, proč jezdit z kopce s brzděním motorem je úspora paliva. Bez nohy na plynu jsou mimo akci vstřiky, do systému není dodáváno paliva, tedy žádné není ani spotřebováváno. Výjimku pro tento styl jízdy tvoří staré dvoutaktní motory. Vzhledem ke konstrukci probíhá s dodávkami paliva zároveň i mazání čili kdo nešlape na plyn, nemaže. Proto například majitelé Trabantů brzdit motorem nemohou.
Jasné pravidlo, kdo nešlape na plyn, šetří palivo
„Někteří starší řidiči, zvyklí na dvoutaktní motory, si chybně myslí, že brzdit motorem je špatné pro všechna auta obecně. Není to pravda,“ říká expert Pavlíček. „Hrubé podřazení o více než jeden rychlostní stupeň může také značně zatížit spojku,“ pokračuje odborník, „je potřeba snižovat rychlostní stupně postupně, nepřehnat to s otáčkami.“
Druhým důvodem, proč brzdit motorem, je ušetření brzd. Každý řidič, který jezdí na hory, musí vědět, že sjíždění dlouhých mnohakilometrových kopců, například v Alpách, sebou nese zátěž na brzdový systém. Je vhodné pomoci brzdám tím, že řidič brzdí motorem. Nedochází k takovému opotřebení destiček, čili je zde jasná finanční úspora.