Je lepší brzdit motorem nebo vyřadit na neutrál? Zeptali jsme se experta, vyvrátil český mýtus

Mýtus nebo trik, jak snížit spotřebu? Existují dva základní styly, jak jezdit z kopce a jenom jeden je správný a úsporný.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Kdybych se zeptal svého dědy, byť už dávno není mezi námi, vím cop by mi odpověděl na otázku, jestli jezdit z kopce na neutrál anebo brzdit motorem. Pamatuji si cesty starým embéčkem z venkova do města, které leželo pod kopci a to, jak děda vyřazoval nahoře rychlost a jel pak několik kilometrů až do města na neutrál. I za cenu, že dole pod kopcem, když se terén změnil do roviny, auto už téměř nejelo. A do města jsme vjížděli krokem. „Šetřím palivo, kluku, jasný?“ Jako bych ho slyšel. Měl pravdu a pokud ano, platí to stále, i dnes?

Karburátor je dnes historickým artefaktem, auta mají ECU

Rozhodování mezi jízdou na neutrál a brzděním motorem je jednou z otázek, která dělí řidiče na dva tábory. Zatímco jedni přísahají na volnoběh jako způsob úspory paliva, druzí považují brzdění motorem za efektivnější. A také za bezpečnější techniku. Jak to tedy skutečně je? Který způsob jízdy je ekonomičtější, a co je důležitější – který je bezpečnější a šetrnější k vašemu autu? Začněme otázkou spotřeby paliva.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Při brzdění motorem dochází k tomu, že se přívod paliva do motoru automaticky zastaví. Řídicí jednotka moderních vozidel jednoduše pozná, zda motor pohání kola, a zda je potřeba spotřebovávat palivo. Výsledkem je defacto nulová spotřeba během této fáze jízdy. Pokud jedete na neutrál, motor běží na volnoběh a stále potřebovává malé množství paliva. Tady už se nabízí první otázka. Pokud chcete ušetřit každou kapku benzínu, proč byste měli jezdit na neutrál, když brzdění motorem znamená nulovou spotřebu? Odpověď je tak, jako obvykle, velice jednoduchá.

7 důvodů, proč vám u auta dramaticky roste spotřeba. A jak ji stlačit zpět na minimum (2,2 litru na 100 km)

Je to zvyk, mýtus nebo mylná představa, že volnoběh je ekonomičtější. Když chcete brzdit motorem, prostě jen sundáte nohu z plynu a ponecháte zařazenou rychlost. Motor klade autu náležitý odpor, to vede k postupnému snižování rychlosti vozu. U moderních vozů je během brzdění motorem tedy přerušeno vstřikování, a to vede k nulové okamžité spotřebě paliva. Vnímám to třeba u firemního kombíku. Jedu z kopce a řídící jednotka sama preventivně podřadí a brzdí motorem. Popravdě i tam, kde já bych nechal třeba odřazeno na vyšší kvalt.

Vyřadit nebo nebo nechat zařazený kvalt, často otázka zvyku

Vyřazení na neutrál je v kontextu doby spíše nešvar než nevinný zvyk. Musím vzpomenout zase na dědu, jde totiž o styl jízdy, který praktikují zejména starší řidiči. U aut s karburátorem byla totiž dřív jízda na volnoběh považována za způsob úspory pohonných hmot. Dejme tomu, ale dnes je to jinak, jak jsem zmínil. V moderních autech motor na volnoběh stále spotřebovává palivo k udržení minimálních otáček. Co to znamená? Že jízda na volnoběh nepřináší očekávané finanční úspory. Ekonomie a finance jsou však jen jednou částí pomyslné rovnice.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Dalším klíčovým faktorem je bezpečnost. Když jedete na neutrál, nemáte kontrolu nad rychlostí auta tak, jako když máte zařazený rychlostní stupeň. Na mokré nebo kluzké vozovce může být tento fakt klíčový. Při brzdění motorem se kola vozidla zpomalují plynuleji. Snižuje riziko zablokování kol, a tedy i smyku. Navíc máte stále kontrolu nad autem, pokud je třeba rychle akcelerovat. To je zásadní při nečekaných situacích, například pokud byste museli rychle předjíždět nebo jinak akutně manévrovat. Na neutrál jedete spíše jako pasažér než jako aktivní řidič.

Se zařazenou rychlostí řidič auto má víc pod kontrolou

I když zareagujete na nečekanou situaci rychle, máte k dispozici pro řízení v první fázi manévru pouze volant. A ne motor pod výkonem. Další věc, který stojí za zvážení, je opotřebení brzd. Pokud při každém zpomalení používáte pouze brzdový pedál, brzdy se opotřebovávají rychleji. Logicky, dochází k tření. Brzdění motorem naopak tuto zátěž částečně snižuje. To je zvláště patrné při jízdě z kopce, kdy se dlouhodobé brzdění brzdovým pedálem může projevit přehřátím brzdového systému a snížením jeho účinnosti.

Naproti tomu při brzdění motorem je zatížení rovnoměrně rozloženo mezi brzdový systém a motor, což prodlužuje životnost obou komponent. Tady musím zmínit i riziko přehřátí brzdové kapaliny. Při jízd z dlouhých kopců, typicky když člověk jede z hor, zejména těch rakouských nebo italských, zasazeno do našeho lokálního kontextu a zvyklostí. V takovém případě je brzdění motorem nutností. Ale ano, existují situace, kdy může být jízda na neutrál výhodnější.

Povinná výbava v Estonsku iZdroj fotografie: Depositphotos

Například při dojíždění ke křižovatce na rovině. Ale i zde platí, že moderní vozy často samy optimalizují spotřebu paliva tak, že brzdění motorem není nevýhodou. Jsou tady navíc nové technologie, třeba systém start-stop, které se snaží snížit spotřebu. Plus samozřejmě zase bezpečnost. V konkrétním případě plachtění směrem ke křižovatce v rámci včasného zabrzdění před hranicí křižovatky nebo vpředu stojícím autem. Takže co, neutrál nebo brzděné motorem? Myslím, že v dnešní době už je volba zcela jasná.

Jakým stylem jezdíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články