Proč je brzdový pedál širší než plynový? A proč se vás to (ne)týká? Správný řidič by měl účel znát

Záhada, které je třeba přijít na kloub, možná se to týká velké části řidičů a ti o tom ani nevědí. Co s těmi pedály je?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Auta jsou si ve své podstatě velmi podobná. Volant, čtyři kola ve čtyřech pneumatikách, motor, brzdy. Tak, jak se auta postupem času vyvíjela, výrobci je od sebe odlišovali. Šlo zejména o to získat konkurenční výhodu. Někdy se odlišnosti nevyplatili, šlo o slepou cestu. Třeba jako jedno sedadlo centrálně vpředu a podobně. Jindy se naopak věc uchytila a funguje dodnes. Bezpečnostní pásy, airbagy, vlastně i stěrače.

Auta jsou auta a fungují de facto stejně, v čem se liší a proč?

Ale jak jsem řekl, podstata je i po letech stále stejná. Motor, spalovací nebo elektrický, ale je pod kapotou. A tak dále a tak dále. Odlišnosti jsou, ale v detailech. Záleží třeba na typu pohonu. Anebo na rozdíle v typu řazení. Nedávno nám do redakce poslal e-mail pan Karel a my jsme se rozhodli ho zveřejnit po přečetní v plném rozsahu. „Koupil jsem si starší ojeté auto, poprvé jsem nechtěl manuál,“ píše pan Karel a argumentuje, že už je starý a nechce řadit.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

„Všiml jsem si, že je brzdový pedál nějak moc široký,“ a následně se čtenář Karel ptá, „proč to tak je?“ Co vy, všimli jste si někdy, že brzdový pedál u vozidel s automatickou převodovkou bývá širší než u těch s manuálem? Většina automobilů s automatickou převodovkou opravdu má širší brzdový pedál. I když neplatí to úplně vždycky. Když se sám sebe ptám, proč to tak je, dívám se na věc z druhé strany. Optikou auta s manuálním řazením.

Hrozivě vypadající nehoda: Poznáte alespoň tovární značku havarovaného vozu?

Tam je jasně daný prostor pro nohy. Musí tam být tři pedály, a tudíž vzhledem k omezené velikosti jsou pedály užší. Musí se tam vejít spojka, brzda a plyn. U automobilů s automatickou převodovkou není spojkový pedál, a to umožňuje zvětšit prostor pro brzdu. Brzdový pedál tedy může být širší. Proč tomu není u plynu? Myslím si, že jde o bezpečnost, aby nedošlo k nechtěnému sešlápnutí plynu. Někdo by mohl argumentovat pro širší brzdový pedál tím, že se na něj dá šlápnout oběma nohama. No, nevím. V případě rizikového brždění v nějaké kritické situaci… Ne.

V automatu je levá noha zcela mimo, odložena vlevo na opěrce

Ani tak si to neumím představit. Za mne je třeba v automatu jezdit tak, že je levá nohu zcela „mimo hru“. Řidič ji má odloženou na opěrce a používá jenom pravou nohu. Dobře, je tady výjimka, ale tu nedoporučuji v obecné rovině. Brždění levou nohou. Sportovní jízda to může vyžadovat. Stejně tak jako u některých aut ťuknutí do brzdového pedálu uvolní omezovač a řidič může vést auto pod plynem.

Ale jak říkám, tyto praktiky, pokud někdo chce používat, musí nejprve ovládnout. Typicky tréninkem na uzavřené trati. Proč je používání levé nohy de facto zapovězeno, mimo spojku u manuálu? Je to o citlivosti. A o tréninku, jak jsem zmínil před chvílí. Je důležité si uvědomit, že většina řidičů má pravou nohu citlivější. Používá ji pro ovládání plynového a brzdového pedálu. Má ji mnohem lépe vypracovanou než levou nohu.

Brzdit levou nohou lze, ale vyžaduje to trénink a vyšší citlivost

Ta tolik citu nepotřebuje, šlapání na spojku ji nevyžaduje, tam jde spíše o hrubou práci. Teoreticky by tedy použití obou nohou mohlo být užitečné při maximálním krizovém brzdění, to už jsem zmínil. A zamítl, protože to není potřeba. Je tady totiž velké riziko, že by při současném šlápnutí oběma nohama řidič šlápl nejenom na brzdu, ale i na plyn. A to by bylo kontraproduktivní. Proč je tedy brzdový pedál širší? Já vidím asi dvě možnosti, dva důvody.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tím jedním je bezpečnost. Na širší pedál se snadněji řidič strefí, snadněji ho se šlápne. Netápe, de facto jen natáhne nohu a ví, že brzdí. Druhým důvodem je komfort. Jakkoli smysl je vlastně podobný. Opět, řidič nemusí nijak zásadně přešlapovat, jen se posune pravou nohou mírně doleva a ví, že brzdí.

Nemusí to být nějak přesné, hlavně že to je dostatečně silné brždění. Nevím, jestli toto vysvětlení čtenáře pana Karla dostatečně uspokojí. Na druhou stranu si říkám, že zrovna toto není nějak důležité téma, jde za mě spíše o zajímavost. Pokud má z vás, čtenářů, někdo jiný názor nebo ví, proč tomu tak je, ať se podělí dole v komentářích. Za mě je zásadní používat plynový i brzdový pedál odpovědně. Tak, jak se má. A jezdit bezpečně.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie

Umíte řídit automat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články