Problém, který vlastně nemá řešení. Ať udělá řidič cokoli, tak jako tak poruší zákon a vystavuje se pokutě nebo bezpečnostnímu riziku.
Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem. Staré klasické přísloví v dnešní době tak trochu ztrácí smysl. V době umělé inteligence stačí mluvit do chytrého telefonu a z reproduktoru se ozve překlad do jakéhokoli jazyka. Neuvěřitelné. Nebo spíše ještě před pár lety nepředstavitelné. Jeden by si tedy řekl, že padly komunikační a jazykové bariéry. Ale není tomu tak. Ano, člověk, v našem hledisku řidič, je sice schopen díky chytrému telefonu a umělé inteligenci přeložit cokoli z jakéhokoli jazyka do češtiny a naopak. Ale jestli to tak dělá? Ne.
Neznalost hříchu nečiní? Kdepak, neznalost zákona neomlouvá
Chápu, že nikdo asi jen tak neprochází třeba rakouské nebo španělské motoristické weby nebo stránky s tamními zákony a nepřekládá si. Jen proto, aby věděl. Ale to je chyba, zejména pokud se tam motorista chystá jet. Právě teď v zimě se vyplatí vědět, co se u našich zahraničních sousedů, ale i v dalších evropských zemích vyplatí dodržovat. Typický a tradiční zimní nešvar – řízení automobilu v bundě. Že o nic nejde? Ale jde, jde o hodně. Jak to myslím? Jde o zdraví a bezpečnost, a také o pokutu. Ta může s ohledem na evropskou lokalitu dosahovat jednotek až desítek tisíc Kč. Mnoho motoristů si neuvědomuje, že řízení v zimní bundě není jen otázkou pohodlí.
Může mít i vážné právní a bezpečnostní důsledky. A co víc, v některých zemích za to hrozí pokuty, které skutečně šplhají až do desítek tisíc korun. Proč je zimní bunda za volantem problém? Na první pohled se může zdát, že zimní bunda za volantem je naprosto běžná věc. Koneckonců kdo by chtěl v mrazivém autě mrznout? Problém ale nastává ve chvíli, kdy si uvědomíme, jak moc může objemná bunda ovlivnit naši schopnost řídit. Omezený pohyb? Ano, ale nejde jen o něj. Zimní bundy jsou často objemné a ztěžují volný pohyb rukou. To může být problém při rychlých reakcích, například při otáčení volantem nebo při manipulaci s řadicí pákou.
Horší je špatné usazení bezpečnostního pásu. Je to tak, dalším zásadním problémem je, že zimní bunda brání správnému usazení bezpečnostního pásu. Pás by měl těsně přiléhat k tělu, aby mohl při nehodě správně fungovat. Pokud je mezi tělem a pásem silná vrstva oblečení, pás nemůže plnit svou funkci a riziko zranění se výrazně zvyšuje. Riziko podklouznutí je značné. V případě nehody může dojít sklouznutí těla pod bezpečnostní pás. To je způsobeno právě volným prostorem mezi tělem a pásem, který zimní bunda vytváří.
Bunda vytváří odstup, s nímž bezpečnostní pás nepočítá
Zimní bunda, zejména ta péřová nebo silně zateplená, vytváří mezi tělem člověka a bezpečnostním pásem silnou vrstvu, klidně i několik centimetrů. Dojde-li k nárazu a ke stlačení této vrstvy, pás nepřiléhá k tělu člověka správně. A co z toho plyne? Vyšší pravděpodobnost vážných zranění. Pás nedokáže člověka ochránit tak, jak by měl, kdyby byl řidič či spolujezdec bez bundy. Názor expertů říká, že diference mezi správně a nesprávně zapnutým pásem je otázkou přežití. Při nehodě v rychlosti 50 km/h se tělo člověka dá do pohybu s hybností odpovídající několika stovkám kilogramů.
Pokud pás není správně obepnut, mohou nastat vážná zranění hrudníku, břicha, či dokonce vnitřní zranění, která mohou být fatální. Zatímco v České republice za řízení v zimní bundě pokuta nehrozí, v některých zemích je situace jiná. Například v Rakousku nebo Německu mohou policisté pokutovat řidiče, pokud usoudí, že jejich oblečení ovlivňuje bezpečnost jízdy. A pokuty nejsou zrovna malé. Francie je na tom podobně, tam je pokuta za jízdu v bundě v přepočtu 3 200 Kč. Zhruba 6 000 Kč je pokuta za řízení v bundě ve Velké Británii.
Zákony obvykle typ bundy vůbec neřeší, pokuta přesto padne
Ovšem začne-li ji řidič sundávat za jízdy, může dostat pokutu až 76 000 Kč. Pokuta hrozí i ve Španělsku. A to tam vyloženě zákaz řízení v bundě v zákoně nemají. Ale, a jsme zpátky u toho jazykového vybavení, píše se tam, že „El conductor de un vehículo está obligado a mantener su propia libertad de movimientos, el campo necesario de visión y la atención permanente a la conducción, que garanticen su propia seguridad, la del resto de los ocupantes del vehículo y la de los demás usuarios de la vía. A estos efectos, deberá cuidar especialmente de mantener la posición adecuada y que la mantengan el resto de los pasajeros, … (artículo 11.2 del texto articulado).“
Pokud neumíte španělsky, tak to řeší v článku 18 tamního zákona o komunikacích, odstavci 18. Další povinnosti řidiče. Znamená to, že řidič vozidla je povinen zachovávat vlastní volnost pohybu, potřebné zorné pole a neustálou pozornost řízení, které zaručují bezpečnost jeho, ostatních cestujících a ostatních uživatelů vozidel na silnici. Pro tyto účely je třeba věnovat zvláštní pozornost udržení vhodné polohy a její udržení ostatními cestujícími (…), aby nedošlo k porušení.“
Bezpečnost řízení se dá aplikovat téměř na všechno, i bundu
Jinak řečeno, řízení v zimní bundě je považováno za porušení povinnosti zajistit bezpečnost jízdy. Policisté takto mohou argumentovat tím, že objemné oblečení omezuje pohyb řidiče nebo že pás není správně upevněn. A udělit pokutu. Ve zmíněném Španělsku v přepočtu 5 000 Kč. Jak se obléknout za volant v zimě? Řešení je jednoduché. U nás není bunda za volantem nijak zákonem řešena. Ale co tedy tam, kde problém může nastat?
Před jízdou si zimní bundu sundejte a raději se oblečte do několika tenčích vrstev, které vás zahřejí, ale nebudou omezovat pohyb. Další možností je nechat auto před jízdou zahřát? Ne, to je patová situace, i za to je v některých zemích, zejména v těch, o kterých už jsem v článku psal s ohledem na bundu, také zakázáno a pokutováno. Moderní vozy ale často nabízejí funkci vyhřívání sedadel nebo volantu, to může výrazně zvýšit komfort při řízení v chladném počasí a pomoci. Ten, kdo parkuje ve vyhřívané garáži, má vyhráno.
Nicméně stačí vyjet někam do zimy, zaparkovat třeba u sjezdovky a problém s bundou řeší každý. Když se nad tím zamyslím, tak řešení neexistuje. Buď člověk sedne do promrzlého auta svlečený a bundu nechá na sedačce, pak riskuje nachlazení. Nebo nechá auto zahřát na místě, pak riskuje pokutu za tento přestupek. Anebo vyjede v bundě a pak se vystavuje riziku zranění při nehodě a pokutě za řízení v bundě. Jak byste to řešili vy?