Vypálit auto je relativně snadné, stačí nesprávně připojit startovací kabely. Bezpečně nastartovat pomocí druhého auta není nic těžkého, když se ví, jak na to.
Stav baterie je jednou z věcí, kterou řidiči poměrně často u svých aut ignorují a nesledují. Ve výsledku pak přijdou k autu a nemohou ho nastartovat, v horším případě se do něj kvůli zcela vybité baterii ani nedostanou. Překvapivě se nejedná pouze o fenomén spojený se zimním obdobím a teplotami pod nulou, kdy je na baterie kladen větší nápor. Problém nastává velmi často, když se řidiči vrátí ke svému autu po letní dovolené.
Kdo má garáž se zásuvkou, měl by používat dobíječku
Pro nastartování pomocí kabelů existují jasná pravidla, při jejichž porušení hrozí destrukce nebo i vznícení elektroinstalace. V ideálním případě je nejlepší se takové nepříjemnosti vyhnout. Třeba tím, že řidič připojí své auto na udržovací nabíječku, pokud ví, že nějaký čas nebude automobil používat. Co dělat, když už je startování kabely nevyhnutelné, jak postupovat a jak se vyvarovat jiskře a vypálení vlastního, případně cizího auta?
Spálit elektroniku může neodborným přístupem řidič jak u svého vozu, tak u automobilu zachránce, který má vybitou autobaterii oživit. Klidně tím, že použije na první pohled běžné, nicméně zcela nevhodné startovací kabely. Nejčastěji sice shoří pouze akumulátor, obvykle když dochází k dodávce proudu do již nabitého akumulátoru.
Zkrat je problém, prevencí jsou dobré kabely a správný postup
Akumulátor jako takový je relativně cenově dostupný, dá se pořídit v řádech několika tisíc korun. V horším případě se poškození týká širší elektroinstalace. Ke spálení generátoru může dojít při pokusu o startování auta s běžícím motorem. Riskantní je zkoušet nastartovat auto se zapnutým zapalováním a také dobíjení vozu s autobaterií s nižší kapacitou. Vše z výše uvedeného může způsobit zkrat. Ne vždycky, ale riziko tady je.
Mezi nejčastější prohřešky a příčiny patří použití zoxidovaných vodičů, porušení algoritmu kontaktního připojení nebo použití vodičů s nízkým profilem. Velkou chybu dělají motoristé tím, že kupují nejlevnější kabely někde na pumpě. Laicky se dají kabely srovnat podle toho, jak jsou masivní, jak jsou silné. Nebo i podle hmotnosti, když někdo nerozumí elektrice. Ty kabely, které budou při stejné délce více vážit, stačí srovnat potěžkáním v rukách, budou kvalitnější.
Nejprve plus, potom minus. U nabitého auta
V rámci prevence potíží je třeba použít správné kabely, s dráty s dostatečnou kapacitou. A dodržet předepsaný postup. Před spojením obou aut je nutné zajistit vypnutí veškeré elektroniky. Pak se spojí dohromady kladné póly. Následně dojde k propojení záporných pólů autobaterií. Nejprve se kabel připojí k „záchrannému“ vozu, potom k dobíjenému automobilu. Pak se nastartuje motor auta a začne se dobíjet.
Pokud vše proběhne, jak má, auto s vybitou baterií nastartuje. Nedojde-li k nastartování, může být chyba v něčem jiném než jen v baterii, a odtahu do servisu se tak majitel asi nevyhne. Pokud motor naskočí, je dobré nechat ho běžet tři až pět minut na volnoběh. Teprve potom můžete odpojit kabely, v opačném pořadí než při zapojování.