Ceny ojetin se zbláznily: Skokově vzrostly o desítky procent. Kolik nyní stojí vaše auto? Spočítáno za 5 vteřin s kalkulačkou

Kolik stojí dobrá a kvalitní ojetina? Více, než stála před rokem, to samé ale platí i pro auta, která jsou stará a nikdo je nechce.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Ceny ojetých aut jsou citlivým tématem, a vlastně dost neprůhledným. Je tady řada nových faktorů, které dříve trh nemusel řešit. Ceny letí nahoru, nabídka se zmenšuje a to, co dříve bylo považováno za dostupné auto, se dnes stává luxusem. Tento trend se nevyhýbá žádnému segmentu. Ať už hledáte malý městský hatchback, rodinné SUV, nebo dokonce starší prémiový sedan, připravte se na to, že si připlatíte. A to pořádně.

Kde koupit ojetinu? Německo asi stále v pořádku, Polsko ne

Podle nejnovějších dat dosáhly ceny ojetých aut v Evropě historického maxima. Na věc je třeba dívat se když ne globálně, tak evropsky. Trhy jsou propojené, sami to víte, často (vím to z vašich reakcí a komentářů) jezdíte pro auta třeba do Německa. Začnu čísly. Průměrná cena ojetého auta v Polsku, které je jedním z největších trhů s ojetinami ve střední Evropě, se vyšplhala na 35 000 zlotých, což je v přepočtu zhruba 210 000 korun. Tento nárůst není jen otázkou posledních měsíců. Od začátku pandemie v roce 2020 ceny ojetin rostou prakticky nepřetržitě.

iZdroj fotografie: Uživatel ŠJů / Creative Commons / CC BY

A důvody? Těch je hned několik. Na prvním místě je to samozřejmě nedostatek nových aut. Automobilky se stále potýkají s problémy v dodavatelských řetězcích, což znamená, že výroba nových vozů je omezená. A když nejsou nová auta, roste poptávka po těch ojetých. Jednoduchá ekonomika, která ale má pro nás, běžné řidiče, velmi nepříjemné důsledky. Dalším faktorem je inflace. Ceny všeho rostou a auta nejsou výjimkou. Mimochodem, průměrná cena polské ojetiny je relativně nízká, signalizuje to vyšší průměrný věk a horší stav.

3 důvody, proč jsou elektromobily jeden velký podvod a zaniknou dřív, než se masově rozšíří

Nejde jen o cenu, problémem je tedy kvalita nabízených vozů. Když se podíváte na nabídku ojetin, zjistíte, že mnoho z nich má za sebou velmi pestrou minulost. Stočené tachometry, skryté vady, nebo dokonce auta po haváriích – to všechno jsou rizika, se kterými se musíte při koupi ojetiny vypořádat. Možná proto se do Polska pro ojetá auta nejezdí. To je trh jen pro české hráče ruské rulety. U nás prodej ojetých aut vloni klesl o 2,4 % na 655 000 vozů. Může se to zdát málo, ale rok předtím to bylo o 16 000 aut víc. Prodeje mírně opadly, ale opravdu mírně.

Kvalita za nízkou cenu nemůže být vysoká, je třeba prověřovat

Pokud si severní sousedé stěžují na rostoucí ceny, tak u nás průměrná cena ojetin klesla o 6,8 procenta na 284 000 korun. Nabídka se zvedla o 3,6 %, protáhla se ale průměrná doba nákupu o čtyři dny na výsledných 70 dnů. Lidé více váhali. Ceny sice mírně klesla, zvedl se ale průměrný věk českého vozového parku. Narostl i průměrný nájezd kilometrů, u prodaných aut se zvýšil o 3 000 na 149 000 kilometrů. Meziročně také téměř zmizel rozdíl mezi prodanými majoritními diesely a druhými benzínovými vozy. Z odskoku 2,28 % to bylo jen 0,02 %.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Nafta ztratila náskok. Co bude dál a jsou ojetá auta levnější, nebo dražší? Různé statistiky říkají různé věci, já osobně bych v nějaké zlevnění nevěřil a spíše bych viděl to, že se bude zdražovat. Nová auta jsou horší a horší. Já myslím, že zanedlouho přijde šok, když lidi zjistí, že nová auta nesplňují jejich potřeby a budou víc a víc věřit kvalitním ojetinám. Motoristi méně a méně chtějí nějaké elektronické nesmysly. To nahrává cenám ojetých aut, tedy těm, kdo je prodávají. Týká se jak aut v dobré kondici, tak i paštik před smrtí. Právě na ty je třeba dávat si pozor, nákup ojetiny se může kvůli nesprávné volbě nepatřičně prodražit.

Kolik nyní stojí vaše auto? Spočítáno za 5 vteřin s kalkulačkou

Představte si, že jste si před třemi lety koupili ojetý Volkswagen Golf za 250 000 Kč. Tehdy to byla férová cena za pěkně vybavený model s nájezdem 100 000 km. Od té doby jste s ním najeli dalších 50 000 km a možná si říkáte, že jeho cena musela klesnout. Jenže trh s ojetinami se změnil. Podobné auto, jen s vyšším nájezdem, se dnes na inzertních portálech nabízí třeba za 270 000 Kč. Ceny ojetin od roku 2020 do roku 2023 vyskočily až o 60 procent.

Jak je to možné? Během posledních let vzrostly ceny ojetin kvůli omezené dostupnosti nových vozů, inflaci a vysoké poptávce. Pokud chcete zjistit, o kolik vám vzrostla cena auta, zkuste jednoduchý výpočet: podívejte se na současné ceny stejných modelů s podobným rokem výroby a nájezdem, porovnejte je s částkou, za kterou jste auto koupili, a rozdíl vám ukáže reálný cenový posun.

Jak staré máte auto?

Zdroj: Cebia
Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články