Čerpací stanice se změní: Vedle paliva budou nově nabízet povinnou službu. Od kdy a co? Jedni řidiči tleskají, druzí běsní

Politici si dělají, co chtějí, teď překrucují demokracii a nařizují, co si podnikatel na svém pozemku musí postavit.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Čerpací stanice je místo, které většina z nás navštěvuje pravidelně. Nejde to jinak, pokud člověk nemá auto v péči nějakého správce flotily, nestará se mu o něj sluha nebo prostě není majitelem auta. Čerpačky se mění, jsou jiné, než bylo donedávna běžné. Už dávno to nejsou jen místa, kde natankujete palivo a jedete dál. Moderní čerpací stanice nabízejí nejen palivo, ale také občerstvení, nákupy, odpočinek, a dokonce i služby, které byste dříve hledali úplně jinde. Pumpy spolupracují s řetězci supermarketů, řetězci kaváren, nabízejí dětské koutky a hřiště.

Benzín a nafta nejsou už v módě, na pumpy zamíří něco jiného

A to je jen zlomek služeb. Doteď povětšinou nabídka vycházela z poptávky, z toho, co zákazníci chtěli. Aktuálně je tady ale změna, pumpy se budou muset podřídit tomu, co nařídí vláda. Nevím, jak to vnímáte vy, ale já mám pocit, že tady dostává demokracie tak trochu facku. Přichází totiž další novinka, která má potenciál změnit způsob, jakým čerpací stanice vnímáme. Jednou z největších změn, jež se na čerpacích stanicích chystá, je povinnost poskytovat nabíjecí stanice pro elektromobily. Ano, slyšíte správně.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Evropská unie tlačí na to, aby se čerpací stanice přizpůsobily rostoucímu počtu elektromobilů na silnicích. A to znamená, že každá větší čerpací stanice bude muset do budoucna nabídnout možnost dobíjení. Pro někoho je to skvělá zpráva, pro jiné spíš další důkaz toho, že se svět automobilismu mění rychleji, než bychom si přáli. Osobně si říkám, jestli to není jen začátek. Co bude dál? Budeme na čerpacích stanicích místo benzínu a nafty tankovat vodík? Nebo snad něco úplně jiného? Když říkám začátek, myslím začátek konce.

Auta na elektřinu nejsou zdaleka jediná cesta. Ti chytří volí alternativní paliva, ušetří tisíce a nabíječkám se mohou smát

Ale zpět k nabíjecím stanicím. Zatím se to týká jen Německa. Od 1. ledna 2028 budou muset čerpací stanice napříč celým Německem poskytovat minimálně jednu veřejně přístupnou rychlonabíjecí stanici o výkonu minimálně 150 kW. Pokud se nepletu, netýká se to ale jen čerpacích stanic, ale i parkovišť. Nedávno jsem o tom informoval, každý, kdo bude mít parkoviště s určitým počtem parkovacích míst, bude muset disponovat i dobíjecí stanici. Facka do tváře demokracie z druhé strany. Podle nových pravidel by měly být nabíječky dostupné na všech čerpacích stanicích, které se nacházejí na hlavních dopravních tazích. To znamená, že pokud jedete po dálnici nebo po některé z hlavních silnic, měli byste mít jistotu, že na nejbližší čerpací stanici budete moci dobít svůj elektromobil.

Povinná nabíječka na parkovištích i čerpacích stanicích

Co víc, nabíjení by mělo být rychlé a efektivní. Evropská unie totiž požaduje, aby nabíječky na čerpacích stanicích měly výkon minimálně 150 kW. To je výkon, který umožní dobít baterii elektromobilu na 80 % kapacity během 20 až 30 minut. A to už je čas, který se dá strávit třeba kávou nebo rychlým občerstvením. Nebo minimálně si to majitelé elektromobilů takto myslí. Já elektrickým autem nejezdím, moje zkušenosti jsou doposud jen negativní. O tom už jsem také psal, jak jsem zavařil elektrické Mini, jak nám vypověděl službu Nissan Leaf. A podobně.

iZdroj fotografie: Martin Kusyn pro AutoŽivě.cz

Ale mám pocit, že když někdo potřebuje nabít baterie, je to víc než jenom na 20 minut. Ale co mně je do toho, dokud to půjde, během pěti minut natankuji naftu nebo benzín a jedu dál. Myslím si, že tohle je skutečně něco, co odporuje demokracii, volnému trhu, svobodě podnikání. Je to, jako kdybyste prodávali domácí housky a vláda vám nařídila, že vedle křupavého pečiva z pšeničné mouky musíte prodávat ohavný cereální mazlavý žitný chleba. I za cenu, že to jí jen pár lidí, a navíc je to dražší na výrobu. Podle mého názoru je toto špatné jako celá protekce elektromobility.

Stavíte dům? Pak musíte počítat s tím, že vybudujete nabíječku

To není ale všechno, chtěl bych připomenout jiné nařízení, které se stalo povinným. O čem mluvím? Nejde o čerpací stanice, jde o parkoviště a o bydlení. Od 1. ledna 2025 vstupuje v platnost nová povinnost pro vlastníky staveb a zařízení podle § 167 nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. Tato povinnost se týká i měst, obcí a dalších veřejných institucí, jež vlastní parkoviště s dvaceti a více parkovacími místy.

Co je nařízeno? V rámci této legislativy musí majitelé zajistit, aby byla na těchto parkovištích instalována alespoň jedna dobíjecí stanice pro elektromobily. Důležité je také zmínit, že počet parkovacích míst se sčítá. Takže pokud jde o jeden komplex, kde je několik malých parkoviště, obejít to nelze. Dvacet je dvacet, na jednom místě nebo na pěti po čtyřech. Prostě areálu s celkem dvaceti parkovacími místy vzniká povinnost zřídit alespoň jednu dobíjecí stanici.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Jedno je jisté, všechny nás to bude stát peníze. Pokud čerpací stanice postaví dobíječku, bude chtít své peníze investované do věci rychle zpátky. Platit tak budou určitě i majitelé aut se spalovacími motory. Náklad se promítne do ceny běžných paliv. A to samé platí i pro provozovatele parkovišť. Nikdo nebude chtít stavět elektrické nabíječky jen tak ze svého. Takže i tady si budeme muset sáhnout do kapsy. A proč? Jen proto, že to za nás rozhodli politici. Příště, až půjdete k volbám, uvědomte si, komu svůj hlas házíte. Špatná volba se vám později odrazí ztrátou do vlastního rozpočtu.

Je tohle správné rozhodnutí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články